"ה-IT בעולם החינוך גורם לכך שאחת ועוד אחת שווה שלוש"
"הטכנולוגיה היא מנוף לשיוויון הזדמנויות, ומאפשרת לכל תלמיד בפריפריה של מדינת ישראל להשיג יותר", אמרה איריס וולף, משנה למנכ''ל World ORT קדימה מדע
"במתמטיקה של עולם החינוך אחת ועוד אחת שווה שלוש. אנו פועלים לשיוויון הזדמנויות, והטכנולוגיה היא מנוף לשיוויון זה. היא מאפשרת לכל תלמיד בפריפריה הגיאוגרפית של מדינת ישראל להשיג יותר, להנגיש מורים טובים יותר באופן מקוון, להעניק שיעורים פרטיים מקוונים, לספק מעבדות וירטואליות ועוד. זו הדרך לחבר את המרכז אל הפריפריה", כך אמרה איריס וולף, משנה למנכ"ל World ORT קדימה מדע.
וולף דיברה בכנס לתקשוב בחינוך – EduTech 2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ב') באולם אירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס הנחו יהודה קונפורטס, עורך ראשי אנשים ומחשבים ואורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.
העתיד כבר כאן, אמרה וולף, "וכעת נשאלת השאלה מה עושים עימו. יש מגוון גדול של דרכים להשתמש בטכנולוגיה ובמדעים, על מנת לקדם את היבט השיוויון בהזדמנויות. אנו ממוקדים בכמה דרכים גלוקליות: היכולת לחבר בין תלמידים מהארץ ומחו"ל בתכניות חדשניות; תשתיות מתקדמות המשלבות פדגוגיה ומכשירי קצה; אך הנקודה הארכימדית להצלחה – היא הפיתוח המקצועי של המורים שלנו. World ORT קדימה מדע פועלים בנחישות – מתוך התכוונות, להשביח את עתידם של ילדי הפריפריה".
הטכנולוגיה, ציינה וולף, "תורמת לתלמידי המדעים. לצד התנסויות בסביבה טבעית ובמעבדה, התנסויות בסביבה טכנולוגית עם כלים טכנולוגיים חדשניים – מאתגרות את התלמידים, מעוררות עניין ומוטיבציה, ובמקביל, חוסכות למורים זמן, משאבים ותקציב". היא הוסיפה כי "הטכנולוגיה מאפשרת יציאה פיזית ויציאה ווירטואלית מהכיתה ומהמעבדה, ובכך שוברת את מגבלות הזמן והמקום".
על פי וולף, "הטכנולוגיה מאפשרת ביסוס, העשרה והעמקת הלמידה. היא 'מביאה' את הסביבה אל הכיתה – כגון הרצאות מתוקשבות של מומחים, MOOC (ר"ת קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים, Massive Open Online Course). היא מאפשרת התאמה לשונות של הלומדים, לסגנונות למידה, לצרכים רגשיים וחברתיים, ליכולות קוגניטיביות, תפקודי חשיבה, לרצונות ולמשתנים אישיותיים נוספים".
למידה מקוונת בקבוצות
"הטכנולוגיה מאפשרת למידה בקבוצות", הוסיפה וולף. "למידה המתבססת על שיתופיות בין מורה-לומד-קבוצה, מזמנת ללומדים אפשרות ללמוד באינטראקציה חברתית, תוך התנסויות בדיאלוגים רבים ומגוונים. תוצרי הלמידה משקפים את תהליכי החשיבה והעשייה של כל הקבוצה, ולא רק של הלומד או הלומדת הבודדים.
למידה שיתופית מעוררת את התלמידים לשאילת שאלות, לחקרנות ולגמישות חשיבתית". היא הוסיפה כי "הטכנולוגיה מאפשרת תהליכי הערכה תוך שימוש במגוון רחב של דרכי הערכה חלופיים, מקוונים, עם משוב מיידי: מבחנים, משימות קצרות טווח, מטלות ביצוע, ועוד".
תלמידי העתיד, אמרה וולף, "נדרשים לכישורים אחרים ונוספים: עליהם לרכוש כלים לעיבוד, לניהול ולייצוג מידע, יכולת לעבודת צוות וללמידה שיתופית. הם נדרשים למיומנויות של פיתוח דרכי חשיבה, כגון: יצירתיות וחדשנות; חשיבה ביקורתית; פתרון בעיות וקבלת החלטות; דרכי למידה ועבודה כגון תקשורת, שיתופיות ועבודת צוות; וכלים ללמידה ועבודה – כלומר אוריינות לשונית, אוריינות מדעית, אוריינות מתמטית, אוריינות מידע ואוריינות טכנולוגית".
המורים, אמרה וולף, "יכולים לתרום לשיפור היכולות של התלמידים, בכמה דרכים: השבחת תהליכי חקר ופתרון בעיות, על ידי ניטור ומדידה באמצעות חיישנים דיגיטליים; השבחת הלמידה על ידי שילוב אנימציות וסימולציות מתוקשבות; השבחת האוריינות המדעית-טכנולוגית באמצעות משימות אורייניות מתוקשבות; המורים לומדים יחד עם תלמידיהם בסביבות ובטכנולוגיות חדישות ומתקדמות".
להתעדכן ולא לפחד
עובדי ההוראה, אמרה וולף, "נדרשים לאמצעים טכנולוגיים, כדי שישתלבו בחינוך העתיד – עליהם להיות מצויידים בטאבלט ובמחשב נייד, ככלי לשימוש אישי, פדגוגי, ארגוני וניהולי".
"נדרש פיתוח מקצועי שיתמקד בהתנסות של מורים לשליטה בהפעלה של אמצעי קצה טכנולוגיים חדשניים. יש צורך בפיתוח מקצועי ארוך טווח, בהיבטים פדגוגיים של האמצעים הטכנולוגיים הדיגיטליים המתקדמים, עם למידה מתוך התנסות שלהם. על המורים להתנסות כלומדים ברפרטואר רחב של טכנולוגיות".
"יש ליצור קהילות למידה של מורים ומומחים לשיתוף בהצלחות ובאתגרים. נדרש לצרף תלמידים להכשרות מורים, כדי שיהיו שותפים לתפעול אמצעי הקצה. הלמידה צריכה להיות ארוכת טווח, לאורך הזמן. חשוב שהמורים יתעדכנו כל הזמן ולא 'יפחדו' ללמוד יחד עם התלמידים, ויחד עם קהילות למידה בארץ ובעולם".
הכשרת המורים, סיכמה וולף, "צריכה להתמקד ביצירתיות, בחדשנות, בהענקת כישורי למידה, בבנייה ובהובלה של רשתות וקהילות למידה. הדרכתם צריכה להתמקד ביצירתיות, חדשנות, הנחיית למידה, הבניית ידע, בנייה לקיום רשתות – וקהילות למידה".
תגובות
(0)