ג'ימי שוורצקוף, STKI: ברבעון השלישי עדיין לא תורגש הקלה במצב; ההתאוששות – ברבעון הבא

שוורצקוף צפה בכנס שלושה תחומים הצפויים להשפיע כ-"רעידת אדמה", על שוק המיחשוב בארץ: "מכרז הגולגלות" הממשלתי, עליה בהטמעות מיחשוב ענן, ומגמת ה-"תעשיה בקופסה" ● "ה-IT הופך להיות אצל רוב הלקוחות ספורט שההנהלה חייבת להשתתף בו", קבע ● אפי קוטק, נשיא נס ישראל: "היו תחזיות שונות לגבי השנה, אך עדיין יש קושי אדיר בתכנון, בשל העדר נראות"

"הנתונים מצביעים על כך שהרבעון השלישי של 2009 עומד להיות מהגרועים שהיו למשק בכלל ולענף ה-IT בפרט. אחריו מגיעים החגים היהודיים. לפיכך, ההתאוששות של המשק בכללותו ובתוכו ההיי-טק וה-ICT תגיע רק ברבעון הרביעי של השנה", כך קבע ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. שוורצקוף היה דובר המפתח בכנס החצי שנתי של המנמ"רים וה-CTO שנערך הבוקר (ד') במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה. את הכנס, שערכה קבוצת אנשים ומחשבים, הנחה נשיא הקבוצה, פלי הנמר, והוא עמד בסימן ההיערכות ליציאה מהמיתון.

צילום ועריכת וידיאו: גיא רז

שוורצקוף הביא כמה נתונים כלכליים, המאששים את דבריו, ביניהם אלו הקובעים שישראל היא המדינה בעלת כמות המחשבים הגדולה בעולם, יחסית לכמות האוכלוסין, וכן שהיא עלתה מהמקום העשירי לתשיעי בדירוג החדשנות. הנתון החשוב לדבריו, הוא זה שפרסם בנק ישראל, לפיו ביוני, לראשונה, קטנה הירידה במשק, "צמצום הירידה הוא בבחינת עליה ומבשר על תחילת ההתאוששות". נתון נוסף לדבריו, הם תחזיות המנכ"לים במשק לפיהם צפויה עלייה במכירות בהמשך השנה.

שוורצקוף אמר, כי אחת התופעות המרכזיות שאפיינה את שלוש השנים האחרונות הייתה מיזוגים בין חברות בארץ, כמנו גם רכישות של חברות מקומיות על ידי חברות מחו"ל, מצב שהביא להיעלמות יותר ממאה חברות בעולם ה-IT, ול-"אבטלה" של כמות מנמ"רים שכזו.

בהיבט הטכנולוגי, חזה מנכ"ל STKI, כי צפוי קיצוץ בתוך תקציבי ה-IT בתחומי החומרה, רשתות התקשורת, ותחזוק התוכנה, ולא צפוי קיצוץ בתחום השירותים ורישוי תוכנה. בהיבט המגזרי, הוא אמר, כי מתוך כלל הענפים בהם פועל ה-IT הרי שהפיננסי והטלקום צפויים לצמוח באופן המירבי.

"מודל העבודה של ארגונים מול העובדים בפפנים והלקוחות והספקים בחוץ צפוי להשתנות לחלוטין", קבע, "לא יקנו אותם מוצרים, העובדים כולם יהיו עובדי ידע, המגמה הירוקה תשלוט, מושג העבודה צפוי להשתנות בשל הפיכת הניידות לסטנדרט, והמנכ"לים יתחשבו הרבה יותר בסיכונים ובצורך לנהל אותם. לא עוד להתבונן רק על שורת הרווח, אלא לשקלל אותה עם הסיכון הכרוך ברווח".

שוורצקוף ציין את שלושת התחומים שלדבריו צפויים להשפיע כ-"רעידת אדמה", על שוק המיחשוב בארץ: האחד, "מכרז הגולגלות או הנשמות", כך הוא כינה את מכרז בתי התוכנה, שצפוי לעורר סערה בקרב ספקיות ה-IT, ואף להשפיע על אופן פעולתן בין אם תזכינה בו אם לאו. השני, עליה בהטמעות של מיחשוב ענן, חיצוני, פנימי או משולב. השלישי, "תעשיה בקופסה", משמע חברות תצענה פתרון הכולל את מרכולתן בקופסה, החל מפתרונות תקשורת ועד לחדרי מיחשוב במכולה. הוא הוסיף כי "ה-IT הופך להיות אצל רוב הלקוחות ספורט שההנהלה חייבת להשתתף בו".

הוא סיים באמרו, כי על המנמ"רים לשים דגש על "ROIY", משמע "החזר השקעה אתמול", בבדיחות, כלומר החזר השקעה מוכח ומהיר. המלצותיו למנמ"רים הם: יש לנהל היטב את תפעול ה-IT, יש לנהל את ה-IT בארגוני המשנה שלו ויש להתמקד בניהול הידע.

"המשברים גורמים לארגונים להתחשל"

את הכנס פתח אפי קוטק, נשיא נס ישראל. לדבריו, "שנת 2008 הסתיימה במזג אוויר קודר עם צפי להוריקן ב-2009. היו תחזיות שונות מה יהיה השנה, כמה גרועה תהיה הנפילה ומתי תבוא ההתאוששות, אולם לאחר כל התחזיות נשארנו עם קושי אדיר כיצד להתכונן. הייתה בעיה של ניראות הצפי".

לדברי קוטק, "המשבר היה עמוק, ויש הטוענים שהוא טרם הסתיים, אולם לטעמי המשברים גורמים לארגונים להתחשל ולהיערך לצמיחה. זו לא הייתה שנה קלה, בה נדרשנו להפגין מנהיגות, אולם השותפות עם הלקוחות נמדדת דווקא בימי משבר והיא הוכיחה עצמה בימים אלה. חשבנו יחד עימם על דרכים יצירתיות איך לעבור המשבר בשלום ואני מאמין שהצלחנו בכך".

קוטק סיים באומרו, כי "החזון שלי, עם כניסתי לתפקידי היה שאני רוצה שאנו בנס נהיה ה-'ספק מבחירה', אני מאמין ויודע שהיינו לצד הלקוחות, ונמשיך לסייע להם בהמשך ההתמודדות עם המשבר. טכנולוגיית המידע הינה אחד הגורמים המאפשרים צמיחה כלכלית ומהווה מרכיב דומיננטי בכך, אווירת השינוי מורגשת, אולם בסופו של דבר, השינוי מבוסס לא על טכנולוגיה – אלא על אנשים".

לאחר מכן התקיימו שני פאנלים – אחד של מנמ"רים ומנכ"לים והשני של CTO, ובסופם נערכו דיונים בשולחנות עגולים בהנחיית זיו מנדל – מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה. הכנס הסתיים בהרצאתו של אלוף בן, פרשן מדיני בכיר, הארץ, שניתח את מערכת היחסים והמאבקים בין אנשי נשיא ארה"ב, ברק אובאמה, ואנשי בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, וכן את המאבק, האישי והמדיני, בין שני המנהיגים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים