וגר זאב עם כבש, ואורקל ו-AWS בענן

לארי אליסון לעג במשך שנים לענן, ובפרט לזה של AWS - ואורקל נכנסה לתחום באיחור ● משראה שהחברה שלו מדשדשת הרבה אחרי המתחרה המובילה, הוא החליט לשתף איתה פעולה

כבר לא נגד AWS. לארי אליסון, המיסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של אורקל.

האחת – חלוצת תחום הענן הציבורי, ומובילת השוק. השנייה – נכנסה לענן באיחור של שנים, ומדורגת חמישית או שביעית בתחום, תלוי איך מודדים. והנה, במפתיע ולאחר עשור של יריבות מרה, מתובלת בעקיצות הדדיות, אורקל ו-AWS הכריזו על שיתוף פעולה ביניהן.

שתי החברות הכריזו אתמול (ב') במשותף על השקת Oracle Database@AWS. ההכרזה בוצעה בכנס Oracle CloudWorld, שנערך בלאס וגאס. ההיצע החדש מאפשר ללקוחות לגשת לבסיס הנתונים האוטונומי של אורקל ולשירותי בסיס הנתונים שלה – ישירות על גבי תשתית AWS. שיתוף הפעולה בין שתי הענקיות יאפשר ללקוחות הארגוניים שלהן לשלב בצורה חלקה את טכנולוגיית הדאטה בייס של אורקל עם שירותי הענן הרחבים של AWS.

אנליסטים: המהלך מפתיע, אך מחויב המציאות

מדובר במהלך מפתיע, אולם מחויב המציאות, הסבירו אנליסטים. שוק הענן הציבורי חווה במשך עשור קצב צמיחה שנתי של יותר מ-30%. את התחום מובילות AWS, עם נתח שוק שעולה על שליש ממנו, עליבאבא, גוגל קלאוד ומיקרוסופט. אורקל, מובילת שוק בעולם בסיסי הנתונים הרלציוניים ומספר 2 בשוק מערכות ה-ERP, נכנסה לענן באיחור ניכר ונתח השוק שלה בתחום עומד על אחוזים בודדים.

במשך שנים הגדיר לארי אליסון, מייסד אורקל ומי שהיה המנכ"ל שלה במשך שנים רבות, את הענן הציבורי כ-"ג'יבריש מוחלט" ו-"שטות". ב-2012 הוא שינה את דעתו והכריז שהחברה שלו נכנסת בכל הכוח לשוק – ותתחיל להתחרות ב-AWS, שגם אז הובילה אותו. ארבע שנים לאחר מכן הוא טען ש-" עבר זמנה של אמזון בענן הציבורי".

מארק הרד המנוח, לשעבר המנכ''ל המשותף של אורקל.

מארק הרד המנוח, לשעבר המנכ"ל המשותף של אורקל. צילום: יח"צ

לא יותר מדי אהבה שוררת בין שתי ענקיות הטכנולוגיה, AWS ואורקל. מארק הרד המנוח, שהיה מנכ"ל משותף באורקל (יחד עם צפרא כץ, המנכ"לית הנוכחית, אחרי שאליסון פרש מהמנכ"לות), אמר ב-2017 כי "תשתית הענן של AWS היא ישנה". אנדי ג'סי, שהיה אז מנכ"ל חברת הענן של אמזון וכיום משמש כמנכ"ל החברה האם, אמר בתגובה כי לאורקל יש מחירים גבוהים וחוזים המחייבים לטווח ארוך, ו-"ללקוחות שלה נמאס מזה". באחד מכנסי הלקוחות השנתיים של החברה ג'סי מתח ביקורת על אורקל והציג קריקטורה שבה אליסון הוא הבריון השכונתי. זה המשיך עד למשבר הקורונה: בכנסים השנתיים של שתי החברות, בכל השנים עד אז, הופרחו לאוויר ביקורות ועקיצות הדדיות, איש על רעהו וחברה על הענן של המתחרה, תוך הצגת מבחני ביצועים ומדדי תמחור.

