"להפקת תובנות מהנתונים צריך ספר מתכונים ושף מנוסה"

כך לפי סא''ל מרק מנדלמן, ראש ענף סיגמא באגף התקשוב ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מספר על הענף ועל פעולותיו העיקריות, כדי לסייע לצה"ל למצות את המהפכה הדיגיטלית

סא"ל מרק מנדלמן, ראש ענף סיגמא ביחידת מצפן שבלוטם, אגף התקשוב בצה"ל. צילום: דובר צה"ל

"אומרים על הנתונים שהם הנפט החדש. אבל השאלה היא איך מגיעים מעבר לבאזזז, כיצד מפיקים מהמידע את מה שרוצים להפיק ממנו. הפקת תובנות מושכלות מהנתונים היא אירוע מורכב, ונדרשים לו שני דברים: ספר מתכונים וליווי של שף מנוסה", כך אמר סא"ל מרק מנדלמן, ראש ענף סיגמא ביחידת מצפן שבלוטם, אגף התקשוב בצה"ל, בראיון לאנשים ומחשבים.

סא"ל מנדלמן הסביר כי "הענף עוסק בשני תחומים: עריכת פרויקטים של מערכות עתירות מידע, כגוף ביצועי עם תפוקות מבצעיות, ומפעלי מידע וארכיטקטורת מידע – האצה והעמדת פלטפורמות, תשתיות, כלים ושיטות, על מנת שכולם בצה"ל יוכלו למצות, כמה שיותר, את המהפכה הדיגיטלית".

"כך", אמר, "בנינו את זי-טיוב – מערכת שמאפשרת למפקדים לצפות בזמן אמת בכל מקורות הווידיאו הרלוונטיים, להעביר כל וידיאו מכל מקום לכל מקום, שיהיה נגיש במפקדות בשטח, עד רמת המ"מ-מ"פ". לדבריו, "מדובר בזרימה דו-כיוונית, להעשרת המידע. גם שבחמ"ל יראו כל אמצעי חוזי, קרקעי או עילי, וגם לדעת מה הכוח בשטח רואה – ומצלם. כך, מתקבלת תמונת קרב אחת. שדרגנו את המערכת וכיום היא נמצאת על הענן המבצעי הצה"לי. היא מבוססת דוקר וקוברנטיס, עם תווך מוצפן ויכולת לארכב, לשמור, לנתח ולסווג את המידע החזותי – ולקבל אותו בזמן אמת".

הדיגיטציה – מענה לאויב המשתנה

"אם אתה רוצה לקדם את המהפכה הדיגיטלית בצבא, אתה חייב להשתנות, כי האויב משתנה וכך גם מתווה הלחימה. יש להתנהל בתוך הסיטואציה, על מנת להגיב מהר, כשכל החלקים העל-זרועיים יהיו מחוברים, יתקשרו באופן מאובטח ותתאפשר קבלת החלטות מושכלת, מבוססת מידע, שמנגישים אותו לקצה המבצעי", אמר סא"ל מנדלמן.

"בעבר", ציין, "האתגר היה בלחבר את הנתונים לכוחות. כיום יש היצף מידע, המון נתונים, ויש לברור את המוץ מהתבן. נדרש שפעולה קטלנית תתבסס על מידע מבצעי רלוונטי – ובזמן אמת. אנחנו הופכים את המידע לנגיש עם התבססות על תוכנה, קוד פתוח ומחשוב קצה".

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

איתור ומיפוי מטרות "עסקיות"

סא"ל מנדלמן ציין כי "הפקת המידע היא אירוע מורכב – לא במובן הטכנולוגי, אלא בצורך לאתר מטרות 'עסקיות', למפות אותן במבנה הארגוני ולספק מתודולוגיה, כך שהמידע יתמוך במאמץ הלחימה. מפעל המידע הוא לא מושג תקשובי נטו, אלא צה"לי. צריך שמפעל המידע יהיה מוצלח, כדי שיהיה ערך להפקת המידע, שהדטה תביא לאפקטיביות ולקטלניות. לשם כך, הקצינו חללי עבודה משותפים, בהם יושבים אנשי אמ"ן, מפא"ת, זרועות היבשה, הים והאוויר, אנשים מהתעשייה ומהאקדמיה, כי הבנו שיש להושיב את כל האנשים הרלוונטיים למידע במקום פיזי אחד. הבנו שאת ההובלה צריכים ליטול המובילים העסקיים אצלנו – המח"ט, או קצין המודיעין של החטיבה – ולא מדעני המידע. כך, אנחנו עושים מעין 'DevOps' לדטה. אנחנו מביטים על הכל דרך משקפי תוכנה, ורוצים להפוך את מפעל המידע למשהו מתועש ויעיל. לכל מפעל יש מוביל שמסדר את הביזנס, לצד המוביל המבצעי. לכל מפעל יש KPI – מדדי ביצוע מוגדרים וברורים. כך, אנחנו מייצרים 'תפריט' דטה, תכנית דטה עם תוכן ספציפי. אם יש מספיק נתונים – תמיד יימצאו קשרים".

"כיוון שאנחנו רוצים להשפיע על התהליך המבצעי עם הנתונים וניתוחם, הבנו שהחלק שלנו בתהליך המבצעי צריך להתנהל אחרת", סיכם רע"ן סיגמא. "לא לקחת סוסים מהירים יותר, אלא להבין שאנחנו בעידן אחר ולהחליף אותם במכוניות. מאחר שאגף התקשוב הוא מאיץ דיגיטלי, אנחנו עוזרים ומשתתפים בבניית המפעלים. המטרה אינה לייצר גוף צה"לי אחד, אלא שכולם יידעו להרים מפעל, כל אחד בעולם התוכן שלו. הדטה לא נפרד מפרויקטי תוכנה, אלא הוא חלק מהם. כיום, הקשר בין התוכנה לממד המבצעי הדוק יותר. קטלניות בלי תוכנה וקבלת החלטות מונחית מידע – לא תתקיים. לכן, בשנתיים הקרובות נגיע למצב של בניית מספר דו ספרתי של מפעלי מידע המסייעים לממד המבצעי. כך, בעוד שנתיים נהיה עוד יותר משמעותיים, עם אימפקט מבצעי וכוח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים