"התחרות מול המסחר האלקטרוני תיאלץ את החנויות לתת חוויה אחרת"
"החנויות הפיזיות הופכות להיות מקום לחוויה, והמוצר יהיה רק אמצעי - משמע יצירת סיפור, אינטראקציה איתנו, למשוך את הדמיון שלנו", כך לדברי מורן חביב, סגנית נשיא ליוזמות אסטרטגיות בסירס ישראל
"המסחר האלקטרוני מתחרה בחנויות. על כן הן יצטרכו לתת חוויה אחרת", כך אומרת מורן חביב, סגנית נשיא ליוזמות אסטרטגיות בסירס (Sears) ישראל.
חביב דיברה בכנס FashTech Stage. הכנס, בייזום ובהפקת אנשים ומחשבים, הוא הראשון מסוגו בישראל המשלב בין טכנולוגיה ואופנה, והוא נערך שלשום (ג'), במגדל עזריאלי שרונה בתל אביב, בהשתתפות כ-800 איש. את הכנס הנחתה שי-לי שינדלר, מעצבת אופנה ומנחת טלוויזיה.
"החנויות הפיזיות הופכות להיות מקום לחוויה והמוצר יהיה רק אמצעי. כשאני מדברת על החוויה, אין הכוונה בשירות מצוין – אלא יצירת סיפור, אינטראקציה איתנו, למשוך את הדמיון שלנו".
כדוגמה נתנה חביב חנות של נייקי (Nike), "המספקת יציאה לשביל הליכה לשיפור טכניקות ההליכה. החנות הפכה לפלטפורמה שמשרתת את המטרה של נייקי – שיהיו יותר רצים. עוד פרויקט של החברה היא ערכה הנמצאת בחנות הכוללת אפשרות ללקוח לתכנן ולבנות בעצמו זוג נעליים המתאימות בדיוק לרגליו, לרבות החומרים והצבעים".
לאפל (Apple) יש חזון חדש, אמרה חביב, "לפיו החנויות שלהם יהיו כיכר העיר, מקום שאנשים ייפגשו, יבלו קצת זמן, יהיו שם סדנאות ומומחים שיעזרו לאנשים להיות יצירתיים – אנימציה, מוזיקה, צילום. כל דבר שאינו חווייתי נעשה דרך המכשירים הסלולריים ולא פיזית. לאחרונה היא פתחה חנות קונספט כזו בדובאי – חלונות שנפתחים ונסגרים אוטומטית לפי עוצמת השמש".
"גם כאלו שהתחילו מהמסחר האלטקרוני פותחים חנויות כדי לשפר את החוויה שלהם כחלק ממסע הלקוח", אמרה. "דוגמה Bonobos המציעה פגישה עם סטייליסט אחד על אחד כדי לנסות את הפריטים. ההזמנה עצמה נעשית דרך האתר ונשלחת הביתה.
לסיכום אומרת חביב, כי "החנויות יהיו פלטפורמה לחוויה. האופנה היא הסיפור – והטכנולוגיה היא זו שמאפשרת לנו ליצור את החוויה".
עדי מור בירן, מנהלת תחום פיתוח עסקים, איפשור, פתרונות וטכנולוגיה (BEST) ב-HPE, אמרה כי "הטכנולוגיה משנה את החיים שלנו. אנחנו חיים בעולם המחובר. מג ויטמן אומרת שכל דבר שניתן להפוך למחשב חכם ומקושר יהפוך לכזה. לכל מכשיר תהיה אינטליגנציה. מכונית חכמה שיכולה להתריע על תקלות. ואפילו מקררים חכמים".
לדבריה, "בכל תעשיה מדברים על משבשים טכנולוגיים, ומסתבר שלא חשוב באיזה ענף מדובר – הגורמים המשבשים הם ענן, אינטרנט של הדברים, ראיית מכונה, רשתות חברתיות ובלוקצ'יין".
"בעולם מתרחשות כעת שלוש תזוזות טכנולוגיות שיביאו אותנו למצב זה. המגמה הראשונה – מושג האפליקציה. מספר האפליקציות גדל באופן עצום. בשנת 2020 יהיו 7.6 מיליארד בני אדם שישתמשו ב-100 מיליארד מכשירים מקושרים שיריצו טריליון אפליקציות מבוססות ענן, מובייל ואינטרנט של הדברים".
המגמה השניה, אמרה מור בירן, "היא הגידול העצום בכמות הנתונים. כמות הנתונים גדלה בשנתיים האחרונות יותר מאשר בשלושת העשורים שקדמו להם. הערך המתקבל מאותם נתונים הוא התובנה שמוציאים מהידע בזמן הנכון בהקשר הנכון".
"והמגמה השלישית היא הקישוריות המאפשרת בין היתר לאפליקציות לדעת היכן אני ומה אני עושה. זה ישנה את הדרך שבה אנחנו עושים פעולות יומיומיות".
"אם נשווה זאת למכונית, האפליקציות הם המנוע של העסקים, הנתונים הם הדלק והקישוריות הוא הכביש", אמרה מור בירן לסיכום.
אודי דגן, לשעבר בכיר בחברות השילוח FedEx ,Flying Cargo ומנכ"ל מייסד וחבר מועצת המנהלים של BoxIt, דיבר על מגמות בתחום השילוח, והסביר כיצד הטכנולוגיה מכסה את כל שרשרת האספקה.
"המסחר האלקטרוני בישראל הגיע לסכום של 11.5 מיליארד שקלים ב-2016 והוא יוכפל בחמש השנים הבאות", אמר. "בכל שעה רוכשים צרכנים ישראלים כ-10,000 הזמנות מחו"ל – 52 מיליון הזמנות בשנה. בעיקר מדובר ברשתות ובאתרים כגון נקסט (NEXT), אסוס (ASOS), עלי אקפרס (Aliexpress), eBay ואמזון (Amazon). כבר היום היחס בין הזמנות מסחר אלקטרוני מסוחרים ישראליים מהווים 40% בלבד, והמגמה נמשכת.
דגן הסביר כי "בתחום האופנה הרכישה באונליין מחליפה את החנויות. 60% מהישראלים רוכשים אופנה ברשת ונרשמה ירידה בהכנסות חברות האופנה. המצב דומה בכל העולם. בארצות הברית ההערכה היא ש-8,000 חנויות ייסגרו במהלך 2017, כולל קריסה של רשתות שלמות".
"יש מתאם חזק בין זמן האספקה והמכירות של חברות אופנה. אסוס ו-Boohoo משנות את הקולקציות כל שישה שבועות ורושמות צמיחה שנתית של 25%. חברות שמחליפות את הקולקציה כל חצי שנה כדוגמת נקסט, לא צומחות. אתר כמו זלנדו (Zalando) עושה לענף האופנה באירופה מה שאמזון עושה בארצות הברית – הם מסתמנים כענק הבא של תעשיית האופנה – בזכות הלוגיסטיקה. אסוס משתמשת בחיפוש ויזואלי – שבו הלקוחות מצלמים את עצמם ומקבלים המלצות לבוש".
אחת המגמות, אמר דגן, "היא ייצור סחורות פרטניות. הדבר יוצר בעיה לוגיסטית כי זה הרבה יותר מורכב מאיסוף מאסיבי (למשל לפי צבעים ומספרים). המיזוג של חנויות פיזיות ומקוונות הביא גם לחנויות הפיזיות את המנטליות של אפשרות להזמין כל דבר מכל מקום ומכל מכשיר. הן חייבות לעבוד על לוגיסטיקה רב ערוצית".
לשם כך, הסביר, "מוקמים בערים רבות מרכזי לוקרים, קיוסקים וכו'. ישנם סטארט-אפים רבים שעובדים על אפליקציות מבוססות GPS וענן. אחת מהן מאפשרת לחברת השילוח להביא את החבילה לתא המטען של המכונית במקום חנייתה באמצעות מפתח חד פעמי. חברה אחרת שולחת ערב לפני הבאת המשלוח התראה ונותנת לו לבחור חמש אופציות למשלוח ולשנות את המיקום בו בחר בעת ההזמנה".
"הדפסת תלת-מימד תאפשר לחסוך את הזמן ולדאוג שהזמנות פרטניות ייוצרו קרוב ללקוח. Big Data יאפשר לחברות השילוח לתכנן את הניתוב, את החומרים ועוד. שימוש באינטרנט של הדברים במחסנים חכמים יאפשר מעקב אחר מכולות, אבל בקרוב זה גם יגיע למחסנים. וכמובן יש התקדמות בשימוש במכוניות אוטונומיות ורחפנים בתחום הלוגיסטיקה".
לסיכום אמר דגן כי "אני בעסקים כבר 25 שנה. השיבושים בשנתיים האחרונות מדהימים".
תגובות
(0)