פייסבוק חושפת את השם החדש: Meta
מארק צוקרברג הודיע הערב (ה') על הפיכת פייסבוק לענקית מטאברס ועל שמה של החברה, שבהתאם תיקרא מעתה מטה (Meta) ● עם זאת, היא לא מוותרת על פייסבוק, שימשיך להיות השם של הרשת החברתית, ועל המותגים האחרים
מטה (Meta) – זה השם החדש של פייסבוק. או, יותר נכון, של החברה שהיא הבעלים של הרשת החברתית. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטה-פייסבוק, הכריז על השם הזה בכנס שהחברה ערכה הערב (ה').
צוקרברג פרט בכנס את החזון שלו לעולם המטאברס – עולם דיגיטלי אלטרנטיבי, שמשלב מציאות פיזית, וירטואלית ורבודה, בין היתר באמצעות אווטארים ובדרכים הרבה יותר מתקדמות ממה שאנחנו יודעים כיום, לפחות על פי מה שהוא הציג. הוא גורס שהתחום הולך להשפיע על כמעט כל תחומי החיים שלנו ומה שאנחנו עושים בשנים הקרובות – מהעבודה דרך כושר, גיימינג, לימודים ועוד – וצפוי להגיע למיליארד משתמשים בתוך עשור.
"חשבתי הרבה על הזהות שלנו", אמר צוקרברג. "פייסבוק זה אחד המוצרים שמשתמשים בו הכי הרבה בהיסטוריה של העולם. אבל השם פייסבוק לא כולל את כל מה שאנחנו עושים. בניית אפליקציות המדיה החברתית והרשת החברתית שלנו תמיד יהיו חשובות, אבל אנחנו מתמקדים כיום בבניית מוצר (הכוונה היא למטאברס – י"ה), כך שאנחנו לא יכולים להמשיך עם אותו המותג. יש כאן שינוי בסיסי של החברה שלנו, שמתמקדת בשני אפיקים: האחד של האפליקציות והשני – בעתיד. לכן, החל מהיום, השם של החברה שלנו הוא מטה. זה שם שמסמל שיש עוד הרבה מה לבנות, מה לעשות".
חשוב להדגיש: מטה הוא השם של החברה האם, כאשר המותגים המוכרים ששייכים לחברה, כמו פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ, לא צפויים להחליף את שמם, אם כי הסימול שלה בבורסה האמריקנית יהפוך בדצמבר ל-MVRS – קיצור של מטאברס. מהלך זה מזכיר את המהלך שגוגל עשתה ב-2015, כשמיתגה את החברה האם כאלפבית אבל שמרה על השמות של מנוע החיפוש ויתר המוצרים שלה.
צוקרברג ציין ש-"בחרנו בשם Meta כי המשמעות שלו יכולה להיות 'מעבר ל…' – כסימן למחויבות שלנו לבניית טכנולוגיות שלוקחות אותנו מעבר למה שהחיבור הדיגיטלי מאפשר כיום. הצגנו גם לוגו וצבעים חדשים למותג החדש שלנו: הלוגו הוא עם שיפוע כחול – כקריצה למורשת שלנו. הוא עוצב במיוחד כדי שאפשר יהיה לחוות אותו בתלת ממד ולהתעורר לחיים בתוך המטאברס, שם ניתן לנוע דרכו ומסביבו".
מטה-פייסבוק לא משנה את המבנה הארגוני שלה, אולם כן את האופן שבו היא תדווח על הביצועים הכספיים שלה. צוקרברג אמר שהחל מדו"חות הרבעון האחרון של 2021 (שיכללו גם את התוצאות של השנה כולה), החברה תדווח על שני מגזרי פעילות: Family of Apps – על ביצועי האפליקציות הידועות שלה (פייסבוק, ווטסאפ, אינסוגרם וכדומה), ו-Reality Labs – המעבדות שאחראיות על פעילות המטאברס של החברה.
המטאברס על פי צוקרברג
האירוע התמקד, כאמור, במטאברס – מילת באזזז חזקה מאוד בעולם הטכנולוגיה בחודשים האחרונים. צוקרברג פרט את החזון של מטה, שלפיו אנשים יוכלו לתקשר האחד עם השני ולבצע, ביחד או לחוד, פעולות שונות במרחבים שונים, באמצעות המטאברס. הוא ציין שמדובר בטכנולוגיה שנמצאת בשלב הראשוני שלה, אבל אם הדברים ילכו כמו שהוא רואה את המצב, תוכלו לעבוד מהבית ולהרגיש כאילו אתם במשרד עם הצוות שלכם, לשחק במשחקי מחשב או אפילו במשחקים מסורתיים כמו שחמט כשכל אחד מהשחקנים נמצא במקום אחר, אבל המטאברס יאפשר להם להרגיש ולמעשה להיות קרובים האחד לשני, ועוד. הפיתוחים שפייסבוק-מטה מפתחת בימים אלה לוקחים את המטאברס לתחומים נוספים: החל מכושר וספורט – אפשרות "להתאגרף" או להילחם במשחק סיף עם מישהו גם כשהוא לא אתך ב-"זירה", וכלה במשקפיים חכמים, שלא לומר חכמים מאוד.
אחת ההכרזות הבולטות הייתה על הורייזון הום – גרסה מוקדמת לחלל הביתי העתידי במטאברס, שיהיה החלל הראשון שאליו כל אדם ייכנס כשירכיב את משקפי המציאות המדומה. כבר בקרוב יהיה ניתן להזמין חברים להיפגש בבית ולבלות איתם, לצפות בסרטונים ולשחק יחד במגוון יישומים ומשחקים, אומרים בחברה. הורייזון הום מצטרף להורייזון וורלדס ולהורייזון וורק רומס – מרחב העבודה הווירטואלי. בד בבד, מטה הציגה את הורייזון וניוס (Horizon Venues) – חלל דיגיטלי לצפייה בהופעות, משחקי ספורט ועוד, שמאפשר להיות חלק מאירועים חיים מכל מקום.
כמו כן, היא הכריזה שתתחיל לבחון בקרוב את קווסט פור ביזנס – חבילת כלים חדשה לעסקים, שבהם ניתן יהיה להשתמש דרך משקפי Quest 2. במסגרת הכלים, כל אדם יוכל לפתוח חשבון עסקי במשקפי המציאות המדומה, שדרכו יהיה ניתן לעבוד, לשתף פעולה עם קולגות, להשתמש בכלים לשיפור הפרודוקטיביות ולהיעזר במגוון פונקציות ייעודיות לעבודה יומיומית ולתפעול שוטף של עסק, כמו ניהול חשבונות, מעקב אחר ביצוע ואינטגרציות.
במקביל, החברה צפויה לשלב במטאברס מוצרים כמו סלאק, דרופבוקס, מאנדיי, פייסבוק ואינסטגרם. אלה יוצגו כפלטפורמות דו מימדיות במרחב העבודה ובחלל הביתי, ודרכן ניתן יהיה לדבר עם קולגות, לגשת לקבצים ולגלוש ברשתות החברתיות מבלי להוריד את המשקפיים. החל מהיום, ניתן להוריד כמה יישומים דרך חנות האפליקציות של אוקולוס, לרבות פייסבוק, אינסטגרם, סמארטשיטס וספייק של החברה הישראלית.
ממטה-פייסבוק נמסר שהיא ממשיכה להשקיע מאמצים רבים בפיתוח הממשקים העסקיים, כאשר העדכונים ייבחנו בגרסת בטה מוגבלת כבר השנה, יתרחבו למספר גדול יותר של אנשים בשנה הבאה ויושקו לכולם ב-2023.
השם החדש וההכרזות של צוקרברג מגיעים על רקע השערוריות האחרונות שנקשרו בשמה של החברה, ובמרכזן עשרות אלפי המסמכים שלה, שהדליפה חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן לתקשורת האמריקנית. בין היתר, עולה מהם שפייסבוק טרגטה במכוון תמונות של אנרוקסיות לפידים של נערות בעלות הפרעות אכילה באינסטגרם, יודעת על ההשפעה הרעה שיש לרשת התמונות על הדימוי העצמי של משתמשים.ות שונים.ות, ושהיא לכאורה לא עשתה דבר על מנת למנוע הסתה, גזענות ועוד באתיופיה ובמדינות אחרות בעולם.
אחד הדברים שפייסבוק מואשמת בהם בשנים האחרונות, כולל במסמכים שחשפה האוגן, הוא פגיעה בפרטיות של אנשים, שלא לומר הפרה שלה. לאורך דבריו הערב ביקש צוקרברג להדגיש את החשיבות שהוא ומטה-פייסבוק רואים, לטענתו, בשמירה על הפרטיות, ואמר כי החברה לקחה אותה בחשבון כבר מהצעדים הראשונים של החשיבה על המטאברס. פייסבוק-מטה רואה ב-"קהילת המטאברס" כקהילה פתוחה, שיחד עם החברה יוצרת את המוצרים שבנויים על בסיס הטכנולוגיה הזאת. לכן, צוקרברג אמר ש-"פרטיות ואבטחת מידע צריכות להיות בילט אין במטאברס כבר מהיום הראשון, וכל מי שבונה במטאברס צריך להיות ממוקד על זה. בחמש השנים האחרונות למדתי שמה שצריך הוא לעשות את זה מההתחלה, להיות שקופים בכל הנוגע לאיך הדברים עובדים ואיזה מידע נאסף". הוא טען שפייסבוק-מטה התייעצה בנושא עם מומחים עצמאיים רבים ומערבת ארגוני זכויות אדם.
במהלך הכנס הכריזה החברה על כלים חדשים לאותה "קהילת מטאברס" – כאלה שיעזרו לאנשים לבנות עבור עולם זה, כולל פלטפורמת Presence, שלדברי צוקרברג "תאפשר חוויות חדשות של מציאות מעורבת ב-Quest 2", והשקעה של 150 מיליון דולר בהכשרה של הדור הבא של היוצרים.
כמו כן, היא חשפה את פרויקט קמבריה (Project Cambria) – משקפי מציאות מדומה שיושקו בשנה הבאה וישלבו את כל חוויות המציאות החדשניות במקום אחד. מדובר במוצר מתקדם ואיכותי יותר, שגם יעלה יותר , אך יציע לאנשים טכנולוגיות חדשות, לרבות נוכחות חברתית מציאותית ומשוכללת יותר, ראייה צבעונית באיכות גבוהה ועוד.
תגובות
(0)