"המדינה לא צריכה להתערב בהיי-טק"

"עליה לאפשר לשוק לעשות את שלו", אמר ח"כ לשעבר בועז טופורובסקי, שצפוי לחזור לכנסת אחרי הבחירות ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מפרט מה המדינה צריכה לעשות כדי לעודד את ההיי-טק מבחוץ וחוזה האם תחום הרובוטיקה - שבו הוא מעורב - באמת יביא לפיטורים

ח"כ בועז טופורובסקי. צילום: מקסים דינשטיין

"יש להצלחה של ההיי-טק הישראלי הרבה סיבות, ביניהן האופי הישראלי, שלא מקבל קירות כמשהו בלתי שביר, צה"ל – העובדה שצעירים מתקבלים בגיל 18 ליחידות העלית הטכנולוגיות ונחשפים למחקר הצבאי, שמקדים את השוק בחלק מהדברים, וחוסר התערבות המדינה. המדינה צריכה להמשיך לא להתערב ולאפשר לשוק לעשות את שלו", כך אמר ח"כ לשעבר בועז טופורובסקי, שמתמודד לכנסת במקום ה-30 והריאלי ברשימת כחול לבן.

לדבריו, מיעוט התערבות המדינה חיוני להצלחת ההיי-טק. "היא צריכה לדאוג בענף הזה לשני דברים מרכזיים: שלא תהיה רמאות ושהמשחק יהיה הוגן, ושלא תהיה פגיעה בזכויות הפרט, גזענות או אפליה. קיומם של שני אלה מזמין עוד ועוד עובדים להצטרף לענף. זה כמו ילד – ברגע שהוא מרגיש שהוא במגרש משחקים ויכול לשחק וליהנות, הוא עושה את זה", ציין.

מה עוד המדינה צריכה לעשות על מנת לשפר את מצב ההיי-טק?
"לכונן לימודים טכנולוגיים מגיל הגן ועד לאוניברסיטאות, ולהמשיך בעידוד השקעות ועם הקרנות שלה להשקעות בהיי-טק. אבל גם אלה פחות קריטיים: כל ההצלחות קרו כשאנשים פרטיים הרגישו שהם יכולים לשנות את העולם והמדינה במקרה הרע לא הפריעה להם, ובמקרה הטוב עזרה להם. המדינה לא יכולה לחזות את העתיד, היא צריכה לסייע לגרום לכך שהוא יגיע.

דוגמה לכך היא תחום הרכבים האוטונומיים. כל יום שבו אנחנו לא הופכים למדינה של רכבים אוטונומיים הוא יום שבו עוד אנשים נפגעים סתם בתאונות דרכים, בגלל טעויות אנוש. המדינה צריכה לקבוע שנת יעד – 2030 – שבו ניתן יהיה להתנייד בכבישי ישראל אך ורק בכלי רכב אוטונומיים.

בהקשר זה, על המדינה לעודד מיפוי וירטואלי של המערכות בישראל, ולדאוג לכך שהרגולציה תאפשר – שהרשויות הרלוונטיות יתנו את הכלים הרגולטורים ויתירו את החסמים הביורוקרטים, כדי לאפשר לשוק החופשי ליצור, לייצר ולהשתמש בתשתיות הישראליות לרכבים אוטונומיים. ברגע שהרשויות יספקו אזורים לניסויים ברכבים אוטונומיים ובמקביל ישמישו את הרגולציה ואת התשתיות לצורך כך, השוק החופשי יוכל להתקדם במהירות ולהפוך את ישראל למדינה המתקדמת ביותר בתחום הרכב האוטונומי. כך ניתן לעשות בכל אחד מתחומי ההיי-טק".

אתה חבר ועד באיגוד הרובוטיקה הישראלי. מדובר בתחום שמשנה לחלוטין את עולם התעסוקה וצפוי להפוך עובדים בתחומים מסוימים למיותרים. כיצד אתה רואה את העולם הזה?
"כמו שהעולם עבר מהפכה תעשייתית ולא ראית עשרות אחוזים מתושבי כדור הארץ מאבדים את עבודתם, כך גם בתחום הרובוטיקה. המהפכה הזו מתרחשת הרבה יותר לאט ממה שחושבים. הכניסה של הרובוטים והרובוטיקה לחיינו לא קורית כל כך מהר, לצערי. המדינה צריכה להגביר את החינוך בתחום הרובוטיקה, בין היתר על ידי תחרויות בין תלמידים ובתי ספר".

מקצוע שכן ייעלם, לדבריו, הוא סוכני המכירות. "טכנולוגיית הבלוקצ'יין אמורה להחליף אותם ותפקיד המדינה הוא להכין את התשתית החינוכית לכך שהעולם משתנה גם בתחום זה, שצריך פחות ופחות מתווכים", אמר.

הטכנולוגיה גורמת לזינוק באבטלה באירופה. האם זה לא מרמז על הבאות גם אצלנו?
"יש מקומות שבהם יש ירידה באבטלה – למשל ספרד. זה משום שהסיאסטה הידועה של הספרדים הולכת ומפנה את מקומה, ואנשים לומדים כיצד להתמודד עם העולם החדש. מי שלא התמודד מצא את עצמו בהתחלה מובטל ואחר כך עובד בתעשיית הלואו-טק.

לסיכום אמר טופורבסקי: "חשוב שנדע להסתכל על העולם שהולך להיות ולא על העולם שהיה. יש לפוליטיקאים ולביורוקרטים נטייה להסתכל על העולם דרך ההיסטוריה ובכלים שהיו נכונים לתקופה שבה הם למדו. אלא שמה שלמדנו, כולל אותי, כבר לא רלוונטי – ואני רק בן 38. כשאחזור להיות מחוקק אסתכל על קבלת ההחלטות לעתיד, אצטרך לעבוד על עצמי בתחום זה, וזה מה שאני מקווה שיקרה גם למחוקקים האחרים וגם לביורוקרטים, על אף שיש להם קביעות ושהם נמצאים הרבה זמן בתפקידיהם. כולנו נצטרך להסתכל בערבון מוגבל על מה שהיה ולבנות את העולם החדש, תוך הבנה על מה לשמור ועל מה לא. יש פרות קדושות שדינן להישחט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים