פייסבוק שמרה "בטעות" אנשי קשר מהמייל של 1.5 מיליון משתמשיה

כיצד פייסבוק יודעת לשלוח מייל לאנשים שאינם חברים בשירות שלה בכלל, הצעות להצטרפות בתוך תזכורת אודות איש קשר מסוים שלהם שכבר שם ושכדאי שיחברו אליו? כיצד החברה משכילה להציע למשתמשים לצרף כחברים בפלטפורמה דמויות מרשימת הקשר מהמייל שלהם? הנה הסבר אפשרי לתופעה

באפליקציה? רק בנייד. ייסבוק. צילום: BigStock

ידענו שהיא תגיע והיא אכן כאן: שערוריית הפרטיות החדשה מבית פייסבוק.

בעקבות דיווח חדש ומטריד של הביזנס אינסיידר מאתמול (ד'), אישרה הרשת החברתית הדומיננטית כי היא "העלתה בטעות" אל שרתיה רשימות של אנשי קשר מהמייל של כ-1.5 מיליון משתמשיה ללא רשותם, כאשר אלו נרשמו לשירות, ועשתה זאת החל ממאי 2016.

לדברי הביזנס אינסיידר, חוקר אבטחה הבחין כי פייסבוק מבקשת מהמשתמשים להזין את הסיסמה של חשבון הדוא"ל שלהם כאשר הם מייצרים חשבון פייסבוק חדש. אם הם אכן הכניסו את הסיסמה, הרשת החברתית הציגה בפניהם הודעה שהיא "מייבאת את אנשי הקשר", ללא אפשרות לבטל את ההצטרפות או את התהליך.

בתגובה לתגלית אמרה הענקית ממאנלו פארק כי במרץ האחרון היא חדלה מלהציע אימות דרך סיסמאות דוא"ל כאופציה לאנשים שנרשמו לשירותיה בפעם הראשונה. בנוסף הגיבה החברה וכתבה כי "אנו מעריכים שייתכן כי אנשי קשר של עד 1.5 מיליון אנשים הועלו (לשרתים – ג"פ). אנשי קשר אלו לא שותפו עם אף אחד ואנחנו מוחקים אותם".

פייסבוק ציינה בפני רויטרס כי משתמשים אשר אנשי הקשר שלהם יובאו יקבלו ממנה הודעה על כך, שהיא נמצאת בשלבי מחיקה של המאגרים הלא מכוונים שייצרה, ושהתקלה, להגדרת ענקית הרשתות החברתיות, תוקנה.

רק לצורך שדרוג ההצעות לחברות או גם להפצת השירות ולייעול מודעות?

פייסבוק לא גילתה לתקשורת כמה אנשי קשר של משתמשיה היא שמרה על שרתיה, אבל אם עורכים חישוב קטן ומניחים שמדובר בנניח 50 רשומות שכאלו בלבד מכל משתמש, הרי שהתוצאה היא 75 מיליון איש קשר שנוספו לשרתים שלה. זה מאגר רציני מאוד, שמאפשר לה להרחיב עוד יותר את הצעותיה למשתמשים חדשים פוטנציאליים שעדיין לא נמצאים אצלה על הפלטפורמה, כמו גם לשפר את ההמלצות לחברים הקיימים להוספת משתמשים כחברים (כשלאלו יש כבר חשבון אצלה).

אלא שהענקית גם אמרה לרוב פרייס, כתב הביזנס אינסיידר, משהו נוסף ומקומם מאוד. פרייס שיתף את עוקביו באמצעות ציוצים בטוויטר וסיפר כי "דובר מטעם פייסבוק אישר לי שאנשי הקשר שנקצרו לא שימשו רק כדי להמליץ על חברים למשתמשים – הנתונים נוצלו גם כדי 'לשפר את המודעות'".

פרייס לא הרחיב על הפרקטיקה, אבל דברי הדובר יכולים להצביע על כמה תסריטים, ביניהם האפשרות שהפייסבוק בכל זאת שיתפה את המאגרים הללו עם מפרסמיה. מי יודע.

התגלית האחרונה של הביזנס אינסיידר היא רק עוד חוליה באינסוף "שגיאות" מבית היוצר של פייסבוק, שהתגלו באחרונה. רק לפני כמה שבועות התברר כי נתונים אישיים השייכים ליותר מחצי מיליארד משתמשי פייסבוק נותרו חשופים על ידי אפליקציות של צד שלישי על שרתי ענן ציבוריים של AWS הגלויים לעין כל. בדצמבר 2018 חשף באג API (ממשק תכנות יישומים) את התמונות הפרטיות של בערך 6.8 מיליון משתמשי פייסבוק לאפליקציות חיצוניות. וכמובן שאי אפשר שלא לציין את השם קיימברידג' אנליטיקה – שערוריית הענק שממנה החלה שרשרת הגילויים אודות היחס הדי מחפיר של פייסבוק לפרטיות ולנתוני משתמשיה.

לנוכח שלל שערוריות הפרטיות שהחברה של מארק צוקרברג הנפיקה לעולם בשנה וחצי האחרונות, ובהתחשב בכך שכל שבוע כמעט צצה לה עוד פרשייה אחד, ולא סתם אלא כזו רצינית, נשאלת השאלה האם כך מתכוונים קברניטי פייסבוק להרגיע את חששות המשתמשים ולתקן את התדמית המאוד פגועה של הרשת החברתית שהם מנהלים. כי איכשהו נדמה שזו לא ממש הדרך הנכונה, ושאולי כדאי שמישהו ישב שם ויחשוב כיצד להימנע מהתנהלות לא ראויה מראש, ואיך לסיים לאלתר את כל המעללים שבהם טמנה פייסבוק את ידיה הארוכות עד כה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים