אנליטיקס: לא רק שינוי טכנולוגי, אלא גם של דרכי החשיבה והתקשורת בתוך הארגון
וולדמאר אדאמס, סגן נשיא בכיר במחלקת האנליטיקס לאזור EMEA בסאפ, מבהיר מדוע האנליטיקס הולך לכבוש את העולם העסקי, ולמה צריך לפתוח את הראש ולהשליך לפח את ה-Excel
אנליטיקס הוא תחום בעל חשיבות רבה בעולם ההיי-טק, וגם סאפ (SAP) הכירה בזאת. ניתן היה לחוש בכך בכנס SAPInsider, אותו ערכה החברה באחרונה. במהלך האירוע ניכרה החשיבות ההולכת וגדלה הן של יכולות החיזוי על פי מידע מוקדם, הוויזואליזציה של המידע וכמויות המידע המתרבות בכמעט כל תעשייה קיימת. בשיחה עם וולדמאר אדאמס, סגן נשיא בכיר במחלקת האנליטיקס של סאפ לאזור EMEA (ר"ת אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), הוא הרחיב כיצד החשיבות הזו מקבלת משנה תוקף.
מהו הייחוד של שוק כמו ישראל מנקודת המבט שלך?
"יש הרבה מאוד חברות תוכנה חדשניות בישראל, בתחומים כמו ויזואליזציה של המידע ויכולות חיזוי. מה שאני רואה, וזה דבר שונה ממדינות אחרות בגודל הזה, הוא עניין בולט מאוד בטכנולוגיה. יש בישראל שימוש רב בתחום כדי לשפר את כל מה שקשור לתהליכים העסקיים והרבה מאוד מכונות וירטואליות".
אנליטיקס זה תחום עם הילה של חדשנות. איך מסבירים את זה ללקוחות שמעדיפים להישאר עם מה שהם יודעים?
"אתן לך דוגמה: לפני כמה ימים הייתי אצל לקוח ובפגישה נכחו שני המנכ"לים המשותפים שלו. הראשון היה פתוח לרעיונות חדשים והשני פחות, בטענה שהוא לא אוהב דשבורדים. מה זה אומר? מה הוא לא אוהב? שאלנו אותו מה הוא אוהב והוא השיב שדו"חות רגילים. או אז ניסינו להבין מה ההבדל בעצם. ניתחנו את זה והבנו שהדבר שהוא לא אוהב זו הדינמיות. הוא רגיל ורוצה לקבל את כל המידע שלו בצורה סטטית, על אף שגם דו"ח הוא סוג של דשבורד, פשוט לא אינטראקטיבי. אני חושב שלרוב, הלקוחות פתוחים לשינויים. הם לא ישקיעו במערכות חדשות אם אין להם כסף, אבל הם רוצים לדעת איך אפשר להשתמש במידע בצורה הטובה ביותר".
מהו המרכיב החשוב ביותר של האנליטיקס כיום?
"התחלנו במסע להפשטה של נושא האנליטיקס כבר ב-2007 – בהתחלה עם אקספלורר (Explorer), הסבא של מה שאנחנו קוראים לו עכשיו לומירה. חשוב לציין שזה לא כלי פשוט, זו אומנות ההפשטה. אנחנו מנסים להחביא את הסיבוך כך שללקוח שלנו יהיה קל להשתמש בתוכנה אך הוא לא יראה את כל הטכנולוגיה שהושקעה בה, שהיא כן מסובכת".
איך בחברה כמו סאפ מתייחסים לנושא הזה?
"מה שרצינו לעשות הוא למנוע מצבים שבהם בכל פעם שיש איזושהי שאלה, צריך להכין דו"ח. למשל, אם האסו פלטנר שואל איזו שאלה, זה מפריע בזמן ישיבות שנעצרות כל הזמן. פעם, חלק גדול מהמידע היה מוכן מראש, אבל עכשיו, המערכות החדשות נותנות לנו את האופציה לשדר את המידע בלייב. לנו, בסאפ, יש דו"ח קבוע ודרך קבועה שבה אנחנו מציגים את המידע, החל מהדרגים הגבוהים ביותר ועד לאיש המכירות הזוטר. כל החברה מדברת באותה השפה ומתקשרת באותה הדרך. באנליטיקס לא מדובר רק בשינוי טכנולוגי, מדובר גם בשינוי של דרכי חשיבה ותקשורת בתוך הארגון".
אתם מנסים להעביר את השיטה הזו גם ללקוחות?
"הלקוחות מאוד מעוניינים, כי חלק גדול מהם תקוע ב'גיהנום ה-Excel'. זה צעד מאוד אמיץ, אך הוא מצריך שינוי מחשבתי. בכל פגישה עם לקוח חדש או פוטניצאלי, תמיד בין כל השאלות יהיה מי שישאל 'האם אפשר לייצא את המידע ל- Excel?' יש לך את הטכנולוגיה הכי חדשה, אבל עדיין אנשים מעדיפים Excel. עבור אנשים, Excel הוא סוג של מקום בטוח, שלא משנה מה יקרה ואיך הטכנולוגיה תהיה בנויה, יש לנו את ה-Excel. לא מדובר בתוכנה טובה, וכשזה מגיע לדיווחים היא די גרועה – היא ידנית ושברירית ואפשר לעשות הרבה טעויות. אבל הם יודעים לגעת בה".
הכותב הינו אורח החברה.
אם SAP מפתחת כלי שיחליף את האקסל, אז לפי היכרותי עם מוצרי SAP האקסל בטוח לעולמי עד.