האלגוריתמים שנלחמים במניפולציות באינטרנט
פרופ' משה טננהולץ מהטכניון פיתח אלגוריתמים שינטרלו מניפולציות של גורמים אינטרסנטים באינטרנט ● לאחרונה הציג את מחקרו בכנס מוביל בתחומי הבינה המלאכותית בקנדה
שיטה לנטרול ההשפעות של סוכנים אסטרטגיים במערכות המלצה באינטרנט פותחה על ידי פרופ' משה טננהולץ מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול על שם דוידסון. לאחרונה הוצגה השיטהבקנדה בכנס יוקרתי שעסק בבינה מלאכותית, כנס NIPS (ר"ת Neural Information Processing Systems),
במחקר שהוצג הסביר פרופ' טננהולץ והדוקטורנט עומר בן-פורת את השיטה שפיתחו לנטרול ההשפעות של סוכנים אסטרטגיים במערכות המלצה. הטכנולוגיה שפיתחו מעניקה לכל הסוכנים ערך שווה.
בטכניון הסבירו כי חלק ניכר מהפעילות האנושית מתרחש כיום באינטרנט, ורבות מההחלטות שלנו מתקבלות על סמך חיפוש במנועי חיפוש. כשאנחנו מחפשים מוצר כלשהו בגוגל נתחיל את הקריאה מלמעלה, כלומר מהתוצאות הראשונות שיעלו לנו. זאת בהנחה שגוגל מציגה תחילה את האפשרויות הטובות ביותר עבורנו. בדומה לכך אנחנו סומכים על תוכנת הניווט שתכוון אותנו בדרך המהירה ביותר ליעדנו. אבל ההנחות האלה אינן נכונות באופן מוחלט.
"רבים מהנתונים המגיעים לגוגל הוזנו על ידי גורמים אינטרסנטים"
ראשית, הסבירו בטכניון, רבים מהנתונים המגיעים לגוגל הוזנו על ידי גורמים אינטרסנטים. בעליו של אתר אינטרנט ירצה כמובן שכמה שיותר אנשים ייכנסו אליו – הן כדי שיקנו אצלו והן כדי שיעלו אותו בדירוג של גוגל. שנית, באפליקציות ניווט עלולה להיווצר בעיה אחרת: לעתים האפליקציה שולחת אותנו, ללא ידיעתנו, ככוח חלוץ האמור לבדוק את אחת הדרכים האלטרנטיביות אל היעד. במקרה כזה נשאל את עצמנו האם אכן קיבלנו את ההמלצה המהירה ביותר, אבל סביר להניח שלא נחשוד שמישהו כאן נעזר בנו כדי למפות את הדרך הלא אופטימלית", אמרו בטכניון. שלישית, ההמלצות על מוצר מסוים באינטרנט אינן מתחשבות בתחרות הקיימת בין הספקים של אותו מוצר.
כאן, הסבירו בטכניון, נכנסים אלגוריתמי-ההמלצה החדשים שפיתח בן-פורת בהנחייתו של פרופ' טננהולץ. אלגוריתם זה משקלל את ההמלצה מחברה X (על המוצר שלה) להמלצות מחברות אחרות, וכך מספק למשתמש המלצות טובות הרבה יותר. זאת על סמך תורת המשחקים האלגוריתמית. תורה זו מקשרת בין מניעים אסטרטגיים, כלכלה וחישוב. היא באה לידי ביטוי במגוון אספקטים מעשיים, למשל מכירות פומביות של מודעות אינטרנטיות – תחום המהווה את ההכנסה העיקרית של חברות כמו גוגל ופייסבוק ומאפשר את קיומו של האינטרנט החינמי שאנחנו מכירים.
בטכניון הוסיפו כי במסגרת תורת המשחקים האלגוריתמית מפותחים אלגוריתמים המקבלים את הקלט מבעלי עניין – סוכנים אסטרטגיים המפיקים תועלת מן הפלט. הקבוצה של פרופ' טננהולץ ביקשה לנטרל מן הקלט את "הרעש האסטרטגי", כלומר את תמריצי הסוכנים. יחד עם עמיתו פרופ' אורן קורלנד פיתח פרופ' טננהולץ מנועי חיפוש יציבים המנטרלים מניפולציות אפשריות מצד בעלי האינטרסים. פיתוח זה מושתת על מחקר תאורטי ואמפירי כאחד.
תגובות
(0)