שינוי הכיוון הנוכחי של אורקל

השנה, אורקל, שהיא ענקית IT אבל בענן – פחות, שינתה כיוון ופצחה בסדרת שיתופי פעולה עם ספקיות ענן מובילות. זאת, על אף הגישה השלילית שהפגין בעבר אליסון, שכיום משמש סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. אחד משיתופי הפעולה החדשים הללו הוא עם OpenAI, שעומדת מאחורי כלי ה-ChatGPT, ושיתוף הפעולה השני הוא שותפות מרובת עננים עם גוגל קלאוד. כעת, כאמור, AWS מצטרפת לחברות הענן שאורקל החליטה ללכת אתן יד ביד.

רמז לשינוי ביחס של אליסון ל-AWS ניתן באחרונה: בניגוד לעקיצות שלו את המתחרה והמובילה בשוק בעבר, אליסון השיב לשאלת משקיעים האם תיתכן שותפות בין אורקל לבינה באומרו שהוא "פתוח לכך", כדי למזער את עלויות הרשת של המשתמשים ולצמצם את זמני ההשהיה שהם חווים. "אנחנו צריכים להיות מחוברים לכולם", אמר.

איך שגלגל מסתובב

אנליסטים ציינו כי מדובר בשינוי כיוון מעניין מצידה של אורקל, והזכירו שב-2018, תומס קוריאן, שהיה מספר 4 בחברה ונשיא לפיתוח מוצר שלה, עזב אותה בשל סכסוך עסקי-טכנולוגי רווי יצרים ורגשות עם אליסון. הסכסוך והעזיבה המתוקשרת בעקבותיו נבעו מהבדלים תהומיים בהשקפות של השניים באשר לעסקי הענן של אורקל, שהביאו לסדרת עימותים, שהלכה והסלימה: קוריאן רצה שתוכנות אורקל ירוצו לא רק על הענן של החברה, אלא גם על עננים ציבוריים של יריבותיה – ובראשן AWS ומיקרוסופט, ואליסון סירב. קוריאן נימק את עמדתו בכך שיישומה יביא להרחבה ולגיוון של עסקי התוכנה של החברה. הוא האמין שהגעה למצב שבו תוכנות רבות יותר של אורקל ירוצו בעננים של מתחרותיה תיצור הזדמנויות למכור את התוכנות הללו ללקוחות ארגוניים שכבר נמצאים על הפלטפורמות של אמזון או מיקרוסופט. אליסון התנגד, כאמור, לעמדה זו – מה שגרם לעזיבתו של קוריאן, שבחלוף פחות מחודשיים מונה למנכ"ל גוגל קלאוד.

תומס קוריאן, מנכ"ל גוגל קלאוד ובעבר בכיר באורקל.

תומס קוריאן, מנכ"ל גוגל קלאוד ובעבר בכיר באורקל. צילום: ShutterStock

שיתוף הפעולה בין אורקל ו-AWS הוכרז אמש, עם פרסום התוצאות הכספיות של אורקל. בהודעתה ציינה ענקית ה-IT כי "המהלך יקל על הליכי ההטמעה והפריסה של עומסי עבודה ארגוניים בענן, תוך שיפור הזריזות, הגמישות והאבטחה".

"אנחנו רואים ביקוש עצום מצד לקוחות שמעוניינים להשתמש במספר שירותי ענן", צוטט אליסון בהודעה. "כדי לתת מענה לצורך הזה ולהעניק ללקוחות את הבחירה והגמישות שלהן הם זקוקים, אמזון ואורקל חוברות יחד ומעניקות גישה דרך AWS לטכנולוגיות ולבסיס הנתונים שלנו. כשהענן של אורקל מוטמע בתוך הדאטה סנטר של AWS, אנחנו מעניקים ללקוחות את הביצועים האפשריים הטובים ביותר". הוא כינה את השותפות בין שתי החברות "אבן דרך משמעותית מאוד בעידן ריבוי העננים", ואמר ש-"בקרוב לקוחות יוכלו להשתמש בטכנולוגיית הנתונים העדכנית ביותר של אורקל מכל ענן שירצו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים