גוגל ממליצה: במקום אימוג'ים – להתכתב בחרטומית
לרגל יום השנה לגילוי אבן הרוזטה, המצוין היום ברחבי העולם, השיקה גוגל את Fabricius באפליקציית Google Arts & Culture - כלי המאפשר לגלות ולחקור באופן אינטראקטיבי את שפת החרטומים העתיקה וגם לתרגם הודעות ואימוג'ים לכתב חרטומים
היום, ה-15 ביולי, מציינים ברחבי העולם את יום השנה לגילוי אבן הרוזטה, צו מלכותי משנת 196 לפנה"ס, הכתוב בשלושה סוגי כתב שונים: כתב חרטומים, כתב דמוטי וכתב יווני עתיק, אשר היווה את המפתח לפענוח כתב החרטומים המצרי. מערכת כתיבה מתוחכמת זו שימשה את המצרים הקדומים לפני יותר מ-4,000 שנה כדי לתעד את סיפוריהם, אולם רק מעטים ידעו כיצד להשתמש בה לקריאה וכתיבה.
לרגל היום החגיגי, השיקה גוגל באפליקציית Google Arts & Culture כלי דיגיטלי חדשני שם Fabricius, המאפשר לגלות ולחקור באופן אינטראקטיבי את שפת החרטומים העתיקה.
תהליך הלימוד כולל שלושה נדבכים מרכזיים: ראשית, ניתן ללמוד על שפת מצרים העתיקה באמצעות מצגת חינוכית קצרה. שנית, Fabricius מזמין לשחק ולתרגם מילים והודעות להירוגליפים (תווים או סימנים גרפיים שיוצרים דמויות מצוירות) ולשתף אותם עם חברים ובני משפחה. שלישית, Fabricius גם מציע דרכים חדשות למחקר אקדמי. עד כה, נאלצו מומחים להתעמק בספרות מקצועית כדי לתרגם ולפענח את השפה העתיקה, תהליך שכמעט ולא השתנה זה יותר מ-100 שנים.
Fabricius הוא הכלי הדיגיטלי הראשון שמשוחרר גם כקוד פתוח לתמיכה בהתפתחויות עתידיות בחקר השפות העתיקות, המפענח את ההירוגליפים המצריים בהתבסס על למידת מכונה. טכנולוגיית הענן של גוגל, AutoML Vision, שימשה ליצירת מודל ללמידת מכונה, המסוגלת להבין מהו הירוגליף. טכנולוגיה זו מאפשרת למפתחים לאמן בקלות מכונה לזהות סוגים שונים של חפצים, ובכך חוסכת זמן רב ומחליפה פעולות קידוד ארוכות וצוותים של מדעני נתונים.
Fabricius קרוי על שמו של אבי האפיגרפיה, חקר הכתבים העתיקים, והוא זמין באנגלית ובערבית. הכלי נוצר בשיתוף עם המרכז האוסטרלי לחקר מצרים באוניברסיטת מקאוור, חברת התוכנה Psycle Interactive, חברת המשחקים יוביסופט (Ubisoft) וחוקרי מצרים מכל רחבי העולם.
באפליקציית Google arts & Culture זמינים סיפורים נוספים הקשורים בנפלאות מצרים העתיקה, בהם סיפורו המפורסם של המלך תות אנך אמון, הפירמידות של מצרים וספר המתים. בכלי Google Classroom זמינים חומרים על מצרים העתיקה לשימושם של מחנכים.
תגובות
(0)