משרד התחבורה החל בפיילוט להנפקת רישיונות נהיגה באופן אוטומטי; ההיקף: חצי מיליון שקלים

איבדת את רישיון הנהיגה? הכנס כרטיס אשראי וקבל את הרישיון במקום ● במשרד הרישוי בחולון הוצבה עמדה ממוחשבת של בלמוט, בה יכולים הנהגים להנפיק לעצמם את רישיון הנהיגה עם כרטיס אשראי בלבד ● חסידה קופרברג, מנמ"רית משרד התחבורה: המדיניות של ביצוע פרויקטי IT בתקציבים קטנים שיעילותם גדולה הוכיחה עצמה ותימשך גם בשנה הבאה

חזון אחרית הימים: משרד התחבורה החל בימים אלה להתקין עמדות מיחשוב בשירות עצמי, בעזרתן יכולים בעלי רישיונות נהיגה להנפיק לעצמם רישיונות שאבדו, או לחדשם. כל שעליהם לעשות הוא להכניס לעמדה הממוחשבת את כרטיס האשראי שלהם, ולאחר אימות הנתונים מול המחשב של משרד התחבורה, מונפק רישיון הנהיגה החדש, והחיוב על הנפקתו מבוצע באמצעות כרטיס האשראי. היקף הפרויקט, במסגרתו יותקנו 70 עמדות שכאלה ברחבי הארץ, לא פורסם, אולם גורמים בשוק העריכו אותו בכחצי מיליון שקלים. את ההתקנה תבצע בלמוט.

לפני כשנה פרסם משרד התחבורה מכרז, בו זכתה בלמוט. בימים אלה החל הפיילוט שלו, במסגרתו הותקנו עמדה עובדת במשרד הרישוי בחולון. בחודש הבא יותקנו שלוש עמדות בקניון הזהב בראשון לציון, שתי עמדות במשרד הרישוי בירושלים ואחת בבאר שבע. עמדה נוספת תוצב בספטמבר במרכז הכנסים אווניו, במסגרת התערוכה הנילווית לכנס WORLD e-Gov Forum, שם יציג משרד התחבורה את הישגיו.

לדברי חסידה קופרברג, מנמ"רית משרד התחבורה, פרויקט זה מהווה דוגמה למדיניות אותה היא מיישמת בשנים האחרונות, לפיה יש לממש פרויקטי ממשל זמין בתקציבים קטנים יחסית, שהשפעתם ויעילותם מוכחת במהירות ווההשקעה בהם מחזירה את עצמה במהירות.

פרויקט נוסף שהסתיים במשרד הרישוי באחרונה הוא מיחשוב בחינות ההסמכה לרישיון נהיגה ("תיאוריה"). הפרויקט עמד על כמיליון וחצי שקלים, ומטפל ב-500 אלף נבחנים בשנה. בשנה האחרונה הם מבצעים את המבחן במחשב, ומקבלים את התשובה האם עברו אותו או לא – במקום. "הבחינות נבדקות בצורה ממוחשבת, והשיפור בשירות הוא משמעותי ביותר", מציינת קופרברג.

עוד פרויקט IT שבוצע באחרונה במשרד, הוא מיחשוב תהליך בדיקת הרכב על ידי שמאי חברות הביטוח. אלה מחליטים על אי שמישות של רכב עקב תאונה, "טוטל לוסט". במסגרת הפרויקט, יכולים השמאים כיום לדווח מיידית למשרד על הסטטוס של הרכב. הדבר ייעשה באמצעות כרטיס חכם שיינתן להם. בכך מקווים במשרד להדביק פערים ארוכים שנוצרו במשרד התחבורה, בין המועד בו הרגע שהשמאי דיווח לחברת הביטוח על מצב הרכב, ועד המועד בו הפרטים עודכנו במחשבי המשרד.

אגף ה-IT של המשרד סיים באחרונה את מיחשוב תהליך הזנת הפרטים הקשורים ל-"מדד הירוק", עליו הכריז משרד התחבורה. במסגרת תהליך זה, מחויבים כל יבואני הרכב להעביר למשרד את הנתונים הקשורים לאיכות הסביבה, ולתאר בפירוט עד כמה המכוניות שלהם ירוקות. המידע הזה מעובד באמצעות תת-מערכת שפותחה באגף ה-IT של המשרד, במסגרת פרויקט בהיקף כמה עשרות אלפי שקלים. לדברי קופרברג, הוא מקצר מאוד את עדכון "המדד הירוק" ברישיונות כלי הרכב שמונפקים על ידי משרד התחבורה לכלי רכב חדשים שעולים על הכביש.

לדברי קופרברג, בקרוב ישתלב המשרד בפרויקט שיזם המשרד לאיכות הסביבה, שנקרא "גריטת רכב". מטרת הפרויקט היא להוריד מהכביש כלי רכב ישנים בני יותר מ-20 שנים. "כל בעל כלי רכב שירצה להוריד אותו, צריך לעבור דרכנו", אמרה, "לצורך כך פיתחנו מערכת שמשלבת בין כל הנתונים הקשורים לכלי הרכב. היישום מעדכן את כל המערכות על הסטטוס של הרכב ומסייע למשרד להוציא את הרכב למגרש הגרוטאות בצורה מהירה יותר". היקף הפרויקט עומד על כ-600 אלף שקלים.

על בסיס התפיסה של פרויקטים יעילים וקטני תקציב, הושלם בימים אלו שדרוג מערכות המיחשוב המשמשות את אגף הפיקוח על התחבורה הציבורית במשרד התחבורה. היקף הפרויקט עומד על עשרות אלפי שקלים. שמה של המערכת הוא "מיכאל", והיא פותחה עבור המשרד על ידי אלעד מערכות ומיושמת מזה כמה שנים. בימים אלה הסתיים שדרוג המערכת. לאחריו, יכולים פקחי המשרד, שתפקידם לבדוק את התחבורה הציבורית (בין היתר על ידי נסיעה כנוסעים סמויים), להצטייד במסופונים חכמים, שבאמצעותם הם יכולים לדווח מיידית, למחשב המשרד על כל תקלה או אירוע חריג שהם נתקלים בו. עד כה הם היו צריכים לחזור למשרד ורק אז להזין את הדיווח למערכות המיחשוב של המשרד. המודול של המסופונים שהפקחים מצוידים בו, מחובר למערכות המידע של משרד התחבורה ומלבד רישום ממצאים בשטח הוא כולל GPS שמאפשר את הקלטת המסלול של האוטובוס או המונית שנבדקת על ידי הפקח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים