"לא פשוט כלל להטמיע את חברות הפינטק אל תוך הארגונים הפיננסיים"

כך אמר אבנר שטראוס, מנכ''ל שטראוס אסטרטגיה, בפתח כנס FinTech2015 ● עוד ציין כי "התמקדות בדיגיטל על ידי הבנקים, חברות הביטוח, האשראי ובתי ההשקעות אינה מספיקה - נדרשת אסטרטגיה הפותרת את בעיות השורש מן היסוד, או לפחות עוקפת אותן"

אבנר שטראוס, מנכ''ל שטראוס אסטרטגיה. צילום: ניב קנטור

"השינוי שמייצגת מהפכת הפינטק נתפס על ידי הגופים הפיננסיים בישראל כאיום. מאידך, התעשייה הפיננסית מנסה לראות בכך הזדמנות במגוון מקומות. להפתעתנו האתגר הוא גדול: מתברר שלא פשוט כלל להטמיע את חברות הפינטק פנימה אל תוך הארגונים הפיננסים". כך אמר אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה.

שטראוס דיבר בפתח כנס FinTech2015. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') באולם אירועים לאגו בראשון לציון. את הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לכן, אמר שטראוס, "שיתוף הפעולה בין הארגונים וחברות הפינטק הוא קרש קפיצה לטרנספורמציה עסקית-טכנולוגית".

האתגרים בתחום זה, ציין שטראוס, הם ארבעה: "האחד, הוא ברמה העסקית: המודלים העסקיים של חברות הפינטק ושל הגופים הפיננסיים המסורתיים שונים לחלוטין. האתגר השני הוא ברמה הארגונית: אנחנו מזהים היעדר התאמה של מבנים ארגוניים ותהליכי עבודה בין הארגון הפיננסי המסורתי לבין חברות הפינטק". האתגר השלישי, ציין, "הוא ברמה הטכנולוגית: לארגון הפיננסי המסורתי, יש בדרך כלל מערך טכנולוגיות מיושנות יחסית, ואילו למיזמים יש ככלל טכנולוגיה חדשה. האתגר הרביעי הוא הרגולציה: על מנת להתניע את המהלך, חייבים לתת מנדט ולהתוות מדיניות שמאפשרת 'פריצת גבולות' ו'נטילת סיכונים' – כי אחרת הארגון נשאר, למעשה, במקום".

נדרש מודל עסקי גמיש יותר

לאור כל זאת, ציין שטראוס "התמקדות בדיגיטל על ידי הבנקים, חברות הביטוח, האשראי ובתי ההשקעות – אינה מספיקה. נדרשת אסטרטגיה הפותרת את בעיות השורש מן היסוד, או לפחות עוקפת אותן".

המענה, פירט שטראוס, מושתת על שישה יסודות: "הראשון הוא ברמה הטכנולוגית: נדרש מימוש Open Stack, משמע פתיחת המערכות של הארגון הפיננסי המסורתי לחיבור. זאת, תוך השגת יכולת אינטגרציה גמישה מאוד – גם מול שירותים בענן – במחיר נמוך ובזמן קצר, עם עבודה מהירה וגמישה מאוד. ברמה התפעולית, נדרש מימוש מבנים ארגוניים יותר גמישים, כולל הקמת צוותים בין-תחומיים, מתוך ומחוץ לארגון. אלה יהיו מסוגלים לקבל החלטות ויש להם מנדט לקבל החלטות ובמהירות".

ברמה הארגונית, ציין, "נדרשים אנשים עם פתיחות ומעוף, שעובדים בשיטות עבודה מתקדמות ושמוכנים לנסות ולטעות, אנשים שלא רואים בארגון גבולות – אלא פלטפורמה. ברמה הכלכלית, נדרשת הורדת עלויות, אפילו דרמטית, בצורת המימוש: הארגון הפיננסי המסורתי נדרש ללמוד איך לעשות זאת בעלות נמוכה יותר".

ברמה העסקית, אמר שטראוס, "היום הבנק מרוויח מעמלות או מריבית – כעת נדרש מודל עסקי גמיש יותר, כזה שמבוסס על חלוקת רווחים, למשל עם סוכני נסיעות, עם רופאים, עם רשתות קמעונאיות, ועוד. המצב דורש גם התאמה של הרגולציה, שתאפשר זאת".

הזדמנות אמיתית לייצר פעילות עסקית חדשה

"נדרש להבין כי יש כאן הזדמנות אמיתית לייצר פעילות עסקית חדשה, מבוססת טכנולוגיה, המאפשרת את התהליכים היצירתיים", אמר שטראוס. כך, הביא לדוגמה את אמזון (Amazon), שלדבריו, "לא רק משקיעה בתשתיות שלה, כדי לאפשר קמעונאות מקוונת, שהיא עסק הליבה שלה – אלא גם משקיעה בלהיות התשתית הדיגיטלית לשלל העסקים – Amazon Web Services. כך, AWS מציע גם PaaS, גם SaaS וגם אפשרות להשתלב כשותף עסקי בעסקי הליבה הקמעונאים".

המענה ברמה השישית, אמר, "הוא ברמת הלקוחות: כיום רוצים הכל פשוט, הכל מיידי, ובהתאמה מלאה. הלקוח אומר 'אל תציף אותי במיליון דברים, תביא לי רק מה שמתאים לי ומתי ואיפה שזה מתאים לי'. חברות הפינטק הרבה יותר קרובות ללקוחות ולשינויים בשוק הקמעונאי". בסופו של חיבור זה, ציין, "הארגונים ייצאו נשכרים, אחרי שילמדו להיות חדשניים, זריזים ומכווני לקוח מהיסוד".

"גם לחברות הפינטק יש מה להרוויח מהחיבור העסקי", אמר שטראוס. "הם ילמדו איך עובדים בארגוני האנטרפרייז, מול סביבה חיצונית, עם ממשקים, רגולציה, ועוד. בנוסף, הם יוכלו ללמוד כיצד בונים יכולת טכנולוגית עם שרידות, אמינות ואבטחת מידע ברמה ארגונית. כמו כן, הם ילמדו להתאים את המודל העסקי כך שיהיה
Win-win עם המוסד הפיננסי".

"קיימת חשיבות עצומה להפריה עם קהילת הסטארט-אפ והספקים הקטנים והזריזים, לעומת עבודה עם ספקים וטכנולוגיות גדולות ומוכרות", סיכם שטראוס. "אולם הדרך לשינוי המבני בכל הרמות עדיין בתחילתה. שילוב חברות פינטק ויצירת אקו-סיסטם שמאפשר זרימת חדשנות, תהליכים ושירותים חדשים – הוא דרך חיים, הדורש שינוי מערכתי ולא צעד אחד בודד. הכי חשוב הוא שהתאמה של הארגונים ושל חברות הפינטק, יכולה לסייע לייצר 'אוקיינוס כחול' – ולהביא קפיצה גדולה קדימה, מעבר לתחרות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים