קרן הפנסיה שבה המנכ"ל מקדיש 30% מהזמן ל-IT

יש ארגונים שבהם המנמ"רים סובלים מהעדר תקציבים ומהתעניינות חסרה של ההנהלה ● קרן גילעד היא דוגמה לארגון שמתנהל אחרת ● המנכ"ל שלה, יואב ערמוני, סיפר על כך במפגש של פורום C3 מבית אנשים ומחשבים

יואב ערמוני, מנכ"ל קרן גילעד. צילום: נדב כהן יונתן

מנמ"רים בארגונים רבים נאלצים להתמודד עם אתגרים מורכבים ורחבים ביותר, וזאת על אף שמשאבי כוח האדם ותקציב המחשוב שעומדים לרשותם הם ללא כל יחס לגודל הארגון ופעילותו, ודומים יותר לאלה שבארגוני SMB. היחס של ההנהלה ל-IT – או, נכון יותר, מידת הבנתה את הקריטיות של מערכות המידע – בא לידי ביטוי בתקציבים שהיא מאשרת ובחלק גדול מהארגונים, הזמן שהמנכ"ל מקדיש לכל נושא ה-IT הוא שולי.

אבל יש יוצאים מן הכלל, שאינם מעידים על הכלל. אחד מהם הוא יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה הוותיקה גילעד, שמנהלת כספי עמיתים בהיקף של 11.6 מיליארד שקלים ומצליחה להביא לעמיתיה תשואה שנתית של 16% – נתוני 2019.

בהרצאה שנשא בפני פורום המנמ"רים והמנכ"לים של אנשים ומחשבים C3, שעסקה באתגרי המנמ"ר בארגוני SMB, הפתיע ערמוני את משתתפי האירוע ואמר: "30% מזמן הניהול שלי מוקדש ל-IT ולמערכות המחשוב של קרן הפנסיה שאני עומד בראשה. מערכות המידע מהוות 20% מההוצאות שלנו והפעילות שלהן קריטית ביותר לתפקוד הקרן".

לא רק המנכ"ל מעורב ב-IT

התרבות הניהולית הטובה של הקרן אינה נעצרת אצל המנכ"ל: ערמוני סיפר כי כל שדרת הניהול שלה מגלה מעורבות ושותפות עם אנשי מערכות המידע, כולל ניהול פעיל בכל פרויקט ופרויקט, ניהול השינויים והשיפורים, ועוד".

"אנחנו משתתפים בכל הדיונים שיש להם קשר למערכות מידע, ואין כיום כמעט החלטה שקשורה בניהול הקרן ואין בה היבט של מערכות מידע", אמר ערמוני. כמו כן, ציין, בפורום טכנולוגיית המידע ואבטחת המידע של הקרן משתתפים באופן קבוע כל בעלי התפקידים מפירמידת הניהול של הארגון, בנוסף למנמ"ר.

רונן זרצקי, יו"ר פורום C3. צילום: ניב קנטור

רונן זרצקי, יו"ר פורום C3. צילום: ניב קנטור

את המפגש הינחה רונן זרצקי, יו"ר פורום C3, שאמר כי "העובדה שיש מאות ארגונים בישראל שבהם משאבי המחשוב שהנהלת הארגון מקצה ל-IT הם ברמה של חברות SMB מטילה על המנמ"רים שלהם צורך להתמודד עם מחסור כרוני בתקציבים ובכוח אדם. נקווה שהקורונה תשנה את המציאות הזו". זרצקי הוסיף כי קרן הפנסיה גילעד צריכה לשמש להתייחסות של מנכ"לים לחשיבות ה-IT.

ניהול הקרן דרך הפריזמה של מערכות המידע

ערמוני תיאר בדבריו את פעילות קרן גילעד דרך הפריזמה של מערכות המידע. "קרן הפנסיה היא בנק החיסכון ארוך הטווח של כולנו", אמר. הוא ציין כי גילעד היא קטנה שנמנית על הקרנות הוותיקות וכבר לא קולטת עמיתים חדשים, אלא רק מטפלת ב-13,200 העמיתים שלה כיום. "יש לזה חסרונות ויתרונות. בין היתרונות: יעדי השקעה שלא דורשים השקעות של מיליארדים וביצוע פרויקטים שהקרנות הגדולות לא מבצעות", הסביר.

בסך הכול מועסקים בקרן 29 עובדים, מהם 11 ב-IT, חלקם במיקור-חוץ. תקציב ה-IT הוא חמישית מתקציב התפעול של הקרן, שעל פי החוק, מנוהל על ידי חברת ניהול.

לדברי ערמוני, מערכות המידע קריטיות בכל אספקט של עבודת הקרן ובכל שלב של הפעילות: קליטת ההפקדות מהעמיתים, בקרה קפדנית על תשלומים ומעקב אחר ההשקעות. "לכל טעות יש משמעות על תפקוד כלל הקרן ויש קודם כל אחריות אישית עליי, שבאה לידי ביטוי בקנסות כבדים, שאסור שיהיו משופים בכל סוג שהוא של ביטוח. לכן, מעורבות ה-IT היא חלק בלתי נפרד מפעילות הקרן", אמר.

סביבת המחשוב של הקרן כוללת את מערכת הליבה של מלם שכר, מערכת שכר שמתממשקת למערכת המרכזית ועוד מערכות יישומיות כמו אופיס, אתר אינטרנט עבור העמיתים ומערכות דיגיטל, כאשר כלל המערכות הללו מתממשקות ומדברות ביניהן.

קרן גילעד צריכה לעמוד בכללי הרגולציה שהיא כפופה לה, כמו כל קרנות הפנסיה, במטרה להגן על כספי העמיתים. מדובר ברגולציה עתירת נהלים והוראות, שלא ניתנות לפרשנות והקרן מחויבת לבצע אותם על פי החוק. כל חריגה מכללים אלה כרוכה בקנסות כבדים ובפגיעה בשקיפות כלפי העמיתים. צוות ה-IT אחראי על כך שכל המערכות יעבדו, תוך כדי תיאום עם כל ספקי מיקור-החוץ של הקרן.

המפגש נפתח בדברי ברכה של פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ומנחה המפגש היה, כאמור, רונן זרצקי, יו"ר הפורום. דוברים נוספים היו: נטע שרעבי, מנהלת צוות הנדסה בפורטינט ישראל; יניב אמינוף, סמנכ"ל המכירות של אפסון; כפיר אלפנדרי, מנהל אזורי לשוק הביניים ב-דל; ורם רגב, משנה למנכ"ל וראש חטיבת הכספים בבנק הפועלים. בחלק השני של המפגש נערך פאנל בהנחיית זרצקי ובהשתתפות: כרמלה אבנר, סמנכ"לית תפעול ומערכות מידע בשטראוס מים; נינה גיספאן, מנהלת חטיבת הטכנולוגיה ומערכות המידע באגד; כפיר אלפנדרי, דל; קובי יוסף, סמנכ"ל טכנולוגיות וחדשנות בדלק; וקטי בר שלום, מנהלת אגף טכנולוגיות מידע במאוחדת שירותי בריאות.

המשך סיקור המפגש – בימים הקרובים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישיעיהו טילמן

    קשקוש ולא אמין בעליל, לא מאמין למילה אחת שנכתבה בכתבה זו.

אירועים קרובים