גאווה: ישראלית זכתה בפרס יוקרתי בכנס RSA

ד''ר טל רבין, ממעבדת המחקר של יבמ בניו יורק, זכתה בכנס האבטחה על מצויינות במתמטיקה ● "ההשכלה שרכשתי בישראל הייתה זו שאפשרה לי להצליח בקריירה", אמרה לאנשים ומחשבים

ד''ר טל רבין, ממעבדת המחקר של יבמ בניו-יורק. צילום: יח"צ

גאווה כחול-לבן: הישראלית ד"ר טל רבין ממעבדת המחקר של יבמ בניו-יורק זכתה השבוע בפרס מצוינות.

ד"ר רבין קיבלה את הפרס על מצוינות במתמטיקה, בפתח כנס RSA, כנס האבטחה הגדול, שנערך השבוע בסן פרנסיסקו. מאז שנת 1997 היא מנהלת את קבוצת הקריפטוגרפיה במעבדת המחקר על שם ווטסון של יבמ בניו-יורק. בנוסף, היא אוחזת בתואר "עמית נכבד" בענק הכחול.

הפרס ניתן לה על העבודה שהיא עשתה במשך 30 השנים האחרונות בתחום הקריפטו (הצפנה), בעיקר בתחום המכונה "חישובים מבוזרים בטוחים". בעומדה על הבמה בעת קבלת הפרס, ד"ר רבין הודתה לשתי בנותיה.

בראיון לאנשים ומחשבים הסבירה ד"ר רבין כי "אם לשני בתי חולים יש בסיסי נתונים הכוללים מידע רפואי-אישי מסווג, והם רוצים לערוך ניבוי כלשהו, למשל סיכוי להופעת מחלה בקרב חולה או אוכלוסיית חולים מסויימת, או לדעת האם לשני בתי החולים ישנם חולים הלוקים במחלה מסוימת. לשם כך, הם רוצים לערוך את החישוב במשותף, אך אינם מורשים לחשוף האחד את נתוני החולים שלו – בפני השני. אני פועלת בתחום המאפשר לעשות זאת, באופן מאובטח, ובלא לחשוף את הנתונים – אלא לשמור עליהם מסווגים. תחום החישובים המבוזרים הבטוחים מאפשר שיתוף של מידע רפואי חסוי, בין מוסדות רפואיים, לצורך שיפור הטיפול, ולעשות זאת תוך שמירה על תקנות רגולטוריות מחמירות של פרטיות".

ד"ר רבין אחראית לפיתוחים פורצי דרך, כגון פרוטוקול לדיווח מוצפן של הטרדות מיניות, שמאפשר לקבוצת יחידים להתלונן על הטרדה מינית וליצור קשר זה עם זה – בלא שיצטרכו להיחשף.

ד"ר רבין נולדה בשנת 1962 במדינת מסצ'וסטס בארצות הברית וגדלה בירושלים. את התואר הראשון היא קיבלה מהאוניברסיטה העברית בשנת 1986. לאחר מכן המשיכה ללמוד באוניברסיטה העברית לתואר שני (1988) ושלישי (1994). בין השנים 1994 ל–1996 ביצעה פוסט-דוקטורט באוניברסיטת MIT בתמיכת הקרן הלאומית למדע של ארצות הברית. אחר כך הצטרפה לקבוצת הקריפטוגרפיה במרכז המחקר של יבמ, וב-1997 מונתה לראש קבוצה זו.

קריפטוגרפיה ואבטחת רשתות

המחקר של ד"ר רבין מתמקד בקריפטוגרפיה ובאבטחת רשתות, בפרט בתכנון של אלגוריתמי הצפנה יעילים ומאובטחים יותר. בנוסף היא חוקרת פרוטוקולים מבוזרים מאובטחים ואת היסודות התאורטיים של ההצפנה, ועוסקת גם בתורת המספרים ובתאוריה של אלגוריתמים ומערכות מבוזרות. היא הייתה שותפה לכתיבתם של קרוב ל-100 מאמרים אקדמיים, אשר צוטטו ביותר מ-7,000 מאמרים שונים. בנוסף, רשומים על שמה חמישה פטנטים בארצות הברית.

ד"ר רבין פועלת למען העצמת נשים ולקידום אוכלוסיית הנשים בתחומה המקצועי. היא יזמה ומארגנת בקביעות את הסדנה Women in Theory, המכוונת לנשים הלומדות לתארים מתקדמים בתאוריה של מדעי המחשב. ב־2014 זכתה בתואר Woman of Vision עבור חדשנות מטעם המכון על שם אניטה בורג.

רבין היא דוקטורית למדעי המחשב. את תאריה היא עשתה באוניברסיטה העברית בירושלים, לאחר ששירתה בצבא כקצינת ת"ש. היא למדה במחזור הראשון בו ניתן היה להתקבל ישירות ללימודי מדעי המחשב. "ההשכלה שקיבלתי בישראל הייתה זו שאפשרה לי להצליח בקריירה", סיכמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים