משרד התקשורת יפחית את עלות שירותי שיחת החינם 1-800 לבעלי העסקים
תעריף שירות "שיחת חינם למתקשר" יופחת בקרוב מ-31.2 אגורות כיום ל-7 אגורות לדקה ● ההפחתה המשמעותית עתידה להביא לפתיחת אפשרות החיוג למספרי חינם באופן מלא מטלפונים ניידים ● בנוסף, המשרד פועל לצמצום הביורוקרטיה הקשורה במתן רישיונות שונים לאספקת שירותי תקשורת נייחים, ניידים ובין לאומיים
בשורה לבעלי עסקים שיש ברשותם מספרי 1-800 ו-1-801: שר התקשורת, משה כחלון, חתם אתמול (ג') על תקנות שיפחיתו את תעריפי שירות "שיחת חינם למתקשר" מ-31.2 אגורות כיום ל-7 אגורות לדקה. השינוי ייכנס לתוקף 21 יום לאחר מועד תיקון התקנות.
ההפחתה המשמעותית ביותר תביא, ככל הנראה, לפתיחת אפשרות החיוג למספרי חינם באופן מלא מטלפונים ניידים.
בעת האחרונה חלו שתי תמורות מהותיות בשוק שגרמו למשרד התקשורת לשנות את חישוב עלות דקת השיחה: מרבית שירותי הסלולר הנמכרים כיום נמכרים במתכונת של חבילות שירותים הכוללות דקות שיחה, הודעות טקסט ושירותי גלישה. בנוסף, תעריפי שירותי הסלולר הוזלו באופן משמעותי ויש שיווק נרחב של תוכניות תעריפים ללא הגבלת דקות שיחה, הודעות SMS וגלישה באינטרנט הסלולרי.
בעקבות כך, התעריף הקבוע כיום אינו משקף עוד את התעריף הממוצע לדקת שיחה מסלולר ליעד נייח ונדרש עדכון של התעריף. אולם, הפרקטיקה החדשה של תמחור חבילות "הכול כלול" יצר מצב שבו לא ניתן לחשב תעריף אפקטיבי שיקבל מפעיל סלולר עבור שיחות ליעדי 1-800. זאת, מאחר שחבילות שירותים, שכוללות הודעות SMS, גלישה, דקות שיחה ותשלום חודשי קבוע, לא מאפשרות פירוק תעריף החבילה למרכיביה, באופן שניתן יהיה לבודד את מרכיב דקות השיחה מתוך סך מחיר החבילה לצורך החישוב. מכאן שבעלי מספרי 1-800 משלמים כיום תעריף גבוה משמעותית מהתעריף האפקטיבי הנהוג בשוק.
לפיכך, החליט המשרד להשתמש בתעריף ייחוס לקביעת התעריף שאותו ישלמו בעלי מספרי 1-800 למפעילי הסלולר עבור דקת שיחה נכנסת לעסקיהם. תעריף הייחוס שנקבע לעניין זה הוא תעריף קישור גומלין לרשת סלולרית שקבוע כיום בתקנות קישור גומלין. אולם, המשרד סבור שהפחתה עתידית של תעריף קישור גומלין לסלולר לרמה נמוכה משמעותית, או ביטולו, לא צריכים להשפיע ישירות על התשלום שמגיע לחברות הסלולר בגין שיחות ליעדים האמורים.
רישיון כללי אחוד למתן שירותי תקשורת
בתוך כך, משרד התקשורת הודיע על מהלך אסטרטגי לצמצום הביורוקרטיה הקשורה במתן רישיונות שונים לאספקת שירותי תקשורת נייחים, ניידים ובין-לאומיים.
כיום, מי שמחזיק בכל אחד מהרישיונות הכלליים האלה נאלץ לעמוד בכל אחד מתנאי התקנות שמכוחן הוא ניתן בנפרד. כך, למשל, בעל רישיון למתן שירותי סלולר ברשת אחרת שיש לו גם רישיון מפעיל בינלאומי אחוד צריך להעמיד, בנפרד, ערבות כנגד כל אחד מהרישיונות, ובסכומים מצטברים. כמו כן, כל בקשה לרישיון מוגשת בנפרד ומצריכה טיפול נפרד ונבדל.
בהתאם למתכונת שהציע צוות בין אגפי במשרד התקשורת במסמך "המלצות הצוות לבחינת הדרישות המוטלות על בעלי רישיון כללי" מיום 8 באוגוסט 2012 החליט שר התקשורת לבחון קביעת מתכונת אסדרה חדשה, לפיה ייקבע נוסח של רישיון כללי אחד, שבאמצעותו יהיה ניתן לספק שירותי תקשורת פנים-ארציים נייחים (שיחליפו את הרישיון הכללי-ייחודי), שירותים סלולריים ברשת אחרת (MVNO) ושירותי בזק בין לאומיים. עוד יישקל, במסגרת רישיון אחוד זה, לכלול אפשרות למתן שירותים נוספים, שניתנים כיום במסגרת "רישיון מיוחד" נפרד, כגון גישה לאינטרנט (ISP) ושרות נס"ר.
השינוי הנשקל, שעל עקרונותיו החליט השר, ימנע כפילויות מיותרות אלה ובכך, מעבר לביטול הביורוקרטיה המסורבלת, יונמכו חסמי הכניסה הכלכליים לענף התקשורת בעבור גופים שממילא לא מתכוונים ממילא להשקיע את ההשקעות הרבות שברישות תשתית תקשורת ארצית.
חשיבות המהלך מוכפלת גם לנוכח אסדרה, הממשמשת ובאה, של פעילות תחת משטר "שוק סיטונאי", בהתאם למדיניות השר שפורסמה בעבר.
תגובות
(0)