עו"ד יובל שלהבת, משרד יגאל ארנון: "לפני שנכנסים לבורסת ביטקוין יש לבדוק מי מפעיל אותה"

"כניסת הביטקוין מעוררת תהיות לגבי הלבנת הון ונושאים כספיים אחרים", אמר עו"ד שלהבת, שותף במשרד עורכי הדין ● לדבריו, "כיום אין כמעט רגולציות על הביטקוין אבל בתוך זמן מה המצב ישתנה; מדינות מחכות לארצות הברית וילכו בעקבותיה"

"מי שנכנס לבורסת ביטקוין או מעוניין להיכנס אליה צריך להיזהר לא רק מפני מי שהוא סוחר מולו, אלא לבחון בנוסף מי מפעיל את אותה בורסה. כניסת הביטקוין מעוררת תהיות לגבי הלבנת הון ונושאים כספיים אחרים", כך אמר עו"ד יובל שלהבת, שותף במשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות'.

עו"ד שלהבת דיבר בכנס הראשון בארץ המתקיים בנושא הביטקוין. הכנס נערך היום (ה') במלון שרתון בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים, בשיתוף איגוד הביטקוין הישראלי ובהשתתפות מאות מומחים ומתעניינים בתחום. מנחה הכנס היה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

השבוע התגברו חשדות ותהיות בנושא, לאחר ש-Mt. Gox, הבורסה המרכזית למסחר בביטקוין, קרסה ועלה חשד כי נגנבו ממנה מטבעות ביטקוין בשווי של 350 מיליון דולר, לאורך שנים.

בדבריו ציין עו"ד שלהבת כי "לפני חודש נעצר צ'ארלי שרם, יזם ביטקוין ומנכ"ל חברת הסטארט-אפ ביט אינסטנט, ויועמד לדין באשמת הלבנת הון והזרמת ביטקוין לדרך המשי – שוק שחור מקוון בו ניתן לקנות בין היתר סמים, נשק וחומרי נפץ. לאחר מכן נעצר אדם נוסף, שהוא הפושע בפרשה. מדוע נעצר שרם? הוא הרי רק החליף ביטקוין. כי הוא היה מעורב ולכן יואשם בהלבנת הון".

עורך הדין הסביר מהי הלבנת הון: "מישהו מבצע פעולה לא חוקית למטרת רווח, נשאר עם הכסף ועליו לעשות איתו משהו. אם הוא יפקיד בבנק – יבררו ויגיעו אליו. כשבעל מכולת עושה את זה, קל להעלים, אבל קשה להכניס סכומי כסף גדולים למערכת הבנקאית המסורתית בלי להיתפס".

"לא במקרה, אל קפונה נתפס על אי תשלום והעלמת מסים – ולא על הימורים, זנות, סחר בלתי חוקי באלכוהול וגביית דמי חסות", אמר עו"ד שלהבת. "היה לו קשה להסביר איך כ-'סוחר רהיטים משומשים' יש לו כה הרבה הכנסות ונכסים. מאז הפושעים למדו את הלקח והם מתמחים איך מחזירים את הכסף שהושג במרמה למחזור החוקי. עושים זאת עם עסקים חוקיים, שמסתירים עסקים לא חוקיים והעלמות מס".

"הלבנת הון היא כל פעולה שמטרתה לטשטש רכוש אסור – כזה שנוצר בפשע, קשור לפשע או לפלילים – כמו רכוש גנוב, או העלמות מסים", אמר. "לאחר מכן הורחב החוק והוא עוסק כיום גם במסייעים לטיפול ולעיסוק ברכוש אסור".

הוא תיאר שלוש דרכים שבאמצעותן מנסות הרשויות למנוע את הלבנת ההון: "קביעת העיסוק כפלילי, כאשר לא צריך להיות פושע, אלא לעסוק בפעולות המסייעות לפשיעה; איסוף מודיעין וביצוע פעולות אכיפה; וניטור של הכסף בצמתים פיננסיים. החלק הזה הוא המקום שמדאיג את הרשויות. מדובר בצומת שנמצאים בו הבנקים, חברות הביטוח, חברות כרטיסי האשראי, קרנות השקעות, קרנות הון ועוד. כיום, מרבית העסקאות עוברות דרך צומת זו. אלא שהביטקוין לא עובר דרך צמתים רגילים ונוצר מצב בו הרשויות איבדו את אחד מאמצעי הדיווח והבדיקה למניעת הלבנת הון. נוצר, בארץ ובעולם, חלל מכך שאין הנחיות רגולטוריות לטיפול בכסף וירטואלי, כמו גם אפס הנחיות וכללים של איסור הלבנת הון עם כסף שכזה".

הוא התייחס למצב בעולם. "רוסיה הודיעה שהביטקוין לא חוקי בה ולעומתה, גרמניה הכירה בו כמטבע לכל דבר", אמר. "שאר המדינות יושבות על הגדר, כולן מחכות לראות מה תקבע ארצות הברית ותיישרנה קו בהתאם".

"בעיות נוספות הכרוכות באיסור הלבנת הון בקשר לביטקוין, נובעות מכך שיש הגדרה למטבעות מקומי וזר, בעוד שביטקוין הוא לא כסף באותו מובן, הוא לא מונפק על ידי מדינות. כלומר, ביטקוין הוא לא מטבע ולא תחליף מטבע. מנגד, זה לא נייר ערך. הביטקוין הוא הרבה דברים שאינם מוגדרים חוקית".

פיטר שודה, מומחה ביטקוין וכותב ב-Economics of Bitcion Austria. צילום: קובי קנטורעו"ד שלהבת סיכם בהערכה כי "בתוך זמן מה, המצב ישתנה. בארצות הברית יושבים על המדוכה, גם בארץ הנושא לא יישאר פרוץ לאורך זמן. מה שיחליטו האמריקנים יאומץ בעולם".

"יש בביטקוין מימד של אי ודאות"
פיטר שודה
, מומחה ביטקוין וכותב ב-Economics of Bitcion Austria, אמר כי "אני מתלונן סדרתי ומקצועי על האינטרנט ומומחה לביטקוין".

לדבריו, "ההתפתחות של הביטקוין מצויה בשלב מאוד מוקדם ואיננו יודעים מה יקרה בעתיד. יש בעיסוק במטבע הזה מימד של אי ודאות, בין השאר מאחר שלא נעשה שימוש בביטקוין לצרכי כלכלה קלאסית. מצד שני, אף על פי שביטקוין הוא עדיין לא כסף וייתכן שלא יהיה כזה לעולם, הוא עדיין משהו עם הרבה שימושים: ביטקוין לא כסף, אבל זה לא אומר שהוא כלום".

לדברי שודה, "לביטקוין יש יתרונות רבים. כאשר הוא הופיע, מנקודת מבט כלכלית הוא עוד לא היה טוב, כי אחד הקריטריונים להיות 'משהו' טוב, הוא שעליו להביא לכך שהמשתמשים יהיו שבעי רצון ממנו. כאשר הוא החל להיות מתומחר, ב-2009, זו הייתה פריצת דרך, החלו למכור אותו. במאי 2010 הייתה הופעה ראשונה שלו: מישהו קנה שתי פיצות עם ביטקוין. כאשר החלו להשתמש בו לצריכה מיידית, הוא הפך לכלי למסחר ולהמרת כספים".

"מנקודת מבט מיקרו-כלכלית, הביטקוין מביא להורדת עמלות על העסקות. ככזה, הוא מביא לכך שעסקות שקודם לכן לא היו כדאיות, כיום עשויות להיות בעזרתו רווחיות. הדבר משול לכך שבעבר לא היה כלכלי לנוע מצד אחד לצד שני בעולם, עד שפותחו ספינות טובות יותר", אמר שודה.

הוא סיכם בציינו כי "לצד הסיכונים, לביטקוין יש יתרונות לא מבוטלים – תשלום מהיר מאוד, עם יכולת העברה מהירה, יש במסחר המסורתי כמה סוגי הונאות שאין אותם בביטקוין. במובן זה, ביטקוין הוא יותר בטוח בהיבטים כספיים מסוימים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל

    אני אלא "מומחה" ולא עו"ד. מה שאני בטוח בו הוא שעושים פה כסף מאויר, כל אחד אחד יכול עכשיו להמציא מטבע וירטואלי חדש ולשווק אותו וכך גם לגרום לביטקויין המקורי לאבד גובה. בעוד שלממשולת ולבנקים המרכזיים יש שליטה ובקרה על הריביות, יש חוקים נגד זיוף, הלבנת הון והונאות ומערכת אכיפה שיכולה לאכוף אותם כך שהכל מבוקר ותחת שליטה. בעוד שבביטקויין אין שום דבר שימנע ממך להקים בנק וירטואלי שמציע ריביות על הפקדונות ומחלק הלוואות על ימין ועל שמאל וכך בעצם להפריך את הטענה שלא ניתן "להדפיס כסף" כי מי שמבין את המונח, מבין גם שביטקויין זה מטבע אויר שהרבה פחות טוב מכל מטבע אחר שיש מאחוריו ממשלה, בנקים, בתי משפט, צבא ומשטרה ששומרים עליו

אירועים קרובים