ישראל רום, מנמ"ר אגד: "האוטובוס הוא מערכת אינטרנט של הדברים"

רום אמר את הדברים במהלך פאנל בכנס IoT 2016 של אנשים ומחשבים ● גם עמיתיו מהחברות דן וקווים מתארים את החדירה ההולכת וגוברת של מערכות האינטרנט של הדברים לתחבורה הציבורית, כדי להתחרות באובר

משמאל לימין: איתמר כהן, מנמ"ר דן תחבורה; ערן בנין, מנהל התקשוב בקווים; ישראל רום, מנמ"ר אגד. צילום: ניב קנטור

"האוטובוס הוא מערכת אינטרנט של הדברים". כך אמר ישראל רום, מנמ"ר אגד.

רום אמר את הדברים בכנס IoT 2016 של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ואילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט.

לדברי רום, "מדובר על שידור נתוני מכשיר הכרטוס בזמן אמת, וחיוב הרב-קו במחיר הנכון נעשה באופן מיידי. מערכת שניה היא מערכת ה-Wi-Fi המותקנת ב-1,200 האוטובוסים הבין-עירוניים של אגד, מצלמה וכפתור מצוקה, וכן מערכת תחזוקה המאפשרת לדעת מה מצבו של כל אוטובוס ולהכין את מנהלי המוסכים בהתאם".

"אני רואה את החשיבות של חוויית  נוסע לא רק בגלל דרישות הרגולטור, אלא גם משום שאני מתחרה ב-Gett, אובר (Uber), ו-Waze", אומר רום. "התחבורה הציבורית יותר כבדה אבל צריכה להתאים את עצמה. ב-2020 לא יהיה אוטובוס אוטונומי, אבל מעבר לכך נהיה במקום של חוויית לקוח ותהליכים מושלמת, וכל הפעולות של הנוסע יועברו במובייל ולא בכל תווך אחר. כמובן יש צורך לדאוג לכל סוגיית הגנת האוטובוס וכן הגנת פרטיות המידע מפני השתלטות עוינת על הנתונים. אנחנו מעסיקים אנשים שזה תפקידם להגן על החברה על נכסיה, בכל הקשור להגנת מערכות סייבר".

רום ביקש לנצל את הבמה ולפנות לחברות  סטארט-אפ לבוא ולהציע את יכולותיהם. "אנחנו מובילי אינטרנט של הדברים ואנחנו מחפשים טכנולוגיות חדשות, יישומים חדשים, וכל דבר שיכול לקדם את חוויית הנוסע ולעמוד ברווחיות המינימלית שניתן להשיג היום".

ממשיכים להתנהל למרות האיום

ערן בנין, מנהל התקשוב בקווים, אמר כי כבר כיום ניתן לשלם בכרטיס אשראי ולהטעין את כרטיס הרב-קו. יש לנו מערכת מידע באוטובוס המפעילה כריזה וכיתוב עבור אנשים עם מוגבלויות, כמובן Wi-Fi לרווחת הנוסעים, ומערכות ספירת נוסעים שהתקנו באוטובוסים המשרתות גם אותנו וגם את הנוסעים. המטרה שלנו היא לתת שירות ולהימנע ממצב שאנשים לא ייסעו בגלל שהאוטובוס מלא".

בנין מוסיף ואומר כי "גם באשר למערכות בטיחות, קווים היא חברה מודרנית. כל הצי מצוייד במובילאיי ובמערכת אגירת נתוני הנסיעה, שבאמצעותה אנו יודעים לנתח את התנהגות הנהג. כאשר הנהג רגוע גם הנוסע רגוע. אני יודע שאיום הסייבר קיים, והחוכמה היא איך אני ממשיך להתנהל למרות האיום. גם אנחנו מעסיקים כל מיני אנשים כדי להגן על עצמנו. אחד הדברים הבסיסיים הוא שמערכת ה-Wi-Fi שמשרתת את הנוסעים היא נפרדת, ואין לה קשר למערכת של החברה".

לדבריו, "יש לנו מערכת המחוברת למחשב הרכב ומספקת התראות בזמן אמת על מצב הדלק ובעיות בטיחות, וכן את נתוני מערכת מובילאיי. אם המנוע מתחמם, אנו מקבלים התראות בזמן אמת ומורים לנהג לעצור. ההתראה גם מגיעה למוסך. זה מקצר את משך השהיה של הרכב במוסך וחוסך בעלויות, כי מונעים תקלות יותר חמורות וזה מאפשר נהיגה נוחה של הנהג כי כשנוסעים בטוח".

לדברי איתמר כהן, מנמ"ר דן, "גם לנו יש כרטוס אלקטרוני, מערכת ספירת נוסעים וסדר ציבורי. אצלנו כל סדרן יודע איפה האוטובוס שאמור להגיע אליו, ואם האוטובוס לא יגיע הוא מקבל התרעה לשלוח אוטובוס חלופי. אנו גם מקבלים מידע בזמן אמת מתי אוטובוס נתקע ושולחים מערכת גרר ואוטובוס חלופי. מנהלי מוסכים מקבלים את כל התקלות שאירעו בלילה כדי שיוכלו לבצע תיקונים".

"לדן יש 1,250 אוטובוסים", אומר כהן. "אנו עוברים למצב שבו הנהג רק עוסק בנהיגה וכל פעילויות הכרטוס והתיקוף נעשים במכשירים הנמצאים בתוך האוטובוס, בהם הנוסע יכול לקנות את החוזה במזומן או באשראי בעודו על האוטובוס ולבצע את התיקוף. הנהלת דן משקיעה הרבה בטכנולוגיה למען הנוסע כדי לעודד נסיעה ולתת מידע אמין ומהיר לנוסעים. יש הרבה דברים שלא תלויים בנו, כגון עבודות הרכבת הקלה, ולפיכך אנו מכינים אוטובוסים בקצוות למקרה של עיכובים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גל

    האם יש מוביליי? ישראל רום הכבוד ישר כח

  2. מודי

    כל המערכות שהוזכרו בכתבה אינן שוות כלום אם לא מותקנת מערכת שמבקרת את צורת הנהיגה של נהג האוטובוס. לא אחת אנחנו קוראים ושומעים על תאונות שנגרמות שהתוצאה שלה הייתה הגורם האנושי אולי תחשבו על מצלמה שמצלמת את הנהג בזמן אמת ומתריע באם הוא משוחח בטלפון בזמן נסיעה או לחילופין לחייב אותו להתקין אפליקציה אשר תמנע מהטלפון לפעול כאשר האוטובוס בתנועה

אירועים קרובים