תקציב מינהל התקשוב במשרד החינוך: 350 מיליון שקלים
התקציב כולל 175 מיליון שקלים למערכות מידע ותוספת תקציבית של 70 מיליון לפרויקטים מיוחדים, אמר ד"ר עופר רימון, שעומד בראש המינהל, בראיון לרגל פתיחת שנת הלימודים
תקציב מינהל התקשוב במשרד החינוך יעמוד השנה על כ-350 מיליון שקלים, כמעט ללא שינוי לעומת השנה שעברה. התקציב כולל תוספת של 70 מיליון שקלים שהקצה למינהל שר החינוך, נפתלי בנט, לטובת ביצוע פרויקטים מיוחדים השנה, והתחייבות לסכום דומה בשנת הלימודים הבאה.
את הדברים מסר ד"ר עופר רימון, מנהל מינהל תקשוב טכנולוגיות ומערכות מידע במשרד החינוך, המשמש גם כמנמ"ר המשרד, בראיון לאנשים ומחשבים לרגל פתיחת שנת הלימודים. ד"ר רימון הסביר כי מתוך 350 מיליון השקלים, 175 מיליון מוקצים לטובת פעילות מערכות המידע והיתר – לפעילות של המינהל בתחום החינוך הטכנולוגי בחינוך העל יסודי, במגמות טכנולוגיות ובבתי הספר הטכנולוגיים.
הוא ציין כי חל גידול "מתמשך ותמידי" במספר התלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי. "מאז תשע"א גדל מספר בוגרי המגמות הטכנולוגיות, כולל הנדסאים, ביותר מ-21 אלף תלמידים – מ-122,866 בשנת הלימודים תשע"א ל-144,366 בתשע"ה", אמר ד"ר רימון.
כמה תלמידים ילמדו בחינוך הטכנולוגי בשנת הלימודים הנוכחית?
"בשלב זה, אין לנו מידע על כך, אבל ברור שיש גידול. אחד האינדקטורים לכך הוא הביקוש לפתיחת מגמות טכנולוגיות שהופנו למשרד החינוך מצד בתי הספר. הבקשות האלה נבחנות בימים הללו ובהתאם לכך מתוקצבים בתי הספר. נכון לעכשיו קיבלנו 396 דרישות לפתיחת מגמות טכנולוגיות, מתוכן 18 מגמות להנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, 63 מגמות להנדסת תוכנה, כולל מערכות מידע ממוחשבות ותכנון מערכות. חלק מהבקשות, 73, הן בקשות למגמות תקשוב שכוללות תשתיות מחשוב ותקשוב, תחזוקת מערכות סלולריות ועוד. היתר הן בתחומי דעת שונים שקשורים לפעילות שלנו".
מהן הסיבות לשינוי?
"ראשית, ההצלחה של תוכנית טכנאים ובגרות (טו"ב), שפועלת כבר כמה שנים. סיבה נוספת היא שינוי המדיניות שלנו בנושא לימודים במגמות טכנולוגיות לכיתות הגבוהות. אם בעבר, לימודים במגמות כגון הנדסת תוכנה ומחשוב התאפשרו רק לתלמידי י"ג-י"ד שצה"ל מיין מראש ואישר את תוכניות הלימודים שלהם, כיום הם פתוחים לכל תלמידי בתי הספר העל יסודיים. הוספנו שורה של תחומי דעת שאינם קשורים דווקא למה שצה"ל רוצה והקפדנו שהתוכניות האלה יילמדו באזורים שלא היינו בהם בעבר ובקרב אוכלוסיות שלא מתגייסות לצה"ל, כגון חרדים ואזורים סוציו-אקונומיים חלשים.
זאת, בנוסף להשפעה של קמפיין שעשינו בתחילת השנה באינטרנט, ברדיו ובטלוויזיה. הגענו ליותר מ-269 אלף צפיות ול-3,788 לייקים.
כל אלה הביאו לגידול המתמשך במספר הפונים ללימודים טכנולוגיים".
אילו תוכניות חדשות אתם מפעילים כדי לגרות ולעודד תלמידים לפנות לחינוך הטכנולוגי?
"הפעילות היא לכל הרוחב של לימודי המדעים והטכנולוגיה, ולא רק מתמטיקה. בשנה שעברה סיימו בוגרי המחזור הראשון של מגמת הנדסת תקשוב – תחום חדש, שמכשיר אנשי מקצוע בתחומי התקשוב ברמות הכי גבוהות. התלמידים האלה מסיימים עם תעודות הסמכה של סיסקו (Cisco), כשהבחינות נערכות במהלך הלימודים בתיכון.
אנחנו גם פועלים לחיזוק ההתמחות המעשית במגמה הטכנולוגית, בעיקר בהשקעה בציוד במעבדות ובסדנאות. אנחנו שואפים שכל תלמיד במגמה טכנולוגית יעשה עבודה מעשית, בשלבים, עד לרמת פרויקט. לצורך זה הכשרנו את המורים שלהם, והם בעצמם עושים פרויקטים. העבודה המעשית תיעשה בשילוב עם התעשייה. כשם שאי אפשר ללמד שחייה מבלי לקפוץ לבריכה, חייבים לשלב את העבודה המעשית בלימודים במגמות הטכנולוגיות".
איך זה יתבצע?
"אנחנו עושים את הפרויקט הזה עם התאחדות התעשיינים בראשות היו"ר, שרגא ברוש, שמחויב לעניין. יש בהתאחדות עידן חדש והיחסים איתם לא היו טובים מעולם כמו שהם עכשיו. יצאנו בקול קורא לבתי הספר להציע תוכניות של עבודה מעשית במפעלים ובחברות שההתאחדות אישרה. ההתאחדות מממנת גם תשלום לנציג של החברה שיהיה מנטור וילווה את התלמידים בביצוע הפרויקטים, יחד עם המורה".
מה העלות של פרויקט כזה?
"מדובר ב-24 מיליון שקלים. בנוסף, נקצה לזה תקציבי הפעלה".
ד"ר רימון ציין כי ההיענות לתוכנית רבה: "עד עתה כבר קיבלנו דרישות מ-100 בתי ספר שרוצים להשתלב בה". בנוסף, אמר, "יש עוד פעילות שתתחיל בקרוב: אחרי החגים נחנוך שני מרכזים טכנולוגיים חדשים בשיתוף עם התאחדות התעשיינים, בחיפה ובבאר שבע. המרכזים הללו יחזקו את ההתנסות של התלמידים".
פרויקטים עם סטף ורטהיימר
אחד השותפים החדשים של משרד החינוך הוא סטף ורטהיימר, שבעבר היה "המבקר הגדול ביותר של החינוך הטכנולוגי וטען שזה מיותר", ציין ד"ר רימון. "רתמנו אותו לשני מיזמים: אנחנו והוא מממנים יחדיו בתי ספר להנדסת מכונות ולמכונאות בכלל. בניגוד לעבר, הלימודים האלה יתקיימו במספר בתי ספר דווקא במרכז הארץ, בצפון תל אביב, למשל בגימנסיה הרצליה – ולא רק בפריפריה. העלות היא 2.5 מיליון שקלים, שמחציתם תגיע מ-ורטהיימר".
"פרויקט נוסף שאנחנו מקיימים בשיתוף איתו הוא שליחת תלמידים לאולימפיאדה למקצועות טכנולוגיים, שמתקיימת אחת לשנתיים. עשינו את זה בפעם הראשונה בשנה שעברה, באולימפיאדה שהתקיימה בברזיל. הם לא זכו בפרסים אבל נעבוד על כך שזה יקרה בפעמים הבאות", אמר ד"ר רימון.
כיצד רפורמת המתמטיקה תשפיע על הפעילות שלכם?
"התוכנית של השר בנט מדברת על לימודי חמש יחידות במתמטיקה, ואני לא אחראי על לימודי המתמטיקה. לעומת זאת, אנחנו מתגברים השנה את לימודי חמש היחידות במגמות הטכנולוגיות, שכוללים חמש יחידות במתמטיקה, חמש יחידות במקצוע ריאלי נוסף ולימודי שפה. מדובר בלימודי תגבור, מעבר לשעות הרגילות, והשנה נגדיל את מספרם. קיבלנו לצורך זה תוספת תקציבית של 70 מיליון שקלים".
ד"ר רימון אף ציין כי "משרד החינוך מקיים פעילות ענפה בתחומי תקשוב בתי הספר, הספרים הדיגיטליים ופרויקטים אחרים, אותם מוביל רוני דיין".
תגובות
(0)