טוויטר: זכויות היוצרים על העדכונים באתר – בבעלות הגולשים

הרשת החברתית עדכנה את הסכם תנאי השימוש בה והבהירה, כי אין לה דרישות באשר לזכויות היוצרים על התוכן המועלה לאתר ● עם זאת, פרשנים מציינים, כי אין לבעלות על עדכונים בטוויטר משמעות מעשית

תנאי השימוש של הגולשים בטוויטר (Twitter) עודכנו, ומפרטים עתה בצורה טובה יותר את הזכויות והחובות שלהם – כך מסר ביז סטון, ממייסדי הרשת החברתית. בין היתר, ביקשו ברשת החברתית להבהיר, כי העדכונים שמעלים אליה הגולשים נמצאים בבעלותם.

"העדכונים בהסכם שלנו משקפים בצורה הולמת יותר את אופי השירות ומבהירים סוגיות מרכזיות דוגמת הבעלות על העדכונים", כתב סטון בהודעה שפרסם בבלוג. "כך, למשל, מובהר כי העדכונים נמצאים בבעלותכם – ולא בבעלותה של טוויטר".

נראה, כי הסכם תנאי השימוש שחדש מתמקד בהבהרתם, וכי לא בוצעו שינויים בפועל לעומת המסמך הקודם. זאת, שכן כבר בהסכם הקודם, שפורסם באוקטובר 2007, נקבע, כי "איננו טוענים לשום זכויות של קניין רוחני בחומרים המועלים לטוויטר. הפרופיל והחומרים המועלים לאתר נותרים בבעלותכם".

ייתכן, כי בטוויטר נמנעו מלשנות את תנאי השימוש בעקבות לקחים שהופקו מהמהלך של פייסבוק (Facebook), שהשינויים שערכה לא מכבר בתנאי השימוש עוררו את זעמם של המשתמשים.

עדכונים בתחום האפור

בנוסף לכך, פרשנים אמרו, כי האופי של העדכונים בטוויטר מקשה לטעון טענות של קניין רוחני. "הרוב המכריע של העדכונים הם קצרים מכדי שניתן יהיה לטעון ביחס אליהם טענות בעניין, ואינם מספיק יצירתיים", אמר פרד פון לוהמן, פרקליט בכיר בארגון Electronic Frontier Foundation. "הם אינם 'בבעלות' איש, בדומה לאופן שבו פטפוטים חסרי שחר שמושמעים כאשר מטיילים במורד הרחוב אינם 'בבעלות' איש".

על פי הכללים של הרשויות המופקדות על זכויות יוצרים בארצות הברית, ההגנה על זכויות אלה אינה חלה כאשר מדובר במשפטים קצרים: "שמות, כותרות, סיסמאות ושאר משפטים קצרים אינם ברי הגנה, אפילו אם הם חדשניים, ייחודיים או משקפים משחקי מלים", נכתב בכללים אלה. "כמו כן, רשימות מרכיבים או תוכן עניינים אינם ברי הגנה".

עם זאת, נראה שהעדכונים שמעלים הגולשים בטוויטר – שאורכם עד 140 תווים – נמצאים בתחום האפור. לדברי ג'פרי ג'ונסון, שותף במשרד הפרקליטים הניו-יורקי פריור-קשמן (Pryor Cashman), "הבסיס לחוקי זכויות היוצרים הוא המקוריות. ככל שהקטע קצר יותר, כן פוחתת הסבירות שהוא באמת מקורי". הוא הוסיף, כי "חשוב לבחון אם הרעיון מובע בצורה שונה. אם לא ניתן להביע את הרעיון בצורה שונה, הסבירות שהקטע יוגן בזכויות יוצרים נמוכה בהרבה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים