כך תרמה אלואיז פרידמן מאאוטבריין לזכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון
פלטפורמת פוקוס של אאוטבריין הציפה בפני גולשים ברחבי אירופה את השיר המנצח אשתקד באירוויזיון והביאה לחשיפתו המוגברת בימים שקדמו לתחרות - מה שיש הסבורים כי השפיע ניכרות על הזכייה ● אלואיז פרידמן, ראש צוות הווידאו בחברה, מי שעמדה בראש הפיתוח, מספרת על הפלטפורמה, העלייה ארצה, שוביניזם וההסבה מהנדסת בניין לתכנות
"לפני כשנה לקראת האירוויזיון קידמנו את הקליפ של נטע ברזילי, טוי, במדינות אירופה באמצעות פלטפורמת פוקוס שפיתחנו והתוצאות הראו שאותן מדינות בהן קידמנו את הווידאו נתנו נקודות גבוהות יותר מאחרות לישראל", אמרה בראיון לאנשים ומחשבים אלואיז פרידמן, ראש צוות הפיתוח של הפלטפורמה ומי שמשמשת כראש צוות פיתוח ווידאו באאוטבריין, חברת המלצות התוכן.
בחברה הוסיפו כי בימים הקריטיים שקדמו לזכייתה של ישראל באירוויזיון פוקוס הציעה למיליוני גולשים באירופה את האפשרות להיחשף באופן מסיבי לקליפ טוי ב-50 אתרים מרכזיים ברחבי אירופה ובחברה ציינו כי במבחן התוצאה: צפו בקליפ מעל 13 מיליון גולשים. כ-40% מהצרפתים וכ- 30% מהספרדים שהקליקו עליו נשארו לצפות מעל דקה שלמה – וכך, ציינו בחברה, איפשרה הפלטפורמה לנבא את מגמות ההצבעה. ואכן, 2 מדינות אלו היו גם אלו שהעניקו לברזילי את 12 הנקודות המיוחלות בזמן אמת בהצבעת הקהל מהבית.
פלטפורמת פוקוס לומדת את הגולש ויודעת להגיש לו תכני ווידאו מותאמים שהסבירות שהם באמת יעניינו אותו גבוהה מאוד. כמו כן התכנים, אמרו בחברה, אף גורמים לגולש להקליק עליהם כדי לצפות בהם, ולא לדלג עליהם.
לדברי פרידמן, באאוטבריין "חלק מההמלצות שאנו מאפשרים הם לווידאו, לא רק לתוכן. הווידאו מתנגן עם קוד בהתאם להתאמות שונות כמו מתי לנגן אותו, מיקומו של הווידאו ועוד. הצוות שלי מפתח את המוצרים, אנחנו לא אחראים לתוכן או למדיה אלא על הפעלתו מבחינה טכנולוגית. החומר מתקבל ממקורות אחרים. פוקוס היא אחת הפלטפורמות שאנחנו מציעים".
מהנדסת בניין לעולם התכנות
פרידמן עלתה ארצה מדרום אפריקה כילדה. עם גיוסה לצה"ל שובצה לאחר הכשרה כמטיסת מזל"טים ובהמשך השלימה שני תארים בלימודי הנדסה בניין. לימים הבינה שזה פחות מתאים לה ולאחר הסבה מקצועית שובצה בתפקיד תכנות בחברת היי-טק.
"הוריי היו ציונים ולכן עלינו ארצה. במרכז הקליטה היינו בטוחים שעובדים עלינו כי באנו מבית גדול. בהמשך אחרי הצבא, למדתי הנדסת בניין בטכניון. היה לי מאוד מעניין ואפילו המשכתי לתואר שני. היו בלימודים פחות מעשר אחוז בנות ובתואר השני אפילו פחות", אמרה פרידמן.
לדבריה, "לאורך כל החיים כל הסביבה אמרה לי ללמוד מחשבים לכי לממר"ם, מחשבים ומחשבים, אבל כשהייתי ילדה זה לא היה נפוץ כמו היום להתעסק במחשבים. היה לי קשה עם מחשבים והייתי בטוחה שזה תחום שלא רואים בו תוצאה בעין, וזה מה שאהבתי לעשות. בהנדסת בניין רואים מיד תוצאות לעבודה כמו גשרים, בניינים וכדומה".
"כיום, כשאני מגייסת עובדים, אני מעדיפה את מי שלא הלך במסלול הישר והפשוט, כי אז עולמם מאוד פשוט וצר. מישהו שלמד משפטים והיסטוריה נפתח לעולם וזה יכול רק להועיל לנקודת המבט או המחשבה שלו".
"כיפת הברזל השובניסטית פגעה בי"
"אחרי לימודי הנדסת הבניין יצאתי החוצה ושם כיפת הברזל השובניסטית פגעה בי ברמה מאוד חזקה. אמרו לי מפורשות 'למהנדסים אני משלם 10 בנטו ולך אשלם זאת ברוטו כי את אישה'".
בעקבות הדברים, חיפשה תחום לעשות בו הסבה מקצועית. "זו הייתה שנת 1999, רבים בהיי-טק עשו הסבה מקצועית. ידיד סיפר לי על חברה שעושה הסבה למקצוע מפתחת תוכנה ואמר שמשלמים על כך אפילו ומבטיחים עבודה. זה נשמע יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי והחלטתי ללכת על זה, התערבנו אם זה אמיתי או לא וכך כל הקריירה שלי התהפכה, מההתערבות".
היא ענתה למודעה של אמדוקס בנושא ובסופו של דבר השלימה את ההסבה באמצעות הכשרה שהציעו בחברה. "לאחר ההכשרה באמדוקס עבדתי בעולם התוכנה באטיוניטי במשך 12 שנה והתלבטתי מה הלאה. התחלתי להשתעמם והרגשתי מיצוי. ידעתי שאם לא אעשה מעבר אף אחד לא יעסיק אותי מאוחר יותר ואפחד לצאת החוצה. הרגשתי בשלה, הילדים גם גדלו, ולא הייתי כבולה יותר בענייני הבית. רציתי עדיין לבוא לעבודה עם חיוך. לקחתי נשימה, התפטרתי לפני שהיה לי משהו אחר ביד, והחלטתי לצאת לדרך חדשה". בסופו של דבר הגיעה לאאוטבריין לתפקידה הנוכחי כראש צוות ווידאו", אמרה.
ההתמודדות עם העולם הטכנולוגי, לדבריה, היא בראש ובראשונה על ידי למידה עצמית, מה שהקל גם עליה את הליך ההסבה המקצועית. "הרבה מהתחום הוא פשוט ללמוד לבד, כי הטכנולוגיות משתנות ומתקדמות מהר מאוד. גם אם אני מחפשת לגייס מומחים בתחום מסוים, שנה אחרי הטכנולוגיה תעבור כיוון. לא אפטר ואגייס מחדש, אלא שצריך ללמוד מחדש. גוגל היא האוניברסיטה הכי טובה לעולם התכנות".
לדעתי לא כדאי לספר יותר מדי על עד כמה התוכן היה מקודם, יתכן ועברת את הקו האדום של מה הוגן כלפי מתחרים אחרים.