איך להגיע לכלכלה האוטונומית בשלום
ד''ר יואב אינטרטור, J.P.Morgan: "במקום לחזות את העתיד - עדיף לנסות להבין מהם הגבולות העתידיים, מהו המייל האחרון שעלינו לכבוש, בטרם נגיע לשם"
"אנו עסוקים רבות בניסיון להיערך לקראת העתיד. אמר אדם חכם: 'אנו גרועים בתחזיות ועוד יותר בתחזיות לגבי העתיד'. במקום לנסות ולחזות את העתיד, שאנו יודעים שיגיע ואיננו יודעים אם יהיה טוב או רע, עלינו להבין מה הגבולות, המחסומים, בינינו ובין העתיד – מהו המייל האחרון שעלינו לכבוש בטרם מגיעים לכלכלה אוטונומית", כך אמר ד''ר יואב אינטרטור, ראש מרכז החדשנות והטכנולוגיה ב-J.P.Morgan ישראל.
ד"ר אינטרטור דיבר במסגרת TECHNOLOGY INNOVATION Symposium, שערך הסניף הישראלי של תאגיד הבנקאות הענק. האירוע נערך בשבוע שעבר באולם טראסק בנמל תל אביב בהשתתפות יותר מ-300 בכירים במשק, בכלכלה ובעולם הטכנולוגי-פיננסי.
באנלוגיה למכונית האוטונומית, אמר ד"ר אינטרטור, "בעבר המכוניות היו מכניות ולאחר מכן כיום יש מכוניות חכמות, בהן הטכנולוגיה מתמקדת בטיוב חוויית הנהיגה. מכוניות אוטונומיות מדלגות על החווייה ומטפלות בשינוע הנוסעים, כמו מטוס ורכבת. כך גם בחיים: לאחר הכלכלה המסורתית, הטכנולוגיה מעורבת בחיינו ומשפיעה על חיי היום יום, מאפליקצית גט ועד VOD. השלב הבא, לאחר החוכמה, יהיה אוטונומי: נמכן כל תהליך כדי לטייב אותו. אנו מתקדמים לעבר כלכלה אוטונומית – כעת עלינו לבחון את המחסומים בדרך לשם".
"מגיפה עולמית של שקרים מצד ממשלות ומנהיגים"
האמון, ציין, הוא המחסום הראשון. "יש בעולם מגיפה עולמית של שקרים מצד ממשלות ומנהיגים, לרבות פייק ניוז, כשהקורבנות הם האזרחים. יש פרדוקס: הטכנולוגיה עוזרת לנו לחשוף הונאות ומנגד, גם מעצימה את היקף תופעת הכזב". לכן, הסביר, נדרש לבנות את האמון מחדש, והוא יגיע מהטכנולוגיה ולא מבני אנוש. הטכנולוגיה תספק ניראות ושקיפות. ממשלות ומחוקקים יידרשו להשיב למשתמשים את הבעלות והבקרה על הזהות ונכסי המידע שלהם".
המחסום השני, אמר, "הוא הרגולציות. הן איטיות, מכבידות, יוצרות ביורוקרטיות והתהליכים נעשים ידנית. נדרש למנוע הטיות ולטפל בהיבטים מוסריים, עליהן 'לשחק את אלוהים'. לימוד מכונה ובינה מלאכותי בין היתר כיום לומדות מבני אנוש ומעצימות את ההטיה. נוצרות אפליות, למשל, במתן או אי מתן מסגרת אשראי ללקוח א' מול ב'. קשה להצדיק החלטות מושכלות אלו. יש לשנות את מודל החשיבה ולבנות מודל שלא מגדיל את ההטיות, אלא מצמצם אותן. בעתיד, ממשלות יוכלו לייצר מכניזם דינמי יותר שיתמוך בתהליכים הללו".
המחסום השלישי הוסיף ד"ר אינטרטור, "הוא שרשרת האספקה. יש עדיין כמות רבה של תהליכים ידניים סביבנו, למרות הטכנולוגיה. בעתיד נכניס לשרשרת האספקה חוזה אוטונומי, שיעשה תזמור חכם ביחסים בין עסקים. לא יהיו בו כמה סוגי אמיתות שכל צד יאחז בהן, לפי מה שבמערכת ה-ERP שלו. החוכמה תשב באמצע ותניב רמה אחת של אמת, המייצגת את היחסים בין העסקים. החוזה יהיה מבוזר ולא ממורכז ויטפל בצורה מושכלת בבעיות. למשל: טייפון פגע בסחורה בספינה עם אוכל מקורר במזרח – וה-SLA נפגע. החוזה החכם ישלח אותה לשוק המקומי – במקום לשנע אותה לקהל היעד במערב. הוא ינהל באופן מושכל את החריגה ויביא שכל לשרשרת האספקה".
"פלטפורמות ממורכזות וחסרות בינה"
המחסום הרביעי, פירט, "הן הפלטפורמות. כיום הן לגאסי, מונוליתיות ומטפלות בדבר אחד כל פעם. הן ממורכזות, חסרות בינה. בעתיד הן יטפלו בסדרת נושאים במקביל, כולל היבטי אבטחה. הן יהיו מבוזרות יותר, דינמיות, חכמות ויפעלו כמו מוח אנושי, בדומה לקשר שעושים הנוירונים במוח בין עיניים וידיים".
"ארגונים וממשלות מחפשות את הפתרון האולטימטיבי, את כדור 'הכסף', שלא קיים, שיגיד להם איך ייראה העתיד ואיזו טכנולוגיה להטמיע. במקום זאת, עליהם לבחון את ארבעת המחסומים שפורטו, כדי להניע את השינוי. אנו עדיין לא שם. הכלכלה האוטונומית מתקרבת – והיא תגיע יותר מוקדם ממה שאנחנו מצפים", סיכם ד"ר אינטרטור.
המצגת של ד"ר אינטרטור מבוססת על מאמרו בשם "כלכלה האוטונומית באה יותר מוקדם ממה שחשבתם" – לקריאה לחצו כאן.
תגובות
(0)