רז הייפרמן, רשות התקשוב: "ניישם את גישת 'דיגיטלי כברירת מחדל' בכל משרדי הממשלה"

"נשתדל להגיע למצב שבו רוב השירותים יהיו דיגיטליים מקצה לקצה, בלי מעורבות אדם בתהליך", אמר ממלא מקום ראש הרשות

רז הייפרמן. צילום: קובי קנטור

"נקדם בממשלה את גישת 'דיגיטלי כברירת מחדל' (Digital by Default). נשתדל להגיע למצב שבו רוב השירותים יהיו דיגיטליים מקצה לקצה, בלי מעורבות אדם בתהליך, עד כמה שהדבר אפשרי", כך אמר רז הייפרמן, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתית.

הייפרמן דיבר בפאנל שנערך במסגרת "הפסגה הדיגיטלית 2015", כנס לשכת מנתחי מערכות המידע, שהתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים. נושא הפאנל היה הטרנספורמציה הדיגיטלית והשתתפו בו נציגי המגזר הציבורי, משתמשים עסקיים ונציגי ספקים.

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו. צילום: קובי קנטור

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב-יפו. צילום: קובי קנטור

בדבריו סיפר הייפרמן כי "אנחנו פועלים על מנת לשנות את חוויית השימוש של האזרחים בכל אתרי הממשלה. במקום אתרים רבים, שכל אחד מהם נראה אחרת ופועל אחרת, אנחנו מבקשים ליצור חוויה אחידה, בבחינת 'למדת אחד – למדת את כולם'".

"ארגונים רבים מבינים שחלק מהטרנספורמציה היא להתחיל לחשוב בצורה דיגיטלית. זה הופך להיות חלק מה-DNA הארגוני. יותר מהיר, קל ונוח להגיע להרבה יותר משתמשים על ידי פתרון בעיות עסקיות באמצעות הדיגיטציה", אמר.

בהמשך הוא תיאר את ה-CERT לאומי (צוות למענה לאירועי סייבר) שמקים מטה הסייבר הלאומי בבאר שבע. הצוות יאסוף נתונים משלל מגזרים, בהם הממשלתי, הפיננסים, החשמל והאנרגיה. בנוסף יוקמו SOC (מרכז אבטחה) לכל מגזר בנפרד כשכבה שנייה, כאשר השכבה הבסיסית תהיה הגנת הארגונים והחברות עצמם. "החשיבה בתחום הסייבר צריכה להיות מרכזית", ציין.

שי בסון, מנכ"ל מגדל טכנולוגיות ומשנה למנכ"ל מגדל. צילום: קובי קנטור

שי בסון, מנכ"ל מגדל טכנולוגיות ומשנה למנכ"ל מגדל. צילום: קובי קנטור

המהפך הדיגיטלי בעיריית תל אביב-יפו

ליאורה שכטר, מנהלת אגף המחשוב בעיריית תל אביב-יפו, תיארה את המהפך הדיגיטלי שעובר על העירייה וציינה כי עובדי השטח שלה מצוידים בטאבלטים, שמאפשרים להם גישה לנתונים. לדוגמה, פסיכולוגים שמשוחחים עם תלמידים יכולים לגשת באמצעות המכשיר לתיקים האישיים שלהם. היא הוסיפה כי גם התושבים ייהנו מהדיגיטציה, למשל אפליקציה סלולרית למציאת חנייה. "לא נציב חיישן בכל כמה מטרים כדי לזהות חניות ריקות – נשתמש במצלמות שיסרקו קטעי כביש שלמים", אמרה.

"מגמה נוספת היא הפרסונליזציה. אנחנו רוצים לתפור מענה לכל תושב, כדי שאם צינור מים מתפוצץ ברחוב מסוים, נוכל להודיע על כך רק לתושבי אותו רחוב, או אם פג תוקף תו החנייה, רק בעל הרכב המסוים יקבל את ההודעה על כך. הדיגיטציה אפשרה גם לספריות להפוך למעין סלונים עירוניים שאליהן באות משפחות בשעות אחר הצהרים לפעילויות שונות".

"בעידן הדיגיטציה, ה-CRM מקבל משנה תוקף"

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל. צילום: אור יעקב

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל. צילום: אור יעקב

דובר נוסף בפאנל היה שי בסון, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת הטכנולוגיות והמשאבים במגדל טכנולוגיות, המספקת שירותי מחשוב לחברת הביטוח. הוא ציין כי העיסוק המרכזי של החטיבה בשנים האחרונות הוא המעבר לדיגיטל לצורך הנגשת שירותים. "בעולם הפיננסי חשובים שלב המכירה של המוצרים וכן מידע ושירות שלאחר מכירה", אמר. לדבריו, "היכולות הדיגיטליות החדשות מאפשרות לנו לייצר פרסונליזציה – להתאים לכל לקוח או לכל קבוצת לקוחות את חבילת המוצרים שעשויה לעניין אותו, כמו גם את מפרטי השירות הרלוונטיים. היא מאפשרת בנוסף רב ערוציות".

עוד ציין בסון כי "בעידן הדיגיטציה, מערכות ה-CRM מקבלות משנה תוקף ומתחברות לערוצים הדיגיטליים.

שרון הר-עוז, מנהלת תחום פריסייל ואנליטיקה במיה מחשבים

שרון הר-עוז, מנהלת תחום פריסייל ואנליטיקה במיה מחשבים

"להסתכל על הלקוח במקום על הארגון"

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת יעל, אמר כי המגמות החשובות כיום הן הזמינות בכל מקום מהמכשירים הניידים, שמשפיעה גם על הפן העסקי, ה-Big Data ועמו היכולת לתחקר ולהפיק מידע והתראות, והענן, שמאפשר גם חסכון כלכלי.

"ההבדל הגדול בעבודה כיום לעומת לפני כמה שנים הוא שאם פעם היינו מסתכלים לתוך הארגון או על מערכות המידע, כיום מסתכלים על הלקוח", ציין.

שרון הר-עוז, מנהלת תחום פריסייל ואנליטיקה במיה מחשבים, ציינה ש-"המהפכה הדיגיטלית משפיעה גם על תחומים משיקים: לדוגמה, פתרונות סייבר, ניהול סיכונים ותבונת הלקוחות. העושר של הערוצים באמצעותם אפשר לתת שירות ללקוח מספק עוד נתונים לאנליטיקה. בנוסף, הוא גורם גם למשתמשים ביחידות העסקיות לקדם יוזמות. ה-IT לא יכול לספק את

נתן פרידחי, סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור

נתן פרידחי, סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור

הכול ולפיכך יש צורך בתפקיד מנהל דיגיטלי ראשי (Chief Digital Officer), שיהווה גשר בין ה-IT למשתמשים. צריכה להיות לו היכולת לדעת מה ניתן לעשות בעולם הדיגיטלי ומה מורכב יותר".

נתן פרידחי, סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור, אמר ש-"יש שינוי פרדיגמה בתחום הקמת המערכות. לא מתחילים בניתוח ובבדיקות לפני שהדברים עוברים תחת ידיו של מהנדס נתונים – בדרך כלל ד"ר למתמטיקה או אלגוריתמאי. הוא מנסח בנוסחאות מתמטיות את הדרוש כדי לתת מענה לסביבה הדיגיטלית. רק אז מקימים את המערכת בצורה הגמישה ביותר האפשרית.

הוא נתן דוגמה למערכת כזו: "באחד הפרויקטים שביצענו עם אחת הרשויות המקומיות הצבנו על כל פח זבל תגית RFID שמשדרת נתונים כמו משקל הפח, מתי רוקנו אותו, מיהו קבלן האשפה שרוקן אותו והיכן הוא נמצא בכל רגע. כך, אם לקוח שואל למה לא רוקנו את הזבל, נוכל לבדוק האם הוא צודק".

אלי פרנק, מנכ"ל FrankIT ויו"ר הכנס. צילום: קובי קנטור

אלי פרנק, מנכ"ל FrankIT ויו"ר הכנס. צילום: קובי קנטור

אלי פרנק, מנכ"ל FrankIT, ענה בדבריו לאלה שמציעים למנות בעלי תפקידים חדשים בתחום הנתונים ואמר כי "כולם צריכים לחשוב דיגיטל. טכנולוגיות המידע הן לא רק כלי שמאפשר עסקים – הן העסק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים