מיקי מגדל, סאפ: ב-2010 נגדיל את הנתח שלנו בשוק הארגוני בישראל – בעיקר על חשבון אורקל
בראיון לסיכום שנת 2009, אומר מנכ"ל סאפ ישראל לאנשים ומחשבים, כי למרות המיתון, הצליחה החברה למכור רישיונות ולבצע פרויקטים עם שותפיה בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים ● "הכנסות סאפ ישראל שלא ממכירת רישיונות יגדלו בשנים הבאות, ויתבססו על פתרונות למערכות ליבה במגזרים שונים", הוא אומר ● וגם: "השמועות על פיטוריי לא הפתיעו אותי. הצטערתי נוכח הרמה הנמוכה"
"סאפ (SAP) ישראל עמדה בכל היעדים שהוצבו לה השנה. היקף הפעילות שלנו – שכלל שורה ארוכה של פרויקטים ולא רק מכירת רישיונות, הסתכם בעשרות מיליוני שקלים. ב-2010 נגדיל את הנתח שלנו בשוק הארגוני ליותר מ-40% – בעיקר על חשבון אורקל (Oracle)". כך אומר מיקי מגדל, מנכ"ל סאפ ישראל, בראיון לאנשים ומחשבים לסיכום שנת 2009. "קשה לי להעריך עד כמה בדיוק גדלו ההכנסות שלנו, מפני שאנו קיימים רק כשנה ולכן אין למה להשוות, אך אין ספק שהפעילות שלנו ב-2009 היתה גדולה יותר בהשוואה לפעילות בישראל ב-2007 ו-2008", אמר מגדל.
"השלמנו השנה פרויקט סאפ ברכבת ישראל, שצפוי לעלות לאוויר בחודש הבא", מפרט מגדל. "פרויקטים נוספים היו בבנק ישראל, בחיפה כימיקלים עם אדוונטק ופרויקט נוסף בבית כלא פרטי. זאת, לצד עשרות פרויקטי הרחבה אצל לקוחות. עם זאת, עליי להבהיר, כי הכנסותיה של סאפ בכל העולם כבר מזמן אינן נשענות על מכירת רישיונות, אלא על מכירה של מוצרים ופתרונות שמתאימים לליבת העסקים של מגזרי השוק השונים. את התפיסה הזו אנו מיישמים גם בשוק הישראלי ובשנה האחרונה ראינו התחלות של פרויקטי ליבה במגזרי הביטוח וכמה פרויקטי BI לא מבוטלים – תחום שהוא ללא ספק 'חם' מאוד כרגע, וככל הנראה ימשיך להיות כזה גם בשנים הקרובות. אלו הם פתרונות שאינם תלויי ה-ERP שלנו, ואנו משקיעים בהם הרבה מאוד מאמצים".
לדבריו, 2009 הייתה שנה לא קלה לארגונים. הקיצוצים בתקציבים היו משמעותיים ביותר, ולא רק בתחום ה-ERP. על פי IDC, נפח הפעילות בעולם ה-IT ירד בכ-15% אשתקד, ובשנתיים האחרונות – בכ-25%.
מה הבידול שלכם בתחום מערכות הליבה?
"סאפ משרתת כ-90 אלף לקוחות ברחבי העולם, מתוכם 3,000 ארגונים בישראל. לכן, הניסיון שנצבר בחומים אלו הוא רב מאוד. מבחינת שחקנים נוספים בתחום, אין רבים כאלה. יש את יבמ (IBM) ואורקל – שהם המתחרים המסורתיים שלנו. כל השאר הם שחקני נישה מקומיים, שלא מגיעים להיקפים עליהם אני מדבר".
לו אני מנמ"ר, מדוע שלא אבחר בפתרון מקומי? מה הייחוד שלכם?
"ההבדל העיקרי הוא 37 שנות ניסיון ו-14 אלף מפתחים בכל העולם, מתוכם כ-1,000 בארץ. עם כל הכבוד לספקים המקומיים, הם לא שם".
ומה לגבי מיקרוסופט?
"הם לא בליגה של השחקנים הגדולים בתחום. אף אחד לא סופר אותם בנישה הזו. אני מדבר על פרויקטי ליבה בבנקים, בארגוני ענק, עם יכולות מינוף גבוהות".
כיצד אתה מעריך את סיכויה של סאפ בפרויקט הענק של בנק הפועלים, שם אתם מתמודדים מול אורקל ויבמ – שהולכת יחד עם קונסיסט?
"לסאפ יש ניסיון רב מאוד בפתרונות ליבה כאלו. אני מקווה לטוב, אך לא יכול לומר דבר מעבר לזה".
מהי התחזית שלך ל-2010? המיתון מאחורינו?
"להערכתי, כמות הפרויקטים תגדל, כי תקציבי ההצטיידות יגדלו. אני לא יכול לומר שהמיתון יסתיים, אבל בהחלט יכול להעריך ש-2010 תהיה טובה יותר מ-2009. עם זאת, סגירת הפערים תארך עוד זמן".
מהן המסקנות שהסקתם כתוצאה מהפרידה מנס טכנולוגיות?
"התהליך הושלם. עמדנו ביעדים שסאפ הציבה כאשר בוצע המהלך. נכון שזה לא היה קל – הוחלף מנכ"ל באמצע, התמודדנו עם המיתון הקשה – אבל אני חושב שבחצי השנה האחרונה הפגנו יציבות. השלמנו את התאמת המבנה הארגוני לתפיסה שלנו וקלטנו עובדים נוספים. מתוך 70 האנשים שהגיעו מנס במסגרת ההסכם איתם, רק עשרה עזבו. המסגרת כנראה לא התאימה להם, וזה טבעי".
כיום אתם גם מתחרים בנס. זה היה חלק מהתכנון?
"תחרות היא דבר טבעי בעולם שלנו. יש לנו מערכת יחסים טובה מאוד עם נס, כמו עם כל השותפים האחרים שלנו. עם זאת, זה לא מונע מאיתנו להתחרות אחד בשני. כך בנוי העולם".
איך הגבת לגל השמועות שנפוץ לגבי פיטוריך וסגירת הסניף של סאפ בישראל?
"לא הופתעתי. אני מניח שהמקור היה המתחרים שלנו. למרות זאת, הצטערתי מאוד נוכח הרמה הנמוכה שהפגינו השמועות הללו. הופנו אליי שאלות רבות בנושא, אבל התגברנו על זה והנושא נשכח".
בשנה שעברה היה עליכם להתמודד עם משבר שנוצר לאחר עליית מחירי התחזוקה שלכם. איפה זה עומד היום?
"סאפ הודיעה במרץ השנה, כי עליית מחירי התחזוקה, בשיעור של 22%, תתבצע באופן מדורג עד 2014. כלומר, שמדובר בעליה איטית שמותנית ביכולת שלנו להוכחת הערך הכלכלי, באמצעות מערכת מדדים מורכבת וידועה מראש. השוק הישראלי הוא חלק בלתי נפרד משאר העולם, ואנו פועלים בהתאם. בסך הכל, סאפ היתה קשובה לתגובת הלקוחות ופעלה בהתאם. למרבה הצער, עיתוי ההודעה בישראל היה לא אופטימאלי, אבל את זה כולם מבינים בדיעבד".
עליך נאמר: אל יתהלל חוגר כמפתח. נראה מה יהיו התוצאות בסוף השנה, וגם האם הכלי שלך,עם 37 שנות הנסיון (או הטעויות של הלקוחות) ו-14,000 המפתחים שלו יצליח יותר ממה שהצליח עד כה. להערכתי,לא. וחבל פשוט לקחת את הכלי הזה,יש טובים ממנו ברמות רבות.