ראשי מערכת הביטחון נגד החוק להפעלת רשות הסייבר

מהמכתב החריף שפורסם אמש, עולה כי אף שהובטח לגופים הביטחוניים כי המהלך להקמת הרשות ייעשה בתיאום מלא עימם, אין הדבר כך ● לא התקבלה תגובת משרד ראש הממשלה והרשות הלאומית להגנת הסייבר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: אור יעקב

אומת הסייבר? ראשי מערכת הביטחון יצאו במכתב חריף לבנימין נתניהו, ראש הממשלה, על החוק להפעלת רשות הסייבר, כך פרסם אמש העיתונאי אמנון אברמוביץ' בערוץ 2.

לפני יותר משנתיים הקים נתניהו את הרשות. הצעד לווה בהתנגדות משמעותית מצד גופי מערכת הביטחון – המוסד, שב"כ, צה"ל וכן משרד הביטחון – שלא אהבו, בלשון המעטה את המהלך, וכן את העובדה שהוא לא תואם עימם.

מהמכתב החריף שפורסם אמש, עולה כי אף שהובטח לגופים הביטחוניים כי המהלך להקמת הרשות ייעשה בתיאום מלא עימם, אין הדבר כך. הדבר התגלה להם כאשר הם קיבלו לידיהם את טיוטת הצעת החוק להקמת רשות הסייבר.

על המכתב חתומים יוסי כהן, ראש המוסד; נדב ארגמן, ראש השב"כ; אלוף יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל; ואלוף (מיל') אודי אדם, מנכ"ל משרד הביטחון. המכתב ממוען לראש הממשלה ולשרי הקבינט, ונכתב בו כי "הצעת החוק (להקמת רשות הגנת הסייבר) כפי שהיא, מהווה פגיעה חמורה בליבת העיסוק הביטחוני של מדינת ישראל".

"טיוטת החוק מבקשת להקנות סמכויות נרחבות לרשות הסייבר שייעודה לא הוגדר בה בבירור, ויש בה כדי לפגוע פגיעה חמורה בליבת העיסוק הביטחוני של קהילת הביטחון בתחום הסייבר", ציינו הבכירים. הם דורשים לעצור את החקיקה מיד – ולחוקק חוק חדש, אשר יתאים לצרכים הביטחוניים והלאומיים של מדינת ישראל.

הקמת הרשות – לצד המטה

בספטמבר 2014 החליט נתניהו על הקמת רשות לאומית להגנה אופרטיבית בסייבר והנחה את ד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי, להוביל את הקמתה של הרשות החדשה.

בהודעה מטעם משרד ראש הממשלה נמסר כי הרשות "תקבל את האחריות ואת הסמכויות הנדרשות להגנת המרחב האזרחי מפני איומי סייבר ותהווה גוף אופרטיבי, שיפעל לצד מטה הסייבר הלאומי". המטה, מצידו, "ימשיך בבניין הכוח המדינתי ובחיזוקה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בתחום", על פי ההודעה.

ד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

ד"ר אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי. צילום: ניב קנטור

החלטתו של נתניהו התקבלה בהמשך לעבודת מטה שעסקה בהסדרת ההיערכות הלאומית להגנה אופרטיבית במרחב הסייבר.

מן העבודה עלה הצורך בגוף ייעודי שיחבר בין המרחב האזרחי לעולם הביטחוני, ירכז את טובי המומחים ויוביל את כלל פעילות ההגנה בישראל "בהסתכלות ארוכת טווח של האיומים הגוברים והמתפתחים בסייבר".

נתניהו הנחה את ד"ר מתניה להוביל את הקמת הרשות בתכנית רב-שנתית, תוך שותפות של הגופים הרלוונטיים. ראש הממשלה ציין כי "שילוב היכולות והמאמצים הוא הכרחי להצלחה המשותפת של מהלך אסטרטגי זה".

בישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "אנחנו בעצם מקימים 'חיל אוויר' נגד איומים חדשים ולא מסתמכים רק על הגופים הקיימים. אנחנו בעולם חדש ומתארגנים עם כוחות חדשים. יש לכך משמעות גדולה מאוד להגנתה של מדינת ישראל בעתיד".

נתניהו החליט במאי 2011 על הקמת מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה, ומינויו של ד"ר מתניה לראשות המטה אושר שבעה חודשים לאחר מכן.

ההחלטה על הקמת המטה התקבלה בעקבות עבודת ועדה לבחינת התחום, בראשות אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל. ועדה זו מנתה 100 מומחים מתחומי הביטחון והאקדמיה, שעבדו קרוב לשנה והניחו את תשתית החשיבה לתחום. אחת מהמלצותיה הייתה הקמת מטה קיברנטי לאומי.

לדברי ד"ר מתניה, המטה הוקם במשרד ראש הממשלה והוא מצוי בכפיפות ישירה לנתניהו. "מדובר בגוף מתכלל, שמתבסס על תשתית קיימת, תוך שיתוף פעולה עם גופים קיימים", ציין. "איננו מתחילים מאפס".

בוקי כרמלי, ראש הרשות הלאומית להגנת סייבר

בוקי כרמלי, ראש הרשות הלאומית להגנת סייבר

לפני ימים אחדים הרשות הלאומית להגנת הסייבר במשרד ראש הממשלה פרסמה טיוטה לתורת ההגנה הארגונית בסייבר. הטיוטה, בת 160 העמודים, מופצת בימים אלה למשרדי הממשלה השונים.

"אנו מזמינים אתכם לקחת חלק במהלך גדול זה ולהיות שותפים לעשייה ולהשפיע על המשך פיתוח המסמך והטמעתו בהמשך", ציינו ברשות. "מדובר במהלך גדול וייחודי: זו הפעם הראשונה שנכתבת תורת הגנה לאומית לארגון. המסמך נבנה על בסיס ידע וניסיון בינלאומיים, תוך התאמת הדרישות למאפיינים הישראליים".

לא התקבלה תגובת משרד ראש הממשלה והרשות הלאומית להגנת הסייבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים