ד"ר נעמי דדון: "מנמ"ר שלא יבין ויסתגל לשינויים שעבר התפקיד – לא ישרוד"

"על המנמ"ר המודרני להיות בעל אוריינטציה עסקית, לסייע בפיתוח הארגון, לעזור להנהלה להשיג את מטרות ויעדי הארגון ולדבר בשפה עסקית ולא טכנית - שפה אותה מבינה גם ההנהלה", אמרה ד"ר דדון - בעלת PhD במערכות מידע, עורכת דין ומגשרת, למשתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק ואנשים ומחשבים ● לדבריה, "על המנמ"ר המצליח להיות חכם, מנוסה, משתף, מניע, אנושי ובעל מומחיות טכנולוגית וניהולית"

"תפקיד המנמ"ר עבר בשנים האחרונות תהפוכות רבות – מגמה שללא ספק תמשיך ותתקיים. מנמ"ר שלא יבין ויסתגל – לא ישרוד", כך אמרה ד"ר נעמי דדון – בעלת PhD במערכות מידע, עורכת דין ומגשרת. ד"ר דדון אמרה את הדברים בהרצאה שנשאה בפני משתתפי קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים. לדבריה, "על המנמ"ר המודרני להיות בעל אוריינטציה עסקית, לסייע בפיתוח הארגון, לעזור להנהלה להשיג את מטרות ויעדי הארגון ולדבר בשפה עסקית ולא טכנית – שפה אותה מבינה גם ההנהלה. כל זאת, תוך התמודדות עם הלחץ שמופעל על מנמ"ר לספק תוצאות מהירות".

"המנמ"ר המצליח צריך להיות חכם, מנוסה, משתף, מניע, אנושי ובעל מומחיות טכנולוגית וניהולית", אמרה דדון. "הוא צריך להיות מנהיג, מוביל פעולה ובעל יכולת ביצועית בתנאי מתח. צריך להיות לו חוש פיננסי אינטואיטיבי, הבנה אנליטית מעמיקה של תהליכים עסקיים וחזון. הוא צריך לתפקד למרות היעדים, האילוצים והתקציבים המשתנים, ולהצליח לעבוד על אף קיומם של קונפליקטים וניגודי אינטרסים מובנים בין גורמים שונים בארגון. לבסוף, עליו ללמוד ולהתעדכן כל הזמן".

בהמשך, מנתה את הגורמים איתם מתמודד המנמ"ר וציינה את ההנהלה, העובדים, הספקים, הטכנולוגיה והלקוחות. כדי לשרוד, ציינה, "מנמ"ר צריך את היכולת להתמודד בצורה מיטבית עם גורמים אלו באופן משולב".

ההנהלה, הסבירה ד"ר דדון, "נבחנת מידי יום במדדי הוצאות, עלויות, הכנסות, עמידה ביעדים והשוואה למתחרים. המדובר במדידה קשוחה ובלתי מתפשרת. על כן, אין למנמ"ר את הפריבילגיה להשתהות. הוא נדרש לרמת ביצוע מהירה הרבה יותר מבעבר, כאשר עליו לספק תפוקות מיידיות. ההנהלה, כלקוח, דורשת מענה בזמן אפסי ועל המנמ"ר לעמוד בדרישה הזו".

"באשר לעובדים, על המנמ"ר לאתגר, לתגמל, לשמר, להכשיר ולהניע אותם – ללא קשיחות", אמרה דדון. "לעיתים קרובות עובדים הם בעלי ידע טכנולוגי רב יותר משל המנמ"ר. כך, עובדים שמגיעים עם חוויה טכנולוגית של מהירות זמינות, מתלוננים שיחידת המחשב בולמת אותם בשל אבטחת מידע או סיבות אחרות. על המנמ"ר לתת לכך מענה".

על הספקים, אמרה, כי "הם הופכים להיות חלק תשתיתי בניהול הארגון. הם ספקי הידע וספקי המקצועיות, וכאשר יחידות המחשב מעסיקות פחות עובדים ויותר ספקי מקצועיות, היחס אליהם צריך להיות דומה לזה שמקבלים העובדים. חוסר יחס או תגמול לספקים, יביא לשירות בהתאם. את המחיר, כמובן, ישלם המנמ"ר".

"הטכנולוגיה מחייבת גמישות, התאמה, לימוד, התמודדות עם שינויים בקצב אקספוננציאלי, קבלת החלטות נכונות ומהירות, מוכנות ושימת האגו בצד. אין מקום לפרויקטים שאורכים שנתיים-שלוש כפי שהיה בעבר. צריך לגשר על הפער שבין עובדים בעלי אוריינטציה טכנולוגית לבין מונעיה – שלעיתים נמצאים בין מקבלי ההחלטות. יש צורך ביישום והטמעה מהירים וקצרים של מערכות ויישומים. שילוב טלפונים חכמים, מחשבי לוח, אפליקציות ורשתות תקשורת סלולריות מתקדמות, הפכו את הטכנולוגיה והשימוש בה למשהו מהנה ומבדר – ההפך הגמור כמעט מהשימוש במערכות המיחשוב הארגוניות".

הגורם האחרון איתו מתמודד המנמ"ר, פירטה דדון, הוא לקוחות – "אלה שיודעים הכול ומגיע להם הכול. הלקוחות היום הם תובעניים, בלתי מתפשרים ורוצים מהר וטוב. פוטנציאל ההשפעה של לקוח לא מרוצה הפך משמונה לכמה מיליונים, ולכן חשוב ללכת עם הלקוח יד ביד לאורך כל הדרך".

בנוסף לגורמים שצוינו", אמרה ד"ר דדון, "על המנמ"ר לטפל גם בנושאים כמו רגולציה, סוגיות משפטיות, תחרות, גלובליזציה וסיוע בהפיכת הארגון ל-'ירוק' יותר". היא סיפקה כמה טיפים למנמ"ר להתמודדות עם האתרים הללו, והמליצה לפרק בעיה גדולה לבעיה או בעיות קטנות ופתירות, להגיע להנהלה עם אתגרים ופתרונות – לעולם לא עם בעיה ללא פתרון ולהשתמש בכלים מעולם הגישור כדי לפתור קונפליקטים וניגודי אינטרסים.

היא סיכמה באומרה, כי "יחידת המחשב אמורה להיות מוכוונת תוצאות. שילוב טכנולוגיות חדשות, כמו שולחן עבודה משותף, כלים חברתיים, סביבות שיתוף וטכנולוגיית ענן ,יכולים לסייע בכך. בנוסף, חשוב לבחור אנשי מקצוע מיומנים – מקצועית וניהולית".

קורס המנמ"רים של ג'ון ברייס מכללת היי-טק וקבוצת אנשים ומחשבים, הינו הקורס המוביל והיוקרתי ביותר בישראל בתחום מערכות המידע. בקורס עברו בשנים האחרונות מאות מבכירי מנהלי מערכות המידע בארץ, לצד אנשי מקצוע רבים בתחום. הקורס זוכה להכרה על ידי גופים ציבוריים רבים ומהווה את תעודת הכניסה לתפקיד המנמ"ר בארגונים רבים. את הקורס מנחה מקצועית בנצי שפירא, אשר שימש במשך שנים רבות כמנמ"ר של ארגונים מובילים במשק, כגון קוקה-קולה, פלאפון וידיעות אחרונות.

המחזור הבא של הקורס ייפתח במהלך דצמבר

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים