שירות שיתוף נסיעות לנשים בלבד הושק בארצות הברית

המטרה של שירות Chariot for Women היא לענות על אובדן תחושת הביטחון של נוסעות בשירותים האחרים, שלעתים תכופות מדי מנוצלות לרעה במהלך נסיעות

Chariot for Women

שירות חדש של שיתוף נסיעות בשם Chariot for Women מושק בארצות הברית על ידי מייקל פלץ, נהג לשעבר באובר (Uber). אבל לא מדובר על שירות סטנדרטי – כל הנהגים והנוסעים בשירות החדש יהיו נשים. השירות יופעל באזור בוסטון ב-19 באפריל.

האם העולם זקוק לעוד שירות שיתוף נסיעות, ובמיוחד לשירות ספציפי כל כך? בהחלט ייתכן שכן. ראשית, ליוזמה יש טכנולוגית פטנט המספקת הן לנהג והן ללקוח (או במקרה זה לנהגת וללקוחה) קוד ביישום, לאחר שבקשת הנסיעה נעשתה. כשהמכונית מגיעה, הנהג והנוסע מוודאים אם הקודים שלהם תואמים, לפני שהנוסע נכנס למכונית. "הנחת היסוד היא זהה לזו שקיימת בכל שירותי שיתוף הנסיעות האחרים", אמר פלץ בראיון טלפוני. "יש אפליקציית נהג ואפליקציית לקוח, חוץ מזה מה שעושה אותנו לייחודיים הוא תכונת הבטיחות שלנו, שיישומים אחרים שכחו להפעיל".

מעבר להיותו שירות של נשים לנשים בלבד, היוזמה של פלץ משתמשת גם ב-Safer Places, אשר לו מוניטין של ביצוע בדיקות רקע מהמחמירות ביותר. Chariot for Women גם דורשת כי כל הנהגות שלה יעברו בדיקה מיוחדת בשם CORI (ר"ת Criminal Offender Record Information) הנהוגה במסצ'וסטס ומהווה בדיקת רקע עמוקה שמשמשת מעונות ובתי ספר. השירות יוסיף לבדיקה גם טביעת אצבעות של כל הנהגות שלו ברגע שהדבר יהיה אפשרי.

אם לדקדק, הרי שהשירות לא ישמש רק נשים, אלא גם יאסוף ילדים מכל המגדרים שהם מתחת לגיל 13, כמו גם כל אדם, בכל גיל, המזדהה כאישה. "אם הם טרנס ומזדהים כאישה, הם יכולים להזמין את השירות ולנסוע איתנו, אין בעיה בכלל", אמר פלץ.

אי-שוויון המשפיע על הנהג והלקוח

ככל הנראה ניתן לצפות למכשלות משפטיות בעתיד הקרוב של היוזמה, שקובעת במפורש כי לא תשרת גברים שלא כמקובל בחוק. אבל זה לא מדאיג את פלץ. "אנו מצפים לאתגרים משפטיים. אנחנו רוצים להראות שקיים אי-שוויון בטיחותי בתעשייה שלנו. אנו מקווים ללכת לבית המשפט העליון של ארצות הברית בכדי לומר שאם בטיחות מעורבת בעניין, אין שום דבר רע במתן שירות לנשים בלבד".

נושא הבטיחות עושה כותרות בזמן האחרון, במיוחד בכל הנוגע באובר. BuzzFeed השיג בחודש מרץ צילומי מסך של תוצאות חיפוש בדואר האלקטרוני של אובר, המעידים לכאורה על אלפי תלונות של לקוחות בגין מעורבות נהגיה באונס ובתקיפה מינית. בחודש דצמבר 2014 נעצר נהג החברה בהודו בחשד שאנס נוסעת. ובדיוק אתמול (א') הסכימה אובר לשלם 25 מיליון דולר בעבור הטעיית לקוחות בקליפורניה בכל הנוגע בנהלי הבטיחות שלה.

"אנחנו עושים את זה, כי כשמדובר בביטחון יש אי-שוויון שכזה המשפיע על הנהג והלקוח בשל רקע מגדרי", הבהיר פלץ והוסיף כי "בכל רחבי העולם נשים הן אלו שמתנכלים להן ושהותקפו בידי נהגים גברים. בשמונת החודשים שלי כנהג אובר לא שמעתי שום משוב שלילי מגברים".

נשאלת השאלה האם היוזמה היא אקט שהוא על תקן העצמת נשים או כזה המתנשא עליהן. לפי תשובות אקראיות של נשים שהתבקשו לספק את חוות דעתן אודות שירות שיתוף נסיעות לנשים בלבד, ניתן לזהות כי מרביתן ענו שישתמשו בשירות בשמחה רבה כיוון שהן חשות מאוד שלא בנוח כשהן נמצאות במכונית עם גבר זר, אפילו אם האיש הוא נותן שירות.

אם לא די בכך שהשירות כנראה נחוץ במיוחד לשם תחושת הביטחון הנשית, הרי שהוא כולל גם עוד פן חיובי אחד – Chariot for Women תתרום 2% מכל נסיעה למטרות צדקה. נותר רק לקוות שיהיה מי שירים או שתרים את הכפפה להפעלת שירות דומה גם בארץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים