גוגל ומיקרוסופט: נוריד אתרים פיראטיים בבריטניה בדירוג תוצאות החיפוש

תעשיית הבידור, הסובלת קשות מאתרים פיראטיים שמאפשרים הורדת קבצי מוזיקה וסרטים, תזכה לגיבוי מצד שתי הענקיות, שמנועי החיפוש שלהן יציגו בדירוג נמוך יותר תוצאות מאתרים אלו

מסתירים את הרעים. אילוסטרציה: jam-design, BigStock

מנועי החיפוש Bing של מיקרוסופט (Microsoft) וזה הדומיננטי ביותר מבית גוגל (Google) הסכימו לפעול בשיתוף פעולה על מנת לפעול כנגד אתרים פיראטיים בבריטניה, וזאת לאחר שנים של התנצחויות עם בעלי זכויות של סרטי קולנוע ושל מוזיקה.

שתי ענקיות החיפוש סיכמו ביניהן ומרצונן החופשי, ולא כתוצאה מתקנות רגולטוריות, קוד פעולה בכל הנוגע בתעשיית הפונוגרפיה הבריטית, ה-BPI (ר"ת British Phonographic Industry) – תעשיית הקלטות המוזיקה הבריטית – ולאיגוד הקולנוע (Motion Picture Association) במדינה, וזאת בעקבות סדרת שיחות תחת פיקוחם של שומרי זכויות היוצרים מטעם מחלקות התרבות המדיה והספורט של בריטניה.

השבוע (ב') תיאר משרד הקניין הרוחני את ההישג בתור "הסכם שהוא ציון דרך", שבו גוגל ובינג נשבעו להפחית "את הנראות של תוכן מפר זכויות בתוצאות החיפוש עד ה-1 ביוני 2017".

מצפים לשותפויות נוספות עם בעלי זכויות

משמעות הדבר בפועל היא שעבריינים ששבים ומפרסמים חומר פיראטי באינטרנט יראו את האתרים שלהם יורדים מדף התוצאות הראשון של גוגל ובינג כשאנשים יחפשו תוכן כגון סרטי קולנוע ומוזיקה. במקום זאת, המחפשים יזכו ככל הנראה לקישורים אל אתרים לגיטימיים שבהם יש צורך לשלם בעבור תכני התרבות הללו.

גוגל – השולטת ביותר מ-90% משוק החיפוש באירופה – לא ששה להבליט את משמעות ההסכם, ואמרה בהצהרה לאתר Ars כי "גוגל הייתה שותפה פעילה במשך שנים רבות למאבק נגד פיראטיות באינטרנט. אנו נשארים מחויבים להתמודדות בנושא זה ומצפים לשותפויות נוספות עם בעלי זכויות".

ה-BPI רואה את הדברים באופן מעט שונה. תעשיית המוזיקה אמרה שהיא רואה את הקוד מרצון החדש ככזה שמייצג "יוזמה ראשונה מסוגה" כדי להתמודד עם פיראטיות בלתי חוקית. BPI הוסיפה ואמרה כי הפעולה כנגד זכויות יוצרים, כגון צו בית משפט אשר מורה לחסום אתר, תימשך בד בבד עם הצעדים שגוגל ובינג יבצעו, וזאת כדי לקבור לחלוטין את האתרים המפרים.

ראש ה-BPI, ג'ף טיילור, הודה כי "ההסדר החדש לא יהיה פתרון קסם, אבל זה כן אומר שאתרים בלתי חוקיים יורדו בדירוג במהירות גדולה יותר בתוצאות החיפוש".

"אתרים פיראטים שוללים מאמנים ומבעלי זכויות הכנסה שהושגה בעמל רב, ואני שמח לראות שהתעשייה הובילה פתרונות כמו הסכם ציון הדרך הזה אשר יהווה כלי בהנעת שינויים", אמר מאט הנקוק, השר הבריטי האמון על התחום הדיגיטלי.

ארצות הברית – הבאה בתור?

בעשור האחרון נמצאים גם מנועי החיפוש בארצות הברית תחת לחץ לנקוט במהלך דומה בכדי להקשות על מי שמחפשים אפשרויות פיראטיות. בשנת 2012, התחייבה גוגל, כידוע, "להוריד בדירוג אתרים שבעבורם קיבלנו מספר רב של הודעות DMCA (חוק זכויות היוצרים)", אבל איגוד תעשיית המוזיקה המוקלטת של אמריקה (Recording Industry Association of America) החל מיד בעריכת מחקר שהגדיר את הפתרון הזה כלא יעיל.

בשנת 2014 ניסתה גוגל לספק מענה שוב, הפעם באמצעות אלגוריתם חדש נגד פיראטיות, שנראה כיעיל יותר. לפי הדיווחים באותה עת, הוריד האלגוריתם ב-96% בתוצאות החיפוש את אחד המקורות המשמעותיים לצריכת תכנים פירטיים – ה-Project Free TV.

כעת נותר רק לצפות ולגלות האם בעקבות ההסכמים החדשים והדרמטיים שהתקבלו בבריטניה, יפשילו ענקיות החיפוש שרוולים כדי לנהוג באופן דומה גם בארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים