מאסק צייץ: "טסלה על טייס אוטומטי בטוחה פי עשרה מרכב רגיל" – האמנם?
חברת הרכבים החשמליים המשגשגת כבר מציעה תכונת טייס אוטומטי חלקית, אבל בעיקר שוקדת במרץ על פיצ'ר שיאפשר נהיגה אוטונומית מלאה ● המשקיעים והעולם ממתינים ל"מוצר" הלוהט, אבל כעת דיווח על תאונה קטלנית מעיב על הציפייה, וההבטחה
מנכ"ל ומייסד חברת טסלה (Tesla), יזם ההיי-טק המאוד מפורסם אילון מאסק, צייץ אתמול (א') בשעות הבוקר (לפי שעון ארה"ב) ש-"טסלה עם טייס אוטומטי מציגה כעת סיכוי לתאונה נמוך פי עשרה מאשר ברכב ממוצע".
ואולם הציוץ המסוים של מאסק בטוויטר (Twitter) – זירת הבית שלו, בה הוא משתמש כדי להניע את ציבור עוקביו והמשקיעים בחברותיו הרבות באופן וירטואלי – הגיע על רקע תאונת דרכים קטלנית בארה"ב, בה נהרגו שני גברים שנמצאו מתים במכונית טסלה מרוסקת, כשאיש מהם אינו ישוב מאחורי ההגה.
Tesla with Autopilot engaged now approaching 10 times lower chance of accident than average vehicle https://t.co/6lGy52wVhC
— Elon Musk (@elonmusk) April 17, 2021
נתונים ומספרים מחזקים את טענות טסלה
הודעתו של מאסק מגיעה עקב פרסום הנתונים הרבעוניים האחרונים של טסלה, אותם גם שיתף בפוסט. לדברי החברה, הנתונים, לטענת החברה, מעידים על כך שהסיכון שמכונית במצב טייס אוטומטי (Autopilot), שלמעשה נוהגת את עצמה, תהיה מעורבת בתאונות דרכים – נמוך בכמעט 90%.
הנתונים מראים שכאשר נוהגים ללא טייס אוטומטי, הפיצ'ר 'בטיחות פעילה' (active safety) של טסלה אחראי להפחתת הסיכון לתאונות פי חמישה בהשוואה לממוצע הארצי בארה"ב. בנוסף, אם נוסעים במכונית ללא הפעלת אף אחת מהתכונות החכמות הללו, גם אז התאונות במכוניות טסלה מתרחשות כמחצית מהתדירות הארצית.
"ברבעון הראשון רשמנו תאונה אחת לכל 6.7 מיליון קילומטרים, שנסעו בה נהגים במצב טייס אוטומטי. לאלו שנוסעים ללא טייס אוטומטי, אך עם מאפייני הבטיחות הפעילים שלנו, נרשמנו תאונה אחת לכל נסיעה של 3.2 מיליון מיילים", הצהירה יצרנית כלי הרכב החשמליים באתר האינטרנט שלה.
גם ממצאי שני הגופים העוסקים בבטיחות כלי רכב – National Highway ו-המינהל הלאומי לכבישים ובטיחות בתעבורה בארה"ב, ה-NHTSA, אותם פרסם רויטרס, מאוששים את טענות טסלה ומאסק. על פי נתוני תאונות הדרכים שאחריהן עקבו השניים בין השנים 2016 ל-2019, בכ-8,000 המקרים שתועדו – אף לא אחד מהם היה במעורבות רכבי טסלה.
למי שתוהים מה בדבר נתונים עכשוויים יותר, מהזמנים שבהם מצב הנהיגה האוטונומית נבדק ככל הנראה ביתר שאת על ידי טסלה, הרי שעל פי רויטרס, ה-NHTSA דיווח כי היו לו 27 מקרי חקירת תאונות הקשורים למכוניות טסלה בחודש מרץ. דיווח מוקדם של היחידה לסטטיסטיקה של NHTSA הבטיח כי מידע נוסף משנת 2020 יפורסם בחצי הכדור הצפוני בסתיו 2021.
התאונה המסתורית של טסלה בה לא ישב איש בכסא הנהג
אלא שהתוצאות החדשות בהן מתגאים טסלה ומאסק פורסמו ממש במקביל לדיווחים על תאונה קטלנית שגרמה, כאמור, למותם של שני גברים ביוסטון, טקסס. השניים נסעו במכונית Tesla Model S משנת 2019.
המשטרה עדיין חוקרת את האירוע, בו לפי הסברה המכונית פשוט התנגשה בעץ ועלתה בלהבות. עם הגעת המשטרה נמצאו הקורבנות כשאחד ישוב במושב הנוסע הקדמי והשני במושב האחורי. משמע – ייתכן כי המכונית הייתה במצב טייס אוטומטי בעת האירוע הקטלני.
"(תוצאות – ג"פ) החקירה הראשונית שלנו נחרצות, אך עדיין לא הושלמו, שלא היה איש ליד ההגה באותו רכב", אמר כך לוול סטריט ג'ורנל השוטר מארק הרמן ממחוז האריס. "אנחנו כמעט 99.9 אחוז בטוחים".
הפרסומים אודות המקרה כבר מייצרים ביקורת מוגברת על יצרנית כלי הרכב החשמליים המאוד מצליחה כיום, שבכלל שוקדת בשיא המרץ על הפיכת כלי הרכב מתוצרתה לכאלו הפועלים בנהיגה עצמית מלאה (Full Self-Driving או בקיצור FSD).
ההבטחה שהקפיצה את הרווחיות של טסלה ואת הונו של מאסק
וכמובן שאסור לשכוח כי העיסוק בבטיחות ה"מוצר" של חברת המכוניות החשמליות הוא גם עיסוק בפוטנציאל הרווח שלה, כשמזה חודשים רבים היא משגשגת בבורסה ואף הפכה את מנכ"לה מאסק לאדם העשיר בעולם, לסירוגין עם ג'ף בזוס, מייסד אמזון (Amazon).
מאסק, הבטיח כבר באוגוסט אשתקד כי הטסלה עם התכונה האוטונומית תצא לאור ממש בתוך שבועות, דבר שלא קרה בינתיים.
בינואר מאסק עדכן כי הוא צופה רווחים עצומים מתוכנת הנהיגה העצמית המלאה של החברה, והדגיש שהוא "בטוח מאוד שהמכונית תוכל לנהוג את עצמה באמינות העולה על זו של בני האנוש השנה".
ככל הידוע כעת, ה-FSD עשויה להפוך לשימושית בפועל רק ברגע שטסלה תקבע שהתכונה בטוחה מספיק, וכמובן – כשהפיצ'ר המאוד מתקדם יזכה באישור רגולטורי, עניין לא פשוט בפני עצמו.
יצוין כי הן בנוגע לשימוש בתכונת הטייס האוטומטי, והן לגבי המכונית שתהיה אוטונומית לגמרי, בטסלה מבהירים שהמצבים הללו אינם מיועדים לשימוש ללא נהג שיושב בהיכון מאחורי ההגה.
תגובות
(0)