נשים הן מקודדות טובות יותר – אבל רק כשהמגדר שלהן נסתר

חוקרים מצאו שקוד של תוכנה שנכתב על ידי נשים ונשלח עם בקשת משיכה ב-GitHub מתקבל בשיעור גבוה יותר מאשר קוד שנכתב על ידי גברים, אבל רק אם הן לא מגלות את מגדרן

מי מסתתר מתחת לכובע? אילוסטרציה: BigStock

קבוצה של סטודנטים למדעי המחשב החליטה לנסות ללמוד כיצד הטיה מגדרית מתנהלת בקהילות פיתוח תוכנה.

החוקרים הניחו כי מקודדים עלולים להפגין יחס המבוסס על דעות קדומות כאשר ידעו כי קוד נכתב על-ידי נשים. אחרי הכל, נשים מהוות אחוז קטן מאוד מקהילת מפתחי התוכנה. על-פי סקר מ-2013 רק 11.2% נשים עוסקות בתחום. בנוסף, לא חסרים מופעים של סקסיזם בכל קצות תעשיית ההיי-טק, שכאמור היא גברית ברובה. לפיכך, הופתעו החוקרים כאשר בבחינה ראשונה של הממצאים ההשערה שלהם התבדתה – לקוד שנכתב על-ידי נשים הייתה למעשה הצלחה גבוהה יותר מאשר לקוד שכתבו על-ידי עמיתיהן הגברים. אבל זה לא היה סוף הסיפור: הממצא הוכח כנכון בתנאי הבא – כשהקולגות שבחנו את הקוד לא ידעו כי הוא נכתב בידי אשה.

החוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בתחילת השבוע, בחנו את התנהגותם של מפתחי תוכנה ב-GitHub, אחת מקהילות הקוד הפתוח הגדולות בעולם. "התוצאות שלנו מראות כי למרות שנשים ב-GitHub יכולות להיות מוכשרות יותר באופן כללי, קיימת כנגדן בכל זאת הטיה על רקע מגדרי", כתבו עורכי המחקר. במחקרם גילו החוקרים כי הקוד שנכתב בידי נשים אושר בשיעור גבוה יותר (78.6%) מאשר קוד שנכתב על-ידי גברים (74.6%).

לקבל או לא לקבל את הקוד

GitHub הענקית, שבסיסה בסן פרנסיסקו, אוחזת במאגר ענק של קודים שבו עושים שימוש למעלה מ-12 מיליון בני אדם. מפתחי התוכנה ב-GitHub יכולים לשתף פעולה בפרויקטים, לבחון עבודה של אחרים ולהציע שיפורים או פתרונות לבעיות. כאשר מפתח כותב קוד לפרויקט של מישהו אחר, הדבר נקרא "בקשת משיכה" – pull request. לאחר מכן יכול הבעלים של הפרויקט להחליט אם לקבל או לא לקבל את הקוד.

החוקרים בדקו כשלושה מיליון בקשות-משיכה שהוגשו ב-GitHub, ומצאו כי הקוד שנכתב בידי נשים אושר בשיעור גבוה ב-4% יותר מאשר קוד שנכתב על-ידי גברים. בחפשם אחרי הסבר לפער הזה, בחנו החוקרים מספר גורמים שונים, כגון, האם נשים עשו שינויים קטנים לקוד (הן לא), או אם נשים הצליחו יותר מגברים בסוגים מסוימים בלבד של קוד (הן לא). "שיעורי הקבלה המוצלחים יותר של הקידוד שהתבצע על-ידי נשים התקיימו בכל 10 שפות התכנות הדומיננטיות ביותר, בדרגות שונות", גילו החוקרים.

החוקרים תהו האם נשים נהנו גם מהטיה הפוכה – רצון של יזמים לקדם דווקא את העבודה של נשים בתחום שבו הן מהוות מיעוט קטן כל כך. כדי להשיב על כך, המחברים הבדילו בין מי שהפרופילים שלהן הבהירו כי הן נשים לבין מפתחות שהפרופילים שלהן היו נטולי מגדר ולמעשה ניטרליים. זה היה המקום שבו נחשף הגילוי המטריד: לעבודת הנשים היה יותר סיכוי להתקבל מאשר לזו של הגברים, אלא אם כן "ניתן היה לזהות את מגדרן", ובמקרה כזה – שיעור ההיענות היה גרוע יותר מאשר לעבודתם של גברים.

ראיונות דואר אלקטרוני שהתקיימו עם מספר מפתחות נשיות המשתמשות ב-GitHub חשפו תמונה מורכבת בכל הנוגע בהטיה המגדרית המאפיינת את עולם הקוד הפתוח. לורנה ג'יין מיטשל, מפתחת תוכנה שכמעט כל עבודתה מבוססת ב-GitHub, אמרה כי אי-אפשר היה לדעת אם בקשות משיכה שלה זכו להתעלמות מתוך אפליה לרעה או אולי סתם בגלל שבעל הפרויקט היה עסוק או שהכיר מפתח אחר באופן אישי. הפרופיל של מיטשל ב-GitHub זיהה אותה בבירור כאשה. למרות ממצאי המחקר הודיעה מיטשל שאין בכוונתה לשנות זאת. "שקלתי עד כמה חכם זה שהפרופיל שלי ברור-מגדרית, והחלטתי שבעבורי ההוויה הנשית הניתנת לזיהוי באמת חשובה", כתבה מיטשל במייל והוסיפה כי "אני רוצה שאנשים יבינו ויבחינו בקיומם של מיעוטים. ובשביל המיעוטים עצמם – כך שיהיו מסוגלים לראות כי הם לא היחידים, כי זה בהחלט יכול להרגיש ככה לפעמים".

מבינה טוב יותר ממה שחושבים

עוד מפתחת, איזבל דורסט-פרום, שתמונת הפרופיל שלה ב-GitHub היא דמות אשה מאוירת, אמרה שהיא מעולם לא חוותה הטיה תוך כדי עבודה ב-GitHub, אבל היא בדרך כלל משתמשת באתר כדי לעבוד על פרויקטים עם צוות שכבר מכיר אותה ואת עבודתה.

ג'ני בריאן, פרופסור לסטטיסטיקה באוניברסיטת קולומביה הבריטית (University of British Columbia), משתמשת ב-GitHub כמורה ומפתחת בשפת התכנות R. הפרופיל שלה מבהיר כי היא אשה, והיא לא מאמינה שהיא הופלתה לרעה בשל מינה. "לכל היותר, גברים שאינם מכירים אותי לפעמים נוטים להסביר לי דברים שאני מבינה טוב יותר ממה שהם חושבים", היא כתבה.

בריאן אמרה כי "הגברים שאני באינטראקציה איתם בקהילת R של GitHub מכירים אותי, ואם למגדר שלי יש איזו השפעה בכלל, אני מרגישה שהם יוצאים מגדרם כדי לתמוך במאמצים שלי ללמוד ולתרום יותר". בריאן הייתה מודאגת יותר ממיעוט הנשים שעושות שימוש ב-GitHub מאשר מתוצאות המחקר. "איפה הנשים?" היא שואלת. אפשרות אחת שהיא מעלה כתשובה לשאלה זו היא הפתיחות הגבוהה של קהילת הקוד הפתוח. "בקוד פתוח אף אחד לא מקבל תשלום כדי לנהל את הקהילה", היא כותבת, "כך שלעתים קרובות אף אחד לא חושב על כמה טוב הקהילה מתפקדת, או לא".

זאת למעשה שאלה דחופה שיש להפנות אל GitHub עצמה, אשר התמודדה עם אישום חמור של סקסיזם פנימי, שהוביל להתפטרותו של המייסד-שותף והמנכ"ל שלה, טום פרסטון-ורנר, בשנת 2014. ב-2013 פרשה GitHub שטיח במטה שלה, שעליו הכיתוב "המריטוקרטיה המאוחדת של GitHub". מריטוקרטיה פירושה שיטת ממשל ושיטת ניהול שבה בעלי הכוח נבחרים או ממונים לתפקידם על בסיס יכולתם בלבד. בשנת 2014 הוסר השטיח, לאחר ביקורת מצד פרשניות פמיניסטיות שטענו כי למרות שמריטוקרטיה היא מטרת-על שקשה שלא להסכים איתה עקרונית, היא לא עושה הרבה כדי לתרום לגיוון במקום העבודה. המנכ"ל של GitHub, כריס וונסטרת' צייץ בתגובה בזמנו: "חשבנו ש'מריטוקרטיה' היא דרך נחמדה לתפוש קוד פתוח, אבל עכשיו אנחנו רואים המון בעיות עם זה. מילים חשובות. אנו מחליפים לשטיח חדש". גם מנהלי המחקר סיכמו את הדברים וכתבו כי "הפזמון התכוף שטוען שקוד פתוח הוא מריטוקרטיה טהורה חייב להיבדק מחדש".

GitHub לא מיהרה להשיב לבקשה לתגובה על תוצאות המחקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים