בג"צ הכריע: המדינה תעביר חומרים שראתה כחסויים למתנגדי המאגר הביומטרי

ביהמ"ש העליון קבע היום כי על המדינה לחשוף חומרים הקשורים להליכי קבלת ההחלטות מאחורי המאגר הביומטרי, על אף טענתה כי הם חסויים ● משרד הפנים בתגובה: "החלטת המדינה נבעה מהעובדה כי המידע שניתן לפרסמו הינו בעיקרו חומר רקע שנועד להסביר את המסמך ואין מניעה לפרסמו שכן אין הוא סודי כשלעצמו"

07/02/2019 12:10
מבקר המדינה מסכים: ליקויים ביישומים הביומטריים הממשלתיים. אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט העליון קבע היום (ה') כי על המדינה  להעביר לידי מתנגדי המאגר הביומטרי, ובראשם התנועה לזכויות דיגיטליות, מגישי העתירה, את מרבית החומרים הקשורים להליכי קבלת ההחלטות מאחורי המאגר הביומטרי. כמו כן קבע בית המשפט כי לגבי החומרים שלא תעביר, העותרים כנגד המאגר יוכלו להסביר מדוע אינם חסויים אף הם.

לפני כשנה התקיים דיון בבית המשפט העליון בנושא המאגר הביומטרי, ובו ביקשה המדינה מבית המשפט העליון להציג חומרים במעמד צד אחד בנושא זה. לאחר שהציגה תקציר של חומרים אלו לתנועה לזכויות דיגיטליות, הגיבה התנועה והסבירה כי חומרים אלו למעשה אינם חסויים וכי קיימת לדעתה חובה לפרסם חלק מהם על פי חוק.כאמור, היום קיבל בית המשפט את עמדתה זו של התנועה ודחה את טענתה של המדינה.

השופט הנדל ציין במהלך הדיון כי הוא חש אי-נוחות בהצגת מסמכים במעמד צד אחד, בעתירה הנושאת היקף רחב כל כך בנושא חוקתי.

"שניים או שלושה מקרים של התחזות מול המאגר הביומטרי"

בתנועה אמרו כי במהלך הדיון התברר כי התרחשו בסך הכול שניים או שלושה מקרים של התחזות מול המאגר הביומטרי, וכי עצם הסכנה הנשקפת, לטענת המדינה, מזיוף המוני של זהויות מול משרד הפנים, לא התממשה וכי אין סכנה כזו כיום.

עו"ד יהונתן קלינגר, מהתנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: גלעד אילוז

עו"ד יהונתן קלינגר, מהתנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: גלעד אילוז צילום: גלעד אילוז

עו"ד יהונתן קלינגר, מהתנועה לזכויות דיגיטליות, ציין כי "בית המשפט היה קשוב ודן בנושא החשוב ביותר; והשאלה היא האם המאגר הזה לא מסוכן מדי. כלומר, האם בשביל לפתור בעיה תיאורטית, אנחנו מסכנים את הציבור ומקימים כור אטומי. אנחנו מקווים שבית המשפט לא יהיה רק קשוב בדיון, אלא שגם בהחלטתו יקבע עמדה, ויאפשר לציבור לממש את הזכות לפרטיותם ויעצור את המאגר הביומטרי המסוכן".

עו"ד גלית לובצקי הוסיפה כי "גם בדיון היום, הממשלה לא הציגה נתוני אמת שמלמדים על צורך ממשי במאגר הביומטרי וגם שנתיים לאחר שהמאגר הפך לחובה, עדיין מדברת על השערות והערכות כאשר יש נתוני אמת שמלמדים ההפך, קרי: המאגר אינו נחוץ".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "במסגרת הדיון בעתירה, התקיים דיון במעמד צד אחד, ובמסגרתו ובהמשך לבקשת בית המשפט, הסכימה המדינה לפרסם חלקים מהדו"ח החסוי שהוגש לבית המשפט. החלטת המדינה נבעה מהעובדה כי המידע שניתן לפרסמו הינו בעיקרו חומר רקע שנועד להסביר את המסמך ואין מניעה לפרסמו שכן אין הוא סודי כשלעצמו. בהתאם להחלטת בית המשפט, המדינה תגיש הודעה מעדכנת בתוך חודש וחצי ובמסגרתה תפרט המדינה את המידע האמור.  יצויין כי המדינה שבה והציגה בדיון את עמדתה כי החוק כפי שנחקק הינו חוקתי ואין נפל כל פגם בהסדר שנקבע במסגרתו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים