טסלה תיחקר בארה"ב: האם מנגנון הנהיגה האוטונומי גרם לתאונות דרכים?
הסוכנות לבטיחות בדרכים בארה"ב פתחה בחקירת ביצועי המנגנון האוטומטי של ענקית הרכבים החשמליים ● כ-745,000 טסלות עלולות להיות מושפעות, אם קיימת תקלה או רשלנות ברכיב ● הסיבה לחשדות - 11 תאונות שבהן התנגשו דגמי טסלה ברכבי חירום
מערכת סיוע הנהיגה של ענקית כלי הרכב החשמליים המאוד מצליחה, טסלה, מכונה בשם "טייס אוטומטי". היא מציעה אפשרות להגדיר נהיגה אוטונומית, בזמן שהנהג עדיין ישוב מאחורי ההגה ושולט ומפקח על המצב. ואולם כעת החברה – שנמצאת בבעלות אילון מאסק, ושהוא גם מנכ"לה – נכנסה לצרות. הרשויות בארה"ב החליטו לערוך חקירה סביב ביצועי הטייס האוטומטי, אחרי מספר תאונות דרכים שבהן היו מעורבות מכוניות טסלה.
11 תאונות דרכים שהתרחשו בין ינואר 2018 ליולי 2021, ושכללו 17 פצועים והרוג אחד, גרמו כעת לסוכנות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארה"ב, NHTSA, להודיע אתמול (ב') כי פתחה בחקירת תוכנת ה"טייס האוטומטי" שטסלה מציעה במכוניות החשמליות שלה. מה שאפיין את כל התאונות המדוברות הוא שאלו כללו התנגשות אחורית ברכבי חירום.
לא מזהות רכבי חירום עם סירנות?
הרשויות האמריקניות כבר העמידו את מנגנון הטייס האוטומטי לחקירה בשנת 2016, אחרי שנהג טסלה דגם S נהרג כשמכוניתו פגעה בקרון נגרר של טרקטור בפלורידה. אז התגלה שהמנגנון לא היה אשם באירוע, ואולם כעת עולים שוב חוששות מכשל בתוכנה, שגורם לה שלא לזהות נכון ניידות משטרה, אמבולנסים או רכבי כבאות שנמצאים על הכבישים ושהסירנות שלהם מופעלות.
ברור שאם אכן יתגלה שזה המצב, מדובר בבעיה גדולה. כי מעבר לפגיעה בנהגים, בהולכי רגל או בגורמים אחרים שהיו בסביבה, הפגיעה ברכבי חירום גורמת לסכנות גדולות עוד יותר, בדמות עיכובים בביצוע משימותיהם הקריטיות, או חלילה נזקים לחולים או פצועים שכבר נמצאים בדרכם לבית החולים.
החקירה עוסקת ספציפית ברכבי טסלה שנמכרו בארה"ב מאז הושקה מערכת הסיוע לנהג בשנת 2014 – ומשמעות הדבר היא ש-745,000 כלי רכב של טסלה מדגמי Y, X, S ו-3 עלולים לסבול מהכשל.
אובדן שווי שוק של מיליארדי דולרים
משקיעי טסלה הגיבו בדאגה גדולה לבשורה, ומניותיה נפלו בעד חמישה אחוזים אתמול עם פתיחת הבורסה. במקרה של טסלה, שהגדילה בשנים האחרונות את מניין משקיעיה ואת עלות מניותיה באופן מסחרר ממש, מדובר על אובדן שווי שוק של מיליארדי דולרים.
היזם הכל כך מפורסם העומד מאחורי טסלה, מאסק, הנוהג לצייץ בטוויטר חדשות לבקרים אודות כל עניין ועניין הקשורים בתחומי עיסוקיו, עדיין לא התייחס כלל לחקירה המאוד בעייתית בעבורו. ואולם רק באחרונה מאסק התפאר בכך שבמצב "נהיגה עצמית מלאה", FSD (ר"ת Full Self-Driving) – שדרוג של מערכת הטייס האוטומטי לכדי מה שמשתמע משמו – שטסלה תציע בעתיד תמורת דמי מנוי חודשיים, יהיה בקרוב מוכן ומזומן לשימוש לכל.
כרגע המנגנון החדש והחדשני יותר, בגרסת הבטא שלו, נבחן בפיילוט בו מעורבות כמה אלפי טסלות בלבד. תוצאות חקירת ביצועי הטייס האוטומטי שנפתחת כעת יכולות להשפיע לכאן או לכאן על שחרור ה-FSD. בנוסף עתידות מסקנות חקירתה של ה-NHTSA להיות אקוטיות גם בכל הקשור במשקיעי ומניות החברה, משום שחלק מהסיבה לבאז סביב טסלה ולהשקעה המוגברת בה נעוץ בתקוות הגדולות שיש לרבים סביב מנגנון הנהיגה האוטונומי המלא, שכאמור אמור להיות מוכן לפעולה לכל בעלי הרכבים ממש בקרוב.
יצוין כי מאסק מדבר על שחרורו הקרב ובא של המנגנון כבר מזה כשנה, ובאוגוסט הקודם סיפר לעוקביו על "זינוק קוונטי" שיגיע בקרוב בתחום הנהיגה האוטונומית ובזכות טסלה. לדבריו אז, הוא כבר יכול לנסוע בטסלה שלו הפועלת במצב האוטונומי המלא (כשהוא ישוב מאחורי ההגה, אך לא מעורב בנהיגה), והיא מסיעה אותו בכוחות עצמה מביתו אל משרדי החברה.
ואולם אמצעי הזהירות שבהם נוקטת טסלה נגד שימוש לרעה במערכת הטייס האוטומטי זכו לביקורת רבה לאורך הזמן. החברה מדגישה גם בנוגע לטייס האוטומטי וביתר שאת בנוגע למנגנון ה-FSD, כי על הנהגים חלה חובה לשבת בכיסא הנהג ולהיות עם העיניים על הכביש בכל העת, גם כשהמכונית עושה את תפקידה לבד. אך בפועל באינטרנט מסתובבים סרטונים שמראים כיצד נהגים עוזבים את מושביהם בפקקי תנועה, למשל. לכן, בין היתר, נדרש מטסלה להשתמש במצלמה בתוך הרכב, כדי לעקוב אחר תשומת הלב של הנהגים.
המבקרים גם טוענים כי אפילו השם "טייס אוטומטי" מהווה הטעיה, שממש מזמינה שימוש רשלני מצד הנהגים.
ואם מדברים על השם, מאחר שטסלה בחרה לכנות את השלב הבא של מנגנון הנהיגה שלה FSD, שמשמעו 'נהיגה עצמית מלאה', על אף שמבחינת רגולציה המנגנון שיאפשר לכלי הרכב לנסוע בכוחות עצמם לבד טרם זכה לאישור או להסדרה – שוב מדובר בעצם אולי בהטעיה, כשבפועל זו בעצם מערכת סיוע לנהג ותו לא.
תגובות
(0)