ה-FTC שוקלת לדרוש מפייסבוק לא לאחד את ווטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר

ענקית הרשתות החברתיות עתידה לפי פרסומיה לשלב בין שירותי המסרים המידיים שבבעלותה, אבל לנוכח החששות מגודלה ומכוחה האדירים עשויה ועדת הסחר הפדרלית לנסות למנוע ממנה לעשות זאת - האם מדובר בתחילת "פירוקה" של הענקית?

עדכונים בתכונת הווידיאו באינסטגרם. צילום: BigStock

ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, שוקלת להתערב ולמנוע את תכניתה של פייסבוק לשלב בין האפליקציות הנפרדות שלה, מסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם, כך על פי כך לפי גורמים אנונימיים שהכירים את העניין, וששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל. הוועדה לא קיבלה החלטה סופית בנוגע למהלך שעליו דווח, כך אמרו האנשים לג'ורנל.

הקריאות ל"פירוק" החברה, שהלכו וגברו בשנים האחרונות, ושבראש הקוראים נמצאת מועמדת דמוקרטית מובילה לנשיאות ארה"ב, אליזבת וורן. הסנאטורית אמרה במרץ האחרון שהיא רוצה "לשבור" את ענקיות הטכנולוגיה, כמו פייסבוק, גוגל ואמזון, מפאת החשש מכוכן העצום ומכך שהן חונקות תחרות.

ביולי חשפה פייסבוק עצמה כי ה-FTC חוקרת אותה בגלל חששות בנושא ההגבלים העסקיים. משרד המשפטים האמריקני, הקונגרס ותובעים כלליים של מדינות רבות בארה"ב בוחנים כולם כעת האם פייסבוק פעלה נגד התחרות.

מומחים רבים אומרים שהדרך היעילה ביותר לעצור את כוחה של ענקית הרשתות החברתיות, כמו גם להגדלת התחרות בין פלטפורמות הטכנולוגיה, היא לבטל את הבעלות של פייסבוק על ווטסאפ ואינסגרם, שאותן רכשה הענקית ב-2012 וב-2014, בהתאמה. אם יעשה כן, השירותים יחזרו להיות עצמאיים ולהתחרות זה בזה באופן טבעי, בריא ושפוי יותר, כך טוענים רבים.

ממנפת את הכוח המצטבר עוד ועוד

פייסבוק – בעיקר אם בוחנים את עניין התקשורת הבינאישית – פחות שימושית ברמה הגלובלית מאפליקציית ווטסאפ, ובמונחים של אטרקטיביות טרנדית, היא נמצאת הרחק מאחורי אינסטגרם. זוהי ככל הנראה הסיבה המרכזית שבגללה רכשה את החברות הללו, וזהו גם ההסבר מדוע היא לא יכולה להרשות לעצמה לאבד אותן, או את הכוח הרב שהבעלות הזו מוסיפה לה, ואפילו פועלת למנף אותו עוד. וזאת מבלי לציין כלל תכניות גרנדיוזיות שלה כמו השקת מטבע הקריפטו ליברה, שאמורה להתרחש ב-2020 ולהעניק לה, בתיאוריה, אפילו עוד דומיננטיות.

בכל אופן, עוד בטרם האיחוד המתוכנן, הענקית ממאנלו פארק החליטה שהמיתוג של השירותים שרכשה ישתנה ל'אינסטגרם מאת פייסבוק' (Instagram from Facebook), ול'ווטסאפ מאת פייסבוק' (WhatsApp from Facebook), שינוי שהמשמשים כבר רואים כיום.

אבל לא רק ההיבט המונופולי, והיותה של פייסבוק תמנון רב-זרועות העוצר לכאורה התנהלות בריאה מבחינה תחרותית, נמצאים במרכז החששות מהחברה בהובלת מארק צוקרברג. גם סוגיית הפרטיות של המשתמשים והגנת הצרכנים עומדות בלב הרעיון לפירוק החברה.

מוקדם יותר השנה הצהיר המייסד והמנכ"ל צוקרברג כי "העתיד הוא פרטי", והודיע כי הוא מתכנן לשלב את כל שירותי ההודעות שלו – אינסטגרם, ווטסאפ ו-מסנג'ר – כך שהמשתמשים יוכלו לתקשר אלו עם אלו באופן חוצה פלטפורמות. 'צוקי' גם תכנן להכניס לכל השירותים הצפנה מקצה-אל-קצה, שוב – לצורך הגנה על פרטיות המשתמשים, לטענתו.

בשבוע שעבר אף הודיעה החברה שהיא מסרבת לבקשתם של גורמים רשמיים בכירים בממשל טראמפ וכן בממשלות בריטניה ואוסטרליה לאפשר לרשויות החוק דלת אחורית להודעות המשתמשים, מטעמי הגנה וביטחון. אלא שצוקרברג וחבריו התעקשו שהם מגינים על פרטיות המשתמש – זו שהופרה באופן כה בוטה בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה – בחירוף נפש כיום ושהשירותים יהיו מוצפנים באופן מלא.

לעצור את החברה מיצירת עוד ריכוזיות וכוח

אך ייתכן שזה מעט מאוחר מדי בעבור פייסבוק להציל את שמה הטוב, כי החשדנות כלפי צוקרברג והענקית שלו גבוהה, וה-FTC, ויתר גורמים שחוקרים אותה (ואת יריבותיה מעמק הסיליקון) בעניין הגבלים עסקיים, אולי לא יורו על פירוקה – עניין מורכב שיכול לארוך שנים עד שבאמת ייצא לפועל – אבל כן מבקשים לעצור אותה מיצירת עוד ריכוזיות וכוח, בתקווה שזה יסייע לשינוי מאזן הכוחות בכלכלת ארה"ב והעולם.

כך למשל קרה גם כאשר הממשלה האמריקנית תבעה את מיקרוסופט בשנות ה-90 של המאה הקודמת על הדומיננטיות של הדפדפן שלה Internet Explorer. החברה טענה כי אי אפשר היה להפריד את הדפדפן ממערכת ההפעלה שלה, וכי פעולה זו תפגע בחוויית המשתמש. אלא שפעולת הממשלה הייתה השפעה מתמשכת וחזקה על מיקרוסופט.

ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC. צילום: BigStock

הרעיון שעומד מאחורי הרצון של ה-FTC להורות לפייסבוק שלא לאחד את היישומים שלה הוא בדיוק זה – למנוע ממנה עוד התחזקות ולחבל בכוחה הנוכחי. אבל יש לזכור כי על מנת להורות רשמית על עצירת פרויקט האיחוד של פייסבוק, הוועדה תצטרך רוב של חמישה חברים שלה, ואז תידרש להשיג צו מניעה מבית המשפט. אם תזכה בצו שכזה, זה יכול להיחשב כצעד הראשון בדרך לפירוק בפייסבוק בפועל, אבל אפשר בהחלט להניח שלחברה ולצוקרברג יש עוד כמה תכניות מגירה מרשימות, לפני שיניחו לדבר שכזה לקרות.

פייסבוק וה-FTC לא הגיבו לדיווחים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים