אנליסטים: פרישתו של באלמר משאירה את מיקרוסופט במשבר ירושה – דווקא בתקופת שפל

האנליסטים תמימי דעים, כי השנים האחרונות לא היו טובות לענקית מרדמונד ● עם זאת, הם כן חלוקים במידת האחריות של באלמר למצב שנוצר ● בין האנליסטים היו שתהו מדוע לקח להנהלת החברה זמן רב כל כך עד שהחליטו על החלפת באלמר, ומדוע הדבר לא נעשה לפני שנים, למרות שהיוותה מונופול

פרישתו הצפויה של סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft), אמנם סייעה לעליית המניה של החברה בסוף השבוע, אולם האנליסטים תמימי דעים כי עזיבתו של באלמר משאירה את חברת התוכנה הגדולה בעולם במשבר ירושה, דווקא בתקופת השפל החמורה ביותר בהיסטוריה של תעשיית המחשבים האישיים, שמיקרוסופט הייתה בין יוצריה. האנליסטים תמימי דעים, כי השנים האחרונות לא היו טובות לענקית מרדמונד. עם זאת, הם כן חלוקים במידת האחריות של באלמר למצב שנוצר.

המנכ"ל הפורש מותיר את מיקרוסופט עם קופת מזומנים של 68 מיליארד דולרים, ותוצאות עסקיות שספקיות IT רבות יחתמו עליהן – הן בשורת המחזור והן בשורת הרווח. אלא שהחברה מצויה במאבק תמידי לעדכן את קווי המוצרים שלה ולנסות לתפוס בשוליים את מגמות העל הטכנולוגיות החדשות, עימן לא השכילה להתמודד במועד: הרשתות החברתיות, הטאבלטים, מיחשוב הענן והמובייל.

בין האנליסטים היו שתהו מדוע לקח להנהלת החברה זמן רב כל כך עד שהחליטו על החלפת באלמר, ומדוע הדבר לא נעשה לפני שנים, למרות שהיוותה מונופול מוביל בעולמות תחנות הקצה, המחשבים הניידים והמיחשוב הארגוני. החברה, כך נכתב בעיתונות הטכנולוגית בסוף השבוע, מצויה בדילמה הקלאסית של חברות רבות: ניסיון להתאים את יכולות מוצרי העבר שלה למגמות העתיד, תוך הבנה שהעולם השתנה והיא כבר אינה מונופול בלא מעט תחומים בעולם ה-IT. הדילמה מחמירה, צויין, כאשר את החדשנות הנדרשת להזרים לארגון, לא ניתן לכמת בשורות ההכנסות והרווחים של התוצאות הרבעוניות.

איזו חברה מיקרוסופט תהיה
על פי האנליסטים, השאלה אותה חברי ועדת האיתור למנכ"ל החדש צריכים לשאול את עצמם, היא לא מה תהיה זהות מחליפו של באלמר, אלא איזו חברה מיקרוסופט תהיה. האם היא תמשיך להתנהל בעסקי ה-PC – עולם הולך ונעלם, או שהיא תשכיל להגיע למקומות אחרים – ומהם? "סטיב באלמר, כמו גם ביל גייטס, הם ממייסדי תעשיית המיקרו-מחשבים, ויש להם זכויות על כך", כתב אחד האנליסטים, "אלא שהעולם השתנה מאז שחלונות (Windows) הייתה שחקן יחיד בתעשייה. מיקרוסופט צריכה מנכ"ל יצירתי, שיביא חדשנות לצד יכולות ניהול שהן מעבר לשימור הקיים. בעולם המובייל, למשל, מיקרוסופט נחשבת כאאוטסיידרית בשוק שנשלט על ידי גוגל (Google) ואפל (Apple)".

"לטווח ארוך, מיקרוסופט מצויה בבעיה גדולה", אמר דן ניילס, מנהל תיקים ב-Alphaone Capital Partners. "החברה עוברת ממצב שבו היא הייתה מובילה מונופוליסטית, לשוק שבו יש מתחרים אכזריים המספקים שירותים ורכיבים".

לצד אזכורם של כמה מועמדים פנימיים – תוך ציון העובדה שאיש מהם לא הוכשר להיות היורש, ציינו האנליסטים שני שמות של מועמדים חיצוניים: ג'ון דונהיו, מנכ"ל אי-ביי (eBay) ושריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק (Facebook).

ביל ג'ורג', לשעבר מנכ"ל מדטרוניק (Medtronic) ודירקטור באקסון מובייל (Exxon Mobil) ובגולדמן זקס (Goldman Sachs), אמר כי "החברה זקוקה לדם חדש שיוזרם בעורקיה". ג'ורג', המשמש גם כפרופסור לניהול בבית הספר לעסקים של הרווארד (Harvard), אמר כי "הם זקוקים למישהו הבא מעולם הטכנולוגיה, אבל שבמהותו הוא חדשן, יצירתי ומוכן ללכת לכיוונים חדשים. בשנים האחרונות החברה החמיצה את הטיפול בתחומי הסלולר, החיפוש והמדיה החברתית – ולכן אני לא חושב שהם צריכים לבחור מישהו מבפנים".

טריפ צ'וודהרי, אנליסט ב-Global Equities Research, אמר כי "על מנת להצליח בחברת טכנולוגיה, בראש ובראשונה, אתה צריך להשיג את הכבוד של עשרות אלפי מפתחי התוכנה והמהנדסים. ובאלמר לא הצליח לעשות זאת ב-15 השנים האחרונות".

שון מייקל קרנר, עורך בכיר ב-eWeek וב-InternetNews.com, ציין אירוע המסמל לדעתו את חוסר היכולת של באלמר להפנים שהעולם השתנה: "ראיתי את באלמר בראשונה בכנס השותפים העולמי של מיקרוסופט בשנת 2004. באותו הזמן, שותפי מיקרוסופט היו מודאגים מההשפעה של קוד הפתוח ולינוקס (Linux). באירוע, צעק באלמר על הקהל: 'מי יעמוד מאחורי קוד פתוח? מי יעבוד עימו?'. שמונה שנים מאוחר יותר, גוגל אכן עומדת מאחורי הקוד הפתוח עבור אנדרואיד (Android), הניידים של מיקרוסופט נאבקים על הרלוונטיות שלהם, רד-האט (Red Hat) חצתה את רף מיליארד הדולרים בהכנסות לתמיכה בשרתי לינוקס, ויש סביבת עבודה שלמה הפועלת בענן מבוסס טכנולוגיות קוד פתוח. נראה כי השוק ענה על שאלתו של באלמר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים