מנמ"רים: המשבר הוא הזדמנות

על פי משתתפי פאנל המנמ"רים שנערך אתמול (ג') במסגרת Kickoff09, המשבר הכלכלי מספק להם פוטנציאל להזדמנות בשני כיוונים: הצגת מערך ה-IT הארגוני כמכשיר לקידום ההתייעלות והחיסכון הארגוניים, לצד מימוש פרויקטי IT ורכישת ציוד ותוכנות מיחשוב בעלויות מופחתות

למרות הקשיים הארגוניים, התפעוליים והכספיים הכרוכים במשבר הכלכלי בארץ ובעולם, הרי שלמנמ"רים יש בו פוטנציאל להזדמנות בשני כיוונים: הצגת מערך ה-IT הארגוני כמכשיר לקידום ההתייעלות והחיסכון הארגוניים, לצד מימוש פרויקטי IT ורכישת ציוד ותוכנות מיחשוב בעלויות מופחתות; זה היה המסר המרכזי שעלה מפאנל מנמ"רים שנערך אתמול (ג') במסגרת כנס פתיחת השנה – Kickoff09. האירוע, שהתקיים במלון הילטון בתל אביב, הופק כמדי שנה על ידי ThePeople.

את האירוע, בו השתתפו יותר מ-600 מנמ"רים ומנכ"לים של ארגונים מובילים במשק, הנחו פלי הנמר – נשיא קבוצת ThePeople, ויהודה קונפורטס – עורך ראשי, אנשים ומחשבים. באירוע הוכתרו המנמ"רים, מנהלי אבטחת מידע וסמנכ"לי הטכנולוגיות המצטיינים לשנת 2008.

בפאנל, שנשא את הכותרת, "המשבר כלכלי והאפשרויות הטמונות בו", אמר יוסי עפרוני, מנמ"ר יורוקום תקשורת סלולרית, נציגת נוקיה בישראל, כי במהלך השנה החולפת, הוא ביצע כמה פרויקטים, על בסיסם הוא יכול להעיד, כי ההשקעה ב-IT הניבה חסכון תפעולי לכלל הארגון. לדבריו, "השנה הנוכחית היא הזדמנות עבורנו".

עפרוני ציין, כי נושא מיקור החוץ נבחן כמה פעמים בארגונו, אולם הוא נשלל, בשל החשיבות שההנהלה נותנת ל-IT כמביא יתרון תחרותי. אופן התייעלות נוסף, ציין עפרוני, הוא ניצול הדוק יותר ומיטבי של חומרות ותוכנות שכבר הוטמעו בחברה.

רלי מרידור, מנמ"רית דואר ישראל, אמרה כי הם עשו קיצוצים ב-IT השנה, אולם הקפידו שלא לפגוע בפרויקטים אסטרטגיים. העתיד, אמרה מרידור, "מצביע על כך שנהיה בנק, ולכן הגדלנו את ההשקעות בעולם ה-IT בפרויקטים שיניבו הכנסות נוספות, כמו גם בהלימה לרגולציות ולתקני אבטחת מידע".

מרידור ציינה, כי כל הפרויקטים במערך ה-IT בחברה נעשים במיקור חוץ, תוך הקפדה על איכות העבודה. "אנו מאמינים במיקור חוץ, תוך הבאת ערך לשני הצדדים, הלקוח וספק השירות". לדבריה, "עבודת ה-IT בדואר משלבת פעילות ריצה ובלימה: אנו רצים על פרויקטים מביאי הכנסות, לצד בלימת הוצאות".

איתן צווייג, מנהל התחום הפיננסי במיה מחשבים – נציגת סאס בישראל, אמר כי לשיטתו, ארגונים רבים, מסיבות עסקיות ורגולטוריות, מטפלים בנתוני המידע הארגוניים באופן שאינו מביא לניצולם המיטבי. צווייג אמר, כי באופן זה – לא ניתן לקבל את כל התועלות האפשריות מהנתונים, לטובת טיוב קבלת ההחלטות של דרגי ההנהלה השונים בארגון.

יעקב רבינוביץ', סמנכ"ל מערכות המידע בתנובה, אמר כי עלויות ה-IT בארגון שלו מגיעות ל-2% מכלל ההוצאות. לכן, אמר, הוא ממליץ למנהלים בארגונים לבחון כיצד ניתן להפיק תועלות מה-IT ולא לראות כיצד ניתן לקצץ במקום שעלותו אינה גבוהה. "בתנובה משתמשים ב-IT כמנוף להורדת הוצאות ולמינוף תהליכים עסקיים", הסביר.

לגבי ההשקעות בתנובה, אמר רבינוביץ', כי "ההשקעות במיחשוב לא פחתו, בשל ההבנה של הערך העסקי שיש למערכות ה-IT". הוא ציין, כי תנובה פועלת בדרך של מיקור חוץ, וכי דרך זו מספקת רמת שירות גבוהה מזו שהיתה מתקבלת עם מערך עובדי IT פנימיים.

אייל מוסכל, סמנכ"ל השיווק והפיננסים של TCS, אמר כי "המשבר מייצר הזדמנויות בתחומים שונים – אחד מהם הוא מיקור חוץ". השאלה, אמר, היא מתי לצאת למיקור חוץ. התשובה, לדברי מוסכל, היא "ככל שהמשבר עמוק יותר – כך באמצעות מיקור החוץ ניתן להביא ליותר התייעלות".

TCS, ציין, רכשה לפני חודש את כל פעילות סיטי בנק בהודו, המונה 12,000 עובדים. "ככל שנעביר יותר אחריות לספק, נעבוד באחריות כוללת, ופחות נעבוד במצב 'גולגולתי' – כך יבוא החיסכון באופן ניכר". הוא קבע, כי ייחודה של החברה הוא בהיותה גלובלית, וכך ניתן ליהנות מידע שנצבר בחו"ל, לטובת לקוחות החברה בארץ. "בישראל יש מקום למיקור חוץ כולל, דווקא בעת הזו", סיכם.

אריה רימיני, המנכ"ל החדש של טלדור, אמר כי "תרומתו הצנועה של ה-IT יכולה לבוא בהפחתת התקציב שלו עצמו, אבל התרומה העיקרית היא בהיותו מכשיר אדיר בידי מנכ"ל חכם. ניצול נכון של מערך המיחשוב יכול להביא לשיפור, שינוי וחיסכון, לצד בניה נכונה יותר של הארגון". לדבריו, תפיסה זו נכונה תמיד, וכך גם בימי משבר אלו. "עלינו, הספקים, להבין את תהליכי העבודה אצל הלקוח, על מנת שמה שנציע לו יניב לו את החיסכון המיוחל". מנגד, סיכם רימיני, על המנמ"ר לבחון כיצד ספקיות ה-IT יכולות לסייע לו להציף את התועלות הללו.

אלי פרנק, סמנכ"ל טכנולוגיות המידע בבזק, אמר כי המשבר לא אמור לשנות את הכיוון בו המנמ"רים פועלים. "אם אנו עושים נכון את תפקידנו", אמר פרנק, "עלינו לטפל בצד השוטף כמו ההוצאות, בכל ימות השנה". פרנק הוסיף, כי "יש לנו שומנים כל שנה, וגם השנה ניתן למצוא אותם, בלא קשר למשבר".

גם בצד ההשקעות, אמר פרנק, נדרש לנהל אותן באופן ממוקד, וגם ההשקעות דורשות ניהול הדוק תמיד, "ולא רק בעיתות משבר. בסופו של דבר, עלינו – המנמ"רים – לסייע לשפר את שורת הרווח הארגוני".

הוא סיכם באומרו, כי אם הספקים רואים בהם שותפים בעתות לבלוב, הרי שעליהם להיות כאלו גם בעת הזו: "מבחן הספקים, הוא להיות שותפים שלנו גם בעת משבר, ולעזור לנו לעבור אותו בשלום, תוך התחשבות מצידם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוסר תשלומים

    האם אי תשלום לספקים מגולם? תנובה נוהגת כאחרון ה"לקוחות הטובים"...מעכבת תשלומים למרות אשראי נדיב אשר מכתיבה לספקיה ממילא... אם בארזים נפלה...

אירועים קרובים