מארק צוקרברג ומייסד וואווי – ברשימת 100 המשפיעים של טיים

אם הטכנולוגיה משפיעה על חיינו, והיא משפיעה, הדבר לא לגמרי ניכר ברשימה החדשה שפרסם המגזין טיים, שמוזכרת בה רק עוד דמות אחת שתחום עיסוקה הוא היי-טק ● בנוסף, שני מנהיגי ומייסדי ענקיות הטכנולוגיה דווקא סבלו השנה מפגיעה במוניטין, מה שבהחלט מהווה תזכורת לכך השפעה היא לא תמיד ובהכרח דבר חיובי

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

מגזין טיים פרסם את רשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר לשנת 2019, ונציגי התחום הטכנולוגי הבולטים בה הם מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, ורן ז'נג-פאי, נשיא ומייסד חברת התקשורת הסינית הענקית וואווי. מלבדם מככבת ברשימה רק עוד דמות אחת שמובילה חברה טכנולוגית – ג'ן היימן, מייסדת Rent the Runway והסטרימר נינג'ה.

הרשימה של הטיים מכילה מגוון אנשים שמעצבים ומשפיעים על העולם הסובב אותם, וכמו תמיד הרשימה של 2019 כוללת את המשפיעים המובילים מרחבי העולם על פני תחומים ומגזרים שונים – החל מנהיגים דתיים כמו האפיפיור פרנציסקוס, המשך בדמויות מתחומי העסקים והפיננסים, כמו מנכ"ל בנק ברקשייר האת'ווי, וורן באפט, וכלה במפורסמים שהעולם פשוט מעריץ עד אין קץ, כמו למשל הספורטאים טייגר וודס, מוחמד סלאח ולברון ג'יימס, והזמרות ליידי גאגא ואריאנה גרנדה.

כמובן שמהרשימה לא נפקד מקומו של דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, ונכנס אליה בתחום המנהיגים המדיניים גם בנימין נתניהו, ראש הממשלה.

כל אדם שנכלל ברשימה זכה בטקסט שכתב עליו משפיע אחר (מהעבר) או כתב, ושבו מופיע הסבר לבחירה. "במובנים רבים, קשרים אלה – שנבנים בין תעשיות – הם הלב של, מה שהיא עכשיו בשנתה ה-16, הרבה יותר מאשר רשימה. זוהי קהילה של מאות מנהיגים עולמיים, שרבים מהם תומכים זה בזה", כתב עורך הטיים הראשי, אדוארד פלסנטל, על המפעל של המגזין, והרחיב ואמר שסוג זה של תמיכה ושיתופי פעולה הינו בדיוק מה שהעולם נזקק לו "בזמן הזה שכל כך הרבה מבעיותינו דורשות פתרונות בין-תחומיים".

"יצטרך לקחת החלטות קשות"

על מארק צוקרברג, שנבחר לקטגוריית ה"נפילים" מבין המשפעים על העולם, כתב לטיים שון פארקר, יזם אינטרנט אמריקני, ממייסדי נאפסטר, שהיה גם הנשיא המייסד של פייסבוק. פאקר לא התמקד רק בהיותו של צוקרברג מנכ"ל צעיר, שמחזיק את העולם בידיו עם יותר מ-2.3 מיליארדי משתמשים רק ביישום הליבה של פייסבוק, ועוד רבים שהם לקוחות השירותים החברתיים האחרים, ווטסאפ ואינסטגרם, שגם הם בבעלות הענקית שלו. הוא גם התייחס לשנה הרעה של צוקרברג ולהשלכותיה.

פארקר ציין בדבריו כי "לנוכח המתחים בין האמונה האידיאליסטית של החברה באובייקטיביות ו"פתיחות" לבין המציאות של ניהול הפלטפורמה הגלובלית (בדיקה ציבורית, האשמות על הפרות של פרטיות וחקירות ממשלתיות), מארק יצטרך לקחת החלטות קשות. תקוותי היא שהוא נשאר נאמן לאידיאלים שעליהם הוקמה החברה – בחירה לקדם ערכים אוניברסליים כמו הגינות במקום סנסציוניות, אינטימיות על פני מעמד חברתי, וכבוד האדם במקום שבטיות – או בשפת 'צוק' פשוט: "עשיית טוב".

רן ז'נג-פאי, נשיא ומייסד וואווי. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

רן ז'נג-פאי, נשיא ומייסד וואווי. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

נקלע למלחמה הטכנולוגית הקרה

אודות ז'נג-פאי, גם הוא חלק מקטגוריית ה"-טיאטנים", כתבו בטיים כי היזם בן ה-75, מהנדס לשעבר בצבא העם הסיני, הקים את וואווי שלו בהשקעה של 5,600 דולר בשנת 1987. הוא לא הבין דבר בטכנולוגיה ומחשבים באותם ימים. עם זאת, הדרך שבה ניהל את הדברים סייעה להפוך את וואווי לחברת ציוד הטלקום הגדולה בעולם, כשבשנת 2018 היא רשמה הכנסות של 107 מיליארד דולר ב-170 מדינות ואזורים. ז'נגפאי התייצב השנה בפני התקשורת העולמית לראשונה מזה שנים בכדי להיאבק על שמה הטוב של החברה שלו.

לפי הטיים, הכוח הגיאו-אסטרטגי העולה של וואווי הציב את המייסד שלה בלב המלחמה הקרה והטכנולוגית בין בייג'ין ו-וושינגטון. ארה"ב, יפן ואוסטרליה החרימו לאחרונה התקנת טכנולוגיה חדשה של וואווי, בתחום ה-5G, מתשתיותיהן המקומיות, בין השאר בשל חששות בנוגע לקשריה, לכאורה, למפלגה הקומוניסטית הסינית. מנג וואנזו, בתו, נעצרה בקנדה ומועמדת להסגרה לארה"ב גין הלבנת הון והחשדות שהפרה חרמות פוליטיות על המדינות סוריה ואיראן. ואנזו וז'נג-פאי מכחישים את כל ההאשמות, כמו גם את החשדות לשיתוף הפעולה מצידם עם גורמים ממשלתיים סינים ולריגול למענם. לפי המייסד, הסיבה להצלחה הגורפת העולמית של וואווי הוא שירות לקוחות שאין כמוהו. כך או כך, למרות הפגיעה במוניטין והחשדות שנקשרו בשם החברה ובמשפחתו, ההשפעה של ז'נג-פאי נוכחת וניכר במובהק ולא ניתן עוד להתעלם מ-וואווי שלו.

מלבד צוקרברג וז'נג-פאי, נמצאת ברשימה רק מנהיגת היי-טק אחת בודדה – ג'ן היימן, מייסדת Rent the Runway. החברה של היימן, המאפשרת למשתמשים לשכור בגדי מעצבים באינטרנט, הוערכה בשווי מיליארד דולר מוקדם יותר השנה. היימן היא בוגרת בית הספר למינהל עסקים בהרווארד, מנכ"לית החברה וכן תומכת נלהבת במאבק למען שוויון בין המגדרים ויזמות נשית.

עוד דמות הקשורה לטכנולוגיה, אבל שאינה מתחום המנכ"לות או היזמות, היא כוכב הרשת נינג'ה. נינג'ה הוא אמריקני בן 27 שנודע כסטרימר המשדר באתר Twitch.tv, והוא הפופולרי ביותר בין הסטרימר שפועלים בו, עם עשרות מיליוני עוקבים ויותר מ-100 אלף צופים לשידור, בממוצע. יש לו גם ערוץ יוטיוב עם כמעט 22 מיליון מנויים רשומים.

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים