משרד התקשורת: על מפעילות התקשורת לפרט בחשבונית ללקוח את כל הסכומים הנגבים ממנו

ההנחיה החדשה, שתיכנס לתוקפה ב-15 בספטמבר 2009, תחייב את ספקיות הטלפון הקווי, המפעילות הסלולריות, האינטרנט והטלוויזיה הרב ערוצית - לפרט הכל בחשבונית הנשלחת ללקוח ● בין היתר, על המפעילה לציין בכל חשבון ב-"פירוט החשבון" את משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה ● בנוסף, יצוין התשלום אשר יידרש המנוי לשלם במידה שיבקש לסיים את התקשרותו עם בעל הרישיון קודם תום תקופת ההתחייבות

משרד התקשורת ממשיך בקו של חיוב חברות התקשורת לשקיפות בתעריפיהן. לאחר צעדים רבים שננקטו בשנים האחרונות בניסיון לרסן את המפעילים, שלא אחת גבו כספים מהמנויים מבלי שאלה ירגישו, הוציא היום (ב') משרד התקשורת הנחיה חדשה המחייבת את כל ספקיות התקשורת – מפעילות הטלפון הקווי, המפעילות הסלולריות, ספקיות האינטרנט והטלוויזיה הרב ערוצית – לפרט החל מה-15 בספטמבר 2009 את כל הסכומים הנגבים מלקוחות עד האגורה האחרונה, ולסווג אותם לפי ההוצאות – כך שהצרכן יוכל לדעת על מה הוא משלם, ובמקרים בהם הדבר ייראה מיותר, ינסה להתמקח עם החברה.

בבמאי 2008 פרסם המשרד בקשה לקבלת עמדה בנושא האמור, ולאחר שנבחנו הטענות שהוצגו בפני המשרד במסגרת ההליך, גיבש המשרד סופית את נוסח ההוראות. בנוסח שדורש משרד התקשורת, מחויבות החברות להציג את פירוט החשבון. סעיף זה יכלול מידע לעניין תשלומים קבועים, תשלומים משתנים, חיובים חד-פעמיים, זיכויים והחזרים, וכן מידע כללי אודות תוכנית התעריפים אשר בהתאם לתנאיה מחויב המנוי – לרבות פירוט התעריפים העיקריים שלה. למנויים הפרטיים יוצגו הנתונים כשהם כוללים מע"מ ואילו למנוי עסקי פירוט התעריפים העיקריים יוצג ללא מע"מ.

בין היתר, על המפעילה לציין בכל חשבון ב-"פירוט החשבון" את משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה. בנוסף, יצוין התשלום אשר יידרש המנוי לשלם במידה שיבקש לסיים את התקשרותו עם בעל הרישיון קודם תום תקופת ההתחייבות לחברה או לתוכנית התעריפים ("דמי יציאה"), במהלך תקופת החשבון העוקבת לתקופת החשבון הנוכחי. ככל שתשלום דמי היציאה כולל אף תשלום בגין סבסוד ציוד קצה, יוצג התשלום האמור בנפרד. במקרה בו גובה התשלום האמור משתנה לאורך תקופת החשבון העוקבת, נקודת הזמן לייחוס לצורך קביעת גובה התשלום תהיה אמצע תקופת החשבון העוקבת.

בחלק ב' של "פירוט החשבון" תציג המפעילה בצורה גרפית או בכל דרך אחרת לגבי כל מספר טלפון אליו מתייחס חשבון הטלפון, מידע אודות דפוסי השימוש וכדו'. בין היתר, יוצג שיעור ניצול של כל חבילת שירותים הכלולה בתוכנית התעריפים בה הוא מנוי, לרבות חבילות שירותים הניתנות למנוי במסגרת התשלום הקבוע, פירוט תשלומים על פי סוגי שירותים וכן התפלגות דקות שיחה ו-SMS לפי סוגי בעלי הרישיון אשר ברשתם הושלמה השיחה (פנים-רשתי, חוץ-רשתי בהתאם לסוג בעל הרישיון – רט"ן, פנים ארצי נייח).

עוד קובע המשרד, כי בעל הרישיון יגיש למנוי פירוט בכתב לגבי אופן חישוב דמי היציאה, תוך 14 יום מיום שהגיש המנוי בקשה למוקד שירות הלקוחות או לאחראי לטיפול בתלונות ציבור של בעל הרישיון.

לדברי שר התקשורת, אריאל אטיאס, "החשבונית החדשה תשים סוף לערפול המחירים,  תשרת את הצרכנים במידע ברור ותאפשר השוואה בין התוכניות בשקיפות מלאה, דבר שיגביר את התחרות עבור הצרכנים".

מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מרדכי, ציין כי "בעקבות השינוי יוכל הצרכן, בין היתר, לוודא כי הוא מחויב בהתאם להסכם ההתקשרות שלו, מהו קנס היציאה מההתחייבות לתוכנית התעריפים לה הוא משתייך, וכן יאפשר למנוי להשוות באופן יעיל ופשוט בין תוכניות התעריפים השונות אל מול תוכניות אחרות המשווקות באותה העת".

כזכור, באחרונה הכריזה סלקום, לכאורה בעקבות סקר צרכנים, כי החל מה-15 בפברואר היא תשלח ללקוחותיה מבנה חשבונית חדשה, ברורה וידידותית יותר, שתאפשר ללקוח לנתח את שימושיו. כעת מסתבר, כי זו למעשה דרך מתוחכמת להרוויח יחסי ציבור מהנחיית משרד התקשורת שנכנסת לתוקפה ממילא באותו הזמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים