פייסבוק ניצחה את רשות ההגבלים הגרמנית

הענקית זכתה בערעור שלה נגד ה-ה-FCO, שצו חלוצי שלה ממוקדם יותר השנה תכנן לאסור על הענקית ממאנלו פארק לאסוף ולהצליב נתונים על משתמשים בין הפלטפורמות החברתיות שבבעלותה ללא הסכמה ● ה-FCO הודיעה כי תערער על ההחלטה

עברו או לא על חוק ההגבלים העסקיים? צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק הצליחה לזכות בערעורה נגד צו של רשות ההגבלים העסקיים הגרמנית, ה-FCO (ר"ת Federal Cartel Office), שהוצא מוקדם יותר השנה, ותכנן לאסור על ענקית הרשתות החברתיות לאסוף נתונים ממשתמשי חברות שבבעלותה ללא הסכמתם ולהצליב את המידע בין הפלטפורמות, כך על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל.

מדובר עם זאת בניצחון ביניים, כיוון שבית משפט הגרמני רק השעה אתמול (ב') באופן זמני את ההגבלות שהציבה הרשות האמונה על התחרות על פרקטיקות איסוף הנתונים ברשת של פייסבוק.

הפרות פרטיות. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפרות פרטיות. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפרשה החלה כשה-FCO גילתה בפברואר האחרון שפייסבוק ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק בכדי לאסוף מידע על משתמשים בעבור עסקי הפרסום שלה.

הרשות הגרמנית קבעה כי יש לבקש ממשתמשים הסכמה, לפני שמשלבים נתונים שנאספו על ידי חברות הבת של הקבוצה ואתרי צד שלישי עם חשבון הרשת החברתית שלהם. הרשות קבעה גם כי פייסבוק אינה יכולה להפסיק לשרת משתמשים שיסרבו לכך, ונתנה לחברה האמריקנית ארבעה חודשים להציג גישה חדשה שתכלול ציות לצו, ושנה ליישומה, או שפייסבוק תיאלץ לעמוד בקנסות כבדים של עד 10% מהכנסותיה במדינה.

נכון לשנת 2018 היו לפייסבוק כ-23 מיליון משתמשי פייסבוק מדי יום וכ-32 מיליון משתמשים בחודש בגרמניה, ומכיוון שמדובר במדינה שהחששות לפרטיות המשתמשים בה גבוהים במיוחד, בהתאמה, היא נמצאת בחזית המאבק העולמי נגד פייסבוק בעניין זה, שהותנע עקב פיצוצה של שערוריית קיימברידג' אנליטיקה בשנה שעברה, שבמסגרתה התגלה לעולם שדטה מעשרות מיליוני פרופילי משתמשים מפייסבוק נקצר ללא הסכמה.

רגולטורית ההגבלים העסקיים הגרמנית התנגדה, כאמור, במיוחד לאופן שבו פייסבוק מאגדת נתונים מאפליקציות של צד שלישי – בכללן ווטסאפ ואינסטגרם שבבעלותה – אבל גם למעקב שלה אחרי התנהלותם של הגולשים אונליין, שחלקם אפילו אינם חברים בשירותיה, דרך כפתורי ה'לייק' או 'שתף' שהיא שותלת באתרים.

קנס זעום בגין פרשיית קיימברידג' אנליטיקה בארה"ב

יצוין כי בחודש שעבר הבטיחה פייסבוק כי תשפר את אמצעי ההגנה על נתוני משתמשים, כחלק מהסדר עקב בחינה ממשלתית בארה"ב של נוהלי הפרטיות שלה, שהביאה לכך שהיא גם ספגה קנס של 5 מיליארד דולר מוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC.

פייסבוק הצליחה גם לתמרן אותה. וועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

פייסבוק הצליחה גם לתמרן אותה. וועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

אלא שביקורת שנמתחה על הקנס מכיוונים רבים טענה כי הסכום, שאליו הגיעה למעשה החברה מול הרשות הרגולטורית כפשרה, הוא "בדיחה", וזאת בהתייחס לגודלה והשפעתה של פייסבוק. לפי הטענות, בחינת הענישה מול ההכנסות של החברה הוכיחה שהקנס זעום למדי: פייסבוק ציינה בארה"ב הכנסות של 15 מיליארד דולר ברבעון האחרון בלבד – המייצגים עלייה של 26% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם ב-2018, שהייתה ככל הנראה פחות מוצלחת מ-2019 (לפחות לעת עתה), הסתכמו רווחיה ב-22 מיליארד דולר. כך שהקנס הגדול ביותר בתולדות ה-FTC בארה"ב מייצג בעצם חודש אחד בלבד מההכנסות של פייסבוק.

ערעור נוסף בדרך – הפעם מטעם ה-FCO

בכל הנוגע בגרמניה, פייסבוק הגיבה בפברואר בערעור נגד הצו של ה-FCO, והענקית אמרה כי היא עושה זאת משום שהרגולטור הגרמני "מנסה ליישם סטנדרט לא שגרתי בעבור חברה יחידה". בית המשפט בדיסלדורף קיבל אתמול את טענתה זו. אבל זהו לא סוף פסוק בפרשה. ל-FCO ניתן חודש לערער על ההחלטה והדוברת של הרשות אישרה כי אכן הערעור יוגש.

בהצהרה ל-TechCrunch אמר נשיא ה-FCO, אנדראס מונדט, כי "דטה וטיפול בנתונים הם גורמים מכריעים לתחרות בכלכלה הדיגיטלית. בית הדין האזורי הגבוה בדיסלדורף הגיב היום באופן שונה מאשר ה-Bundeskartellamt (הכינוי של הרשות בגרמנית – ג"פ) לסוגיות משפטיות מרכזיות. סוגיות משפטיות אלה חשובות ביותר למצב התחרות העתידי בכלכלה הדיגיטלית. אנו משוכנעים כי אנו יכולים לפעול בתחום זה על סמך חוק ההגבלים העסקיים הקיים. מסיבה זו אנו הולכים לערער על נקודות משפטיות לבית הדין הפדרלי לצדק, בכדי להבהיר סוגיות אלו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים