"מספר חברות הסטארט-אפ שנפתחות – בקריסה"
"אם ב-2014 נפתחו 1,400 חברות סטארט-אפ, הרי שב-2024 נפתחו רק 500", אמר חנוך פז, שמנהל פורום חדש באיגוד ההיי-טק, שמטרתו לסייע לחברות סטארט-אפ - ולשנות את המגמה
על רקע מציאות של חוסר יציבות כלכלית וביטחונית, איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים השיק היום (ד') פורום סטארט-אפים, שמטרתו היא להעניק מענה מקצועי לחברות הזנק בתחילת דרכן. אירוע ההשקה נערך במשרדי פירמת עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן בתל אביב, בהשתתפות יזמים, אנג'לים ונציגי קרנות,
את הפורום החדש מנהל היו"ר, חנוך פז. הוא אמר באירוע כי "הבעיה בהיי-טק הישראלי חוזרת על עצמה בכל שנה. אם ב-2014 נפתחו 1,400 חברות סטארט-אפ, הרי שב-2024 נפתחו רק 500 – ירידה של יותר מ-60%. מדובר בקריסה. בפורום, אנחנו שואפים להפוך את המגמה". הוא הוסיף שיזם חווה אתגרים רבים בשנתיים הראשונות לסטארט-אפ שלו. "המטרה שלנו היא לעזור ליזמים להסיר חסמים ולפשט את תהליך ההקמה והצמיחה של החברה, במיוחד בשנות הפעילות הראשונות, שהן קריטיות להצלחתם", ציין.
מאיה שוורץ, מנכ״לית איגוד ההיי-טק הישראלי, ציינה כי "אנחנו רואים חשיבות בהענקת תמיכה ליזמים, שממשיכים להוביל מיזמים חדשניים תחת תנאים לא פשוטים. הפורום נועד לחזק את הקשרים בין יזמים, משקיעים ותעשיינים, וליצור שיתופי פעולה שיסייעו לתעשייה להמשיך לצמוח ולשגשג, גם מול המציאות המורכבת. דווקא עכשיו, ההיי-טק הישראלי מוכיח שהוא לא רק מנוע כלכלי, אלא גם מקור לגאווה לאומית ולתקווה לעתיד טוב יותר".
יו"ר האיגוד, מריאן כהן, אמר כי "הקמת הפורום מסמנת את מחויבותנו לתמיכה בחדשנות וביזמות הישראלית".
"המטרה: לשפר את יעילות האקו-סיסטם בסקייל"
באירוע השתתף יונתן שטרן, מדען, יזם ישראלי-אמריקני וחתן פרס ביטחון ישראל. שטרן הקים כמה וכמה חברות, ששלוש מהן נמכרו בהיקף כולל של יותר ממיליארד דולר. אחת מהן היא Eliyon Technologies, שהוקמה בשנת 2000 ובהמשך שינתה את שמה לזום אינפורמיישן (או זום אינפו). ב-2017 היא נמכרה לגרייט היל פרטנרס תמורת 240 מיליון דולר. שטרן המשיך לנהל אותה גם כשהיא נמכרה ב-2018 ל-DiscoverOrg תמורת 785 מיליון דולר. חברה נוספת שהוא הקים היא ביזו, שנרכשה על ידי לינקדאין לפני עשור תמורת 175 מיליון דולר. החברה התחילה כספין אוף מזום אינפו. שטרן הקים את החברה הראשונה שלו עוד ב-1981. הייתה זו ראש אינטליג'נט סיסטמס, שהייתה אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות הראשונות שגובו בהשקעות הון-סיכון.
לדבריו, "המטרה היא לשפר את יעילות האקו-סיסטם של הסטארט-אפים בסקייל. הסטטיסטיקה קובעת שרק אחת מ-10 חברות הזנק מצליחה, אבל אני מאמין שאפשר להגיע לאחוזי הצלחה של חברה אחת מתוך 4 ואף מתוך 3".
כמו הרבה מאוד יזמים, גם אצל שטרן, לא כל המיזמים שהוא הקים נחלו הצלחה. הוא ציין באירוע כי "אחרי שנכשלתי בגדול עם חברה שהקמתי, הבנתי שאני צריך להקים חברות שמיועדות להיות רווחיות מהרגע הראשון, כדי לקבל את תחושת החופש שיש כשאין צורך להתרוצץ על מנת לגייס כסף. להיות בוגר 8200 זה לא הכשרה מספקת להקמת חברה כמו שצריך – אף אחד לא מלמד שם שיווק או איך לשמר לקוחות. כשנותנים למישהו הרבה כסף בלי הכנה מתאימה, ברור שהוא ייכשל".
"הטעות הכי נפוצה שאני רואה אצל יזמים היא שהם מתמקדים במוצר ובטכנולוגיה, ושוכחים את הלקוחות", הוסיף שטרן. "אין להם רשימה של לקוחות פוטנציאליים. חברה צריכה להתחיל למכור כבר מהיום הראשון שלה, כי מה שהיזמים שלה לומדים בתקופה הזאת ישרת אותם לכל אורך הדרך".
כאנקדוטה וכהמלצה ליזמים, הוא אמר ש-"מעולם לא עבדתי יותר מ-50 שעות בשבוע, ולא עבדתי בשישי-שבת. רק ככה שומרים על שפיות לאורך זמן".
תגובות
(0)