אזרח קנדי תובע רשתות חברתיות מובילות: "הן ממכרות וגורמות נזקים"

תושב מונטריאול בן 24 עומד במרכזה של תביעה ייצוגית נגד פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ורדיט, וטוען שכתוצאה מההתמכרות שלו אליהן, הפרודוקטיביות שלו נפגעה והוא פיתח בעיות של דימוי גוף

סוגיית ההשפעה של הרשתות החברתיות על בני נוער תגיע שוב לבית המשפט.

אזרח קנדי, תושב מונטריאול בן 24, עומד במרכזה של קבוצת אנשים שהגישה באחרונה תביעה ייצוגית נגד כמה מהרשתות החברתיות המובילות בעולם, בטענה שהן ממכרות וגורמות נזקים – כך דיווחה רשת הטלוויזיה הקנדית CTV.

הרשתות החברתיות שאותן תובע האיש, ששמו לא נחשף בדיווח, הן מטא, כבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, וכן טיקטוק, יוטיוב ורדיט. התביעה צריכה לקבל אישור של שופט לפני שניתן יהיה להמשיך בהליכים.

התביעה נוגעת בסוגיה בולטת, שעלתה כבר לא פעם, כולל בעדות של חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן: הניסיון – המוצלח, לטענת התובעים – של הרשתות החברתיות למכר את המשתמשים, ובפרט בני נוער.

בדיווח של CTV רואיין פיליפ בראולט, אחד מעורכי הדין בפירמת למברט ממונטריאול, שהגישה את התביעה. בראולט אמר כי ההתמכרות נובעת כתוצאה מהמאמצים של הרשתות החברתיות להגדיל את כמות הדופמין שמופרשת בגוף בעקבות שימוש בהן. לדבריו, יש לכך השפעות שליליות על הבריאות הנפשית ועל ההערכה העצמית של המשתמשים. ואמנם, התובע המרכזי בתיק החל להשתמש ברשתות חברתיות ב-2015, כשהיה בן 15, והוא מציין בתביעה כי הוא התמכר אליהן, והשתמש בהן עד ארבע שעות ביום. כתוצאה מכך הפרודוקטיביות שלו נפגעה והוא פיתח בעיות של דימוי גוף.

לדברי התובע, הוא הפחית בינתיים בחצי את מספר השעות שבהן הוא צורך את המדיה החברתית בכל יום – לשעתיים. ואולם, בא כוחו טוען ש-"עדיין יש לזה השפעה על הפרודוקטיביות ועל השינה שלו".

בראולט ציין שההערכה היא שלאורך השנה הנוכחית, האנושות כולה תשתמש ברשתות החברתיות בכמות שעות שתסתכם לכדי חצי מיליארד שנים.

לדבריו, אחת המטרות של התביעה היא העלאת המודעות החברתית לנזקי הסושיאל מדיה: "אנחנו רוצים לתת פומבי למסר הזה באמצעות התקשורת. אנשים חייבים להבין את הסיכונים שיש בשימוש במדיה החברתית", אמר.

הרשתות החברתיות הנתבעות לא הגיבו לפניות של CTV לתגובה.

גם כמה בתי ספר בקנדה תובעים רשתות חברתיות

הנתונים על השימוש של ילדים ובני נוער מקנדה ברשתות החברתיות מטרידים במיוחד: 52% מבני הגילאים 7-11 משתמשים בהן.

יצוין שזו לא הפעם הראשונה שההשפעות השליליות של השימוש ברשתות החברתיות על ילדים ובני נוער מהווה נושא לתביעה משפטית בקנדה: מועצות המנהלים של ארבעה בתי ספר מאונטריו הגישו בחודש מרץ האחרון תביעה נגד טיקטוק, מטא וסנאפצ'ט בטענה כי הן "משבשות את מערכת החינוך".

"פייסבוק ידעה שאינסטגרם מסוכנת לבני נוער"

סוגיית ההשפעה השלילית של הרשתות החברתיות – בכלל, ועל ילדים ובני נוער בפרט – "התפוצצה" באוקטובר 2021, בראיון שנתנה חושפת השחיתיות פרנסיס האוגן, בעברה עובדת מטא, לתוכנית היוקרתית 60 דקות. האוגן חשפה בראיון שלל ממצאים, בהם מחקר של מטא, שמראה שאינסטגרם פוגעת בבנות צעירות, בעיקר בתדמיתן הגופנית, ולמשל עלולה לגרום להן לדיכאון ולהפרעות אכילה. המסמכים שהאוגן הציגה העידו כי החברה הסתירה במכוון את הידע הזה, שאליו היא הייתה מודעת לחלוטין.

"המחקר של פייסבוק עצמה אמר שאינסטגרם אינה רק מסוכנת לבני נוער, אלא שהיא פוגעת בבני נוער. שהיא גרועה משמעותית מצורות מדיה חברתיות אחרות", סיפרה האוגן.

הנושא הגיע גם לפתחו של הקונגרס האמריקני, שערך שימועים למנהלי הרשתות החברתיות. למרות הנזקים לבני נוער משימוש באינסטגרם, שאותם האוגן הוכיחה, מארק צוקרברג הדגיש בעדות לפני הקונגרס כי לרשתות החברתיות יש דווקא השפעות חיוביות על בריאותם הנפשית של אנשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים