פייסבוק סיימה את 2012 עם ירידות תלולות ברווח הנקי ועליות בולטות בהכנסות, בפרט מפרסום בסלולר

הרשת החברתית הפופולרית רשמה ב-2012 צניחה של 95% ברווח הנקי וזינוק של 37% בהכנסות ● ברבעון האחרון של השנה היא הציגה ירידה של כמעט 80% ברווח הנקי ועלייה של 40% בהכנסות ● הפרסום בסלולר היווה 23% מכלל הכנסותיה של החברה ● כמו כן, מספר הגולשים בפייסבוק בניידים עלה ברבעון האחרון בראשונה על אלה שעושים זאת במחשבים האישיים שלהם ● למרות זאת, המשקיעים הביעו אכזבה והשער של מניית פייסבוק ירד לאחר המסחר אמש (ד') ב-3%

מסתכל אל העתיד שמעבר לפייסבוק? מארק צוקרברג

פייסבוק (Facebook) עושה את זה בגדול: הרשת החברתית הפופולרית ומהאתרים הבולטים בעולם סיימה את השנה עם ירידות תלולות ברווח הנקי לצד עליות משמעותיות בהכנסות – הן ב-2012 כולה והן ברבעון האחרון שלה. כמו כן, היא רשמה במהלך הרבעון גידול משמעותי בהכנסות שלה מפרסום בסלולר.

על פי הדו"חות שפרסמה החברה אמש (ד'), היא רשמה בשנה החולפת צניחה של 94.7% ברווח הנקי שלה ל-53 מיליון דולרים לעומת מיליארד ב-2011. ברבעון האחרון של השנה צלל הרווח הנקי של פייסבוק ב-78.81% ל-64 מיליון דולרים בהשוואה ל-302 מיליון ברבעון המקביל בשנה שלפני כן. הרווח הנקי הרבעוני שלה למנייה רשם ירידה של 78.57% ל-0.03 דולרים אל מול 0.14 דולרים. ההכנסות השנתיות שהשיגה הרשת החברתית זינקו ב-37.13% ל-5.09 מיליארד דולרים לעומת 3.71 מיליארד וההכנסות הרבעוניות שלה האמירו ב-40.14% ועמדו על 1.59 מיליארד דולרים בהשוואה ל-1.13 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד.

אחד הבולטים בסעיפי ההכנסות של פייסבוק ברבעון האחרון של השנה היה הפרסומות בסלולר. אלה הכניסו לחברה 305 מיליון דולרים, המהווים 23% מכלל ההכנסות שלה. מדובר בגידול של יותר מ-50% לעומת הרבעון השלישי של השנה, בו היוו ההכנסות של החברה מפרסום בסלולר 14% מכלל הכנסותיה. מספר המשתמשים ברשת החברתית באמצעות המכשירים הניידים עולה על אלה שגולשים לאתר באמצעות המחשבים האישיים שלהם ועמד בסוף 2012 על 680 מיליון – זינוק של 57% לעומת מספרם בסוף 2011.

חלק מהאנליסטים טוענים שאין כל סיבה להיותם של המכשירים הניידים בולטים כל כך בהכנסותיה של פייסבוק, אמר ארווינד בהטיה, אנליסט מחברת Sterne, Agee & Leach. לדבריו, השוק דווקא נחל אכזבה מכך. ואמנם, שער המנייה של פייסבוק ירדו אמש, במסחר שלאחר סגירת הבורסה בוול-סטריט, ב-3% ועמד על 30.21 דולרים.

הירידה ברווח הנקי – בגלל העלייה בהוצאות
הירידות הבולטות ברווח הנקי נגרמו כתוצאה מזינוק שרשמה החברה בהוצאות הכלליות – בשנה כולה, כמו גם ברבעון האחרון שלה. ההוצאות הרבעוניות של החברה האמירו ב-82.16% ל-1.06 מיליארד דולרים אל מול 583 מיליון וההוצאות השנתיות זינקו בשיעור חד הרבה יותר – 232.79%, מה שהביא אותן ל-4.55 מיליארד דולרים בהשוואה ל-1,96 מיליארד.

עוד עולה מהתוצאות, כי פייסבוק רשמה אשתקד ירידה בולטת לא רק ברווח הנקי שלה, אלא גם ברווח התפעולי, שצנח ב-69.36% ל-538 מיליון דולרים אל מול 1.76 מיליארד. ברבעון האחרון של השנה רשם הרווח התפעולי ירידה מתונה הרבה יותר – של 4.6% – ועמד על 523 מיליון דולרים לעומת 548 מיליון. ההוצאות התפעוליות הרבעוניות זינקו ב-97.62% ל-664 מיליון דולרים בהשוואה ל-336 מיליון.

פייסבוק רשמה תוצאות בולטות גם בסעיפים הגולמיים: ההוצאות צמחו ב-61.13% ל-398 מיליון דולרים אל מול 247 מיליון, הרווח גדל ב-34.27% ל-1.19 מיליארד דולרים לעומת 884 מיליון והרווח הגולמי השולי הגיע ל-74.89% בהשוואה ל-78.16%.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, לא הביע התרגשות יתירה מהירידה ברווחיות. "לא פעלנו ב-2012 ולא נפעל השנה כדי למקסם את הרווחים אלא נתמקד בבניית עסק בריא וחזק לטווח הארוך, שמבוסס על השירות הטוב ביותר ללקוחות שלנו. זה מחייב השקעות גדולות". לדבריו, "פייסבוק מתחילה את 2013 עם מומנטום חזק. נשקיע במהלך השנה סכומים נכבדים כדי שנהפוך לחברה טובה יותר וחזקה יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים