"המחשוב הוא כמו מנגינה שאי אפשר להפסיק"
מיכאל רוף, סמנכ"ל התקשוב של רשות שדות התעופה, מספר על ההתמודדות עם משבר הקורונה, שפגע קשות ברשות, על ההתעקשות להמשיך ולהפעיל את המערכות הקריטיות, ואיך נערכים לפתיחת השמיים וחזרה לשגרה
תקופת הקורונה היא אחת הקשות ביותר שעברו על רשות שדות התעופה. הסיבה כמובן היא הירידה הדרסטית במספר הנוסעים שיצאו לחו"ל, וסגירה של השערים לבאים מחו"ל. רק לשם המחשה, ההערכה היא שבשנת 2021 יעברו בנתב"ג כשישה מיליון נוסעים, בעוד שב-2019, טרום הקורונה, עברו בשדה 24 מיליון נוסעים. כתוצאה מכך לקחה הרשות הלוואות, עצרה פרויקטי פיתוח רבים ונכנסה למשטר של קיצוצים וקידום נושאים חיוניים בלבד.
ישבנו לשיחה עם מיכאל רוף, סמנכ"ל התקשוב של הרשות, כדי לשמוע כיצד מערכות המידע בארגון כל כך משמעותי וקריטי מתפקדות במצבים כאלו, מה נעשה, ובעיקר – מה הצפוי קדימה.
רוף מכהן בתפקיד מ-2014. לפני כן ניהל את תחום הפרויקטים והייעוץ במיקרוסופט. רוף הוא אל"מ (במיל.) ובמסגרת תפקידיו בצה"ל הוביל בין היתר את הקמת בית התוכנה לשם, הוביל את השלבים הראשונים של הטמעת ה-ERP בצה"ל ותפקידים רבים אחרים.
היכן וכיצד תפסה אתכם הקורונה?
"התקשוב ברשות הוא הלב הפועם והמקשר של כל קצוות הארגון. מערכות המחשוב עבודות מסביב לשעון. באופן טבעי נאלצנו להתאים את עצמנו למצב, וגם החטיבה שלנו נטלה חלק בפעולות ההתכנסות התקציבית של הרשות. נאלצנו לעצור פרויקטים מרכזיים, אבל הקפדנו לוודא שכל המערכות הקריטיות ימשיכו לעבוד, ווידאנו שרמת השירות לא תרד, וכך היה.
לקחנו סיכונים בריענוני משק המחשוב ברשות, דחינו רכש בהיקפים משמעותיים, ובעיקר היינו יצירתיים בפתרונות. למדנו שניהול תקציב במצב משברי הוא אומנות בפני עצמה, המחייבת הבנה עמוקה בביזנס ובמבנה ההוצאות התקשובי. ביצענו מו"מ עם ספקים להורדת עלויות התחזוקה, ולשמחתי רובם המכריע נעתר לבקשותינו כי הם הבינו את המצב, וסייעו לנו לחסוך בתקציבים. גם כיום, כאשר השדה מתחיל לחזור לאט לאט לפעילות, אנחנו מתעדפים שוב ושוב את הפעולות החיוניות ביותר".
כמה עובדים יש בחטיבה שלך, ואיך הם תפקדו בקורונה?
"בחטיבה כ-200 עובדים. כשליש מהם עובדי רשות, והיתר עובדי מיקור חוץ. עצירת הפרויקטים הייתה כרוכה בפרידה מעשרות אנשים שגייסנו במרוצת הזמן, והם היו חלק בלתי נפרד מאיתנו. מצד שני, היה צריך לשדר ביטחון לאלו שנשארו. חוסר הוודאות היה רב מאוד. המסר היה שהם נשארים כי הם חיוניים. ואכן, לשמחתי כולם גילו רוח צוות ורצון לסייע, באופן יוצא מהכלל. לאורך כל התקופה התקיימו שיחות רבות של מנהלים בכל הדרגים עם האנשים שלהם, כדי לשקם את הרתימה לארגון ואת ההכרה בחשיבות של פעילותם. הקושי היה גם פיזי ונפשי, כי חלק מהם היו צריכים להגיע לשדה עצמו בתקופות הקשות ביותר של הקורונה, והם עמדו בזה מעבר לכל ציפייה ואני גאה בהם מאד".
במה אם כך התמקדתם?
"בתקופה זו גילינו יכולות לפתח פתרונות יצירתיים, מהירים ותועלתיים לטובת הלקוחות שלנו. אנחנו משרתים כ-3,000 עובדי רשות ועובדי חברות זכיינות. סיפקנו 'מהיום למחר' פתרונות שאפשרו לאנשי הארגון לעבוד מהבתים וגם פתרונות מהירים לגופי משרד הבריאות שהחלו לפעול בשדה.
התפישה שלי היא שמחשוב הוא כמו מנגינה שאי אפשר להפסיק