אלישע ינאי: "אין צורך להקים בישראל עוד נוקיה, אפל או מוטורולה"

"הייחוד של ישראל הוא בייצור בסדרות קטנות, בתוכנה ובהרבה חוכמה", אמר ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ולשעבר מנכ"ל מוטורולה ישראל ● הוא ציין כי "המטרה שלנו היא להכפיל את ייצוא ההיי-טק; זה יפתור בעיות כלכליות"

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. צילום: קובי קנטור

"מדינת ישראל לא צריכה לשאוף להקים פה עוד חברות כמו אפל (Apple), נוקיה (Nokia) ואפילו לא מוטורולה (Motorola). העולם מלא בחברות בסדר גודל כזה וכבר ראינו מה קרה לחלק מהן. הכוח שלנו הוא במערכות משובצות מחשב, שמשלבות חומרה, תוכנה והרבה חוכמה, ולשם צריך לשאוף", כך אמר היום (ב') אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל ומי ששימש שנים רבות כמנכ"ל מוטורולה ישראל.

ינאי דיבר בכנס "מגמות חדשניות בפיתוח מערכות משובצות מחשב" שערכה הפקולטה להנדסה במכון הטכנולוגי HIT בחולון. הכנס הוקדש לחידושים האחרונים בתחום זה ובין היתר עסק במחסור שקיים בארץ במהנדסים.

הוא הסביר כי "מערכות משובצות מחשב הן כלל המערכות הממוחשבות, מלבד המחשבים השולחניים, והן מנהלות את היישומים העיקריים בחלק ניכר מהמוצרים".

אקזיטים? הכול טוב ויפה, אבל מה עם התעשייה היצרנית?
"ההיי-טק מהווה התעשייה החשובה ביותר לכלכלה הישראלית. הוא מייצא בכל שנה ב-25 מיליארד דולר – יותר מהגז ומהענפים האחרים. השאיפה שלנו היא להגיע ל-50 מיליארד. כשזה יקרה, אפשר יהיה לפתור אינסוף בעיות בכלכלה שלנו", אמר ינאי.

הוא הוסיף כי "ישראל מתבשמת מזה שהיא מדינת סטארט-אפים. זה לא דבר רע, אבל יש חוסר פרופורציה בין זה לתעשיית ההיי-טק היצרנית – חברות כמו רד, צ'ק פוינט (Check Point), אלביט והתעשיה האווירית. תעשיית האלקטרוניקה וההיי-טק היצרנית מעסיקה כ-200 אלף איש ומכניסה למדינה 25 מיליארד דולר. האקזיטים מכניסים כ-47 מיליארד. לכן, ברור לגמרי שברמה הלאומית צריך להפנות משאבים רבים לתעשייה היצרנית".

עם זאת, ינאי אמר כי "צריך להמשיך ולעודד סטארט-אפים, מאחר שחלק מהמהנדסים שמסיימים בכל שנה את לימודיהם פונים אליהן. זה טוב כי מדובר בדור צעיר, של בוגרים אחרי צבא, שמשמשים מודל לחיקוי לעוד ועוד צעירים".

ינאי התייחס בדבריו גם לחינוך למדעים: "המאמצים מתמקדים בהגדלת אוכלוסיית התלמידים שפונים ללימודי מתמטיקה ברמות של 4 או 5 יחידות לימוד. כיום עומד מספר הפונים ללימודים אלה על כ-10,000, וזה לא מספיק. צריך לעודד אותם לעשות כן כי אותם בני נוער יהוו את שדרת המהנדסים הבאה של ההיי-טק הישראלי".

בהמשך הוא גילה מדוע החליט לקחת על עצמו את תפקיד יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. "כשהייתי מנכ"ל מוטורולה ישראל היו בארץ ארבע אוניברסיטאות, כולל הטכניון, והן היו המקור היחיד לגיוס מהנדסים. מספר המהנדסים עמד אז בסך הכול על 1,000. כמנכ"ל מוטורולה ישראל הייתי צריך לגייס אז 200 איש בכל שנה ועוד כמה עשרות במקום אלה שפרשו. מהר מאוד הבנתי שאין לי מאיפה לקחת אנשים ופניתי לפעילות ציבורית כדי לשנות את המציאות. אחד האפיקים הוא מאבק להגדלת מספר המוסדות האקדמיים, כולל מכללות". הוא ציין כי "לשמחתי, יש כיום מוסדות אקדמיים רבים, כולל מכללות, שמכשירים מהנדסים".

בכנס השתתפו כמה עשרות מהנדסים ומומחים למערכות משובצות מחשב. את דברי הפתיחה נשאו נשיא המכון, פרופ' אדוארד יעקובוב, ודיקן הפקולטה להנדסה, ד"ר יוסף בן עזרא. דוברים נוספים הגיעו מהטכניון וממוסדות אקדמיים אחרים. בחלק השני של הכנס נערך פנל שבו דנו באתגרי הכשרת מהנדסים מומחים במערכות משובצות מחשב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר

    אנשים כמו אלישע ינאי עושים נזק לישראל. במחשב כמו שלו, לעולם לא היתה יכולה לקום צ'ק פוינט למשל.

אירועים קרובים