עו"ד רואי קידר, XLN: "לא צריך לפחד מהדפסה בתלת מימד"

"המהפכה הזאת קטנה ממהפכת האינטרנט", אמר עו"ד קידר, מנכ"ל XLN וראות עוקרי הרים ● לדבריו, "מדינה שרוצה להוביל בתחום צריכה לטפל בנושא הרגולציה"

"הדפסה בתלת מימד היא כלי אחד משורת כלים שמהווים חלק ממהפכת 'הייצור המבוזר, הייצור העצמי'. לא צריך לפחד ממנה, מדובר במהפכה קטנה ממהפכת האינטרנט. עם זאת, צריך להיערך לקראתה", כך אמר עו"ד רואי קידר, מנכ"ל XLN וראות עוקרי הרים.

עו"ד קידר דיבר בכנס שנערך בשבוע שעבר בבית המהנדס בתל אביב בנושא הדפסה בתלת מימד, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים בישראל. הנחה את הכנס יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי עו"ד קידר, "אם מדינה רוצה להיות מובילה בתחום, עליה לטפל בנושא הרגולציה. יש מדינות שכבר עוסקות בכך: סינגפור, סין, ארצות הברית ובריטניה". הוא ציין כי "יש קשר בין תחום הייצור המבוזר, העצמי, לרגולציות. הקשר הזה נובע מהצורך לקבוע את האחריות למוצרים פגומים. לכל מוצר, מקסדה ועד שרשרת אופניים, יש מערכת כללים שלמה, איך להתייחס למוצר פגום, למי נגרם הנזק – לי, לצד שני או לצד ג', מי האחראי לנזק, האם יש אשם תורם, מכוח מה מטילים אחריות, מיהו המוכר ומה קורה בעת הורדה בחינם, למי נתונה סמכות השיפוט ומהו הדין שחל".

"עד כה הנושא לא הגיע לבית המשפט", המשיך עו"ד קידר. "ככלל, הנטייה של בתי המשפט היא ללכת ל-'כיס העמוק', היכן שניתן למצוא יותר כסף, ונטיית 'הכיס העמוק' היא לגלגל את האחריות לצרכן. אין הגדרה ברורה ובמקרה שכזה, המפיץ יידרש להראות תהליך בדיקה סביר בטרם העלאה לאתר".

הוא דיבר גם על תחום הסטנדרטים ואמר כי "התקנים מגנים על הצרכן ויוצרים אמון צרכני. הבעיה היא באכיפת סטנדרטים שנעשית על ידי הרשויות או אחרי הליך משפטי במקרה של נזק – דבר שיארך שנים. במוצרים מותאמים אישית, היכולת לבדוק תקן היא מוגבלת, כי כמעט תמיד תהיה סטייה ממנו".

"ניתן ללמוד מהמהפך שעבר על עולם המוזיקה", אמר עו"ד קידר. "יש לבחון מהו הנתח של השוק מתוך כלל השוק העולמי". באשר למיסוי הוא אמר כי "אולי הוא ייעשה על המכונות, על המוצרים או על ידי הצהרות עצמיות".

"יש בהדפסת תלת מימד איום נוסף על ביטחון הציבור, שצריך להתכונן לקראתו. יש למזער את הסכנה שבייצור כלי נשק, בעיקר על ידי בני נוער. הרגולציות קיימות, אולם המענה האמיתי הוא טכנולוגיה שבאה כמענה לטכנולוגיה, כזו שיכולה לזהות את המדפיסים של כלי הנשק", אמר.

ד"ר יעקב מלינוביץ', מייסד שותף של Haifa 3D. צילום: קובי קנטורעו"ד קידר סיכם באמרו כי "לא ניתן להחזיר את הטכנולוגיה לאחור. תחום בטיחות המוצרים יוכרע בבתי משפט ופחות על ידי הרגולציות. הסטנדרטים יהיו על המכונות, המכשירים והמדפסות. במיסוי יהיה דגש על חומרי גלם. המענה לביטחון הציבור יהיה יותר טכנולוגי ופחות משפטי".

מכון דיגיטלי חיפני
ד"ר יעקב מלינוביץ', מייסד שותף של Haifa 3D, ציין כי מדובר במרכז קהילתי טכנולוגי בעיר הכרמל. "המרכז מנגיש טכנולוגיות ייצור דיגיטלי מתקדמות לקהילות באזור חיפה. Haifa3D הוא חלק מרשת מעבדות XLN של מכון ראות".

"מטרתנו היא לחשוף כמה שיותר אנשים, כמה שיותר כאלה שאין להם רקע טכנולוגי – תלמידים, סטודנטים, אומנים ומעצבים. המיזם בנוי כולו ממתנדבים – דבר שמאפשר לנו לבצע פעילויות לא סטנדרטיות", ציין. "יש לנו שיתופי פעולה עם מכללות, בתי ספר, מוסדות חינוך, מוזיאונים, גלריות, מוסדות ציבור וארגונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים