"הסטודנטים אוהבים את הלמידה מרחוק – אבל היא פוגעת באיכות"

"הלמידה מרחוק הוכחה כיעילה, אבל היא מביאה לפגיעה בתחומים שבהם הסטודנטים צריכים לבצע פרויקטים ניסיוניים כחלק מהתואר", כך אמר פרופ' ג'וזף טבריקיאן, ראש בית הספר להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון

פרופ' ג'וזף טבריקיאן, ראש בית הספר להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון. צילום: דוברות האוניברסיטה

שנת הלימודים האקדמית הנוכחית עומדת בסימן לימודים מרחוק, עם קמפוסים מיותמים וכיתות ריקות, לפחות בינתיים. מערכת אנשים ומחשבים זימנה באחרונה לשיחת זום כמה מראשי הפקולטות להנדסה ומחשבים באוניברסיטאות ובמכללות, ובכירי אקדמיה נוספים, כדי לשאול אותם כיצד מלמדים השנה את מקצועות המדעים, איך תיראה שנת הלימודים וכיצד שומרים על איכות הלמידה, במטרה שלא לפגוע בסטודנטים.

בפרק זה, הרביעי בסדרה, מובאים דבריו של פרופ' ג'וזף טבריקיאן, ראש בית הספר להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון. האוניברסיטה ממוקמת בבאר שבע, בלב הנגב, ונחשבת לאחת המבוקשות ביותר לתחום לימודי ההנדסה והמדעים. היא דורגה במקום ה-39 במדד 50 האוניברסיטאות הטכנולוגיות ומדי שנה מוצגים בה כ-550 פרויקטים של בוגרי שנה ד' במקצועות הטכנולוגיים.

כיצד השפיעה הקורונה על הרישום ותחילת שנת הלימודים אצלכם?
"בבית הספר שבראשו אני עומד לומדים 1,500 סטודנטים, בשלוש מחלקות: הנדסת חשמל, הנדסת מחשבים והנדסת מערכות תקשורת. חווינו גידול במספר הפניות אלינו, כמעט בכל התארים. לצערנו, לא היה ביכולתנו להיענות לכל הפניות, וסגרנו את ההרשמה בשלב מוקדם יחסית. גם הביקוש לתואר שני גדל. אין לי עדיין נתונים לגבי תואר שלישי".

איך אתה מסביר את העלייה במספר הפונים?
"לתואר ראשון, אני חושב שמאחר שאין להם אפשרות לצאת לטיול אחרי צבא, הצעירים החליטו ללכת ללמוד. אין לי הסבר אחר. לגבי תואר שני, יש כאלה שכבר עובדים כסטודנטים בתעשייה, תוך כדי הלימודים, ומאחר שכרגע אנחנו מלמדים מרחוק, זה מאפשר להם להמשיך ללמוד. אבל, שמעתי על חברות שמאחר שהן לא יכולות לגייס כרגע עובדים חדשים, הן מציעות לסטודנטים להמשיך לעבוד במשרות סטודנט, וזה מאפשר להם ללמוד לתואר שני".

חוויתם מצבים של סטודנטים שנאלצו לנשור בגלל המצב הכלכלי?
"אני יודע שהאוניברסיטה עוזרת ללא מעט סטודנטים. אין לי מידע על נשירה בגלל הקורונה".

כיצד אתם מתמודדים עם ההוראה מרחוק?
"מהניסיון שהיה לנו בסמסטר השני של השנה האקדמית הקודמת אני יכול לומר שהלימוד בזום יעיל מאוד, ראיתי שסטודנטים לומדים בצורה יפה, גם בקורסים מתקדמים. חלק מהשיעורים היו מוקלטים והם אהבו את זה. כמו בלימודים הפיזיים, גם בלימודים מרחוק יש סטודנטים שיש להם פחות מוטיבציה ללמוד, ואנחנון מתמודדים עם האתגר הזה.

האתגר הגדול הוא המבחנים, והתמודדנו איתו בשנה האקדמית שעברה. גם השנה אנחנו מחפשים פתרונות ללמידה ולמבחנים מרחוק, והנהלת האוניברסיטה דנה בזה".

האם אתם נערכים ללימודים משולבים – פיזית ובזום?
"כרגע, כל הלימודים הם מרחוק, אבל אני מקווה שבשבועות הקרובים אפשר יהיה לממש מתווה שהוגש למשרד הבריאות, של כיתה הפוכה. כלומר: 20 סטודנטים יוכלו להגיע פיזית, לקמפוס, וללמוד משם, על פי הנחיות משרד הבריאות, והיתר ימשיכו ללמוד בזום. המרצה יהיה בכיתה ודרך המצלמה ניתן יהיה לראות את כולם וכמובן – את ההרצאה. הכשרנו כיתות לצורך כך ואנחנו מחכים לאישור".

האם יש חשש לפגיעה באיכות הלימודים בגלל מגבלות הלמידה מרחוק?
"כן, יש חשש כזה. הפגיעה היא בעיקר בתחומים שבהם הסטודנטים צריכים לבצע פרויקטים ניסיוניים כחלק מהתואר. בשנה שעברה זה הורגש. קשה לממש עבודת מעבדה מרחוק, וזה בהחלט עלול לבוא לידי ביטוי בהמשך, אם המצב יימשך כך. אני מניח שהמעסיקים יצטרכו להיות ערים לכך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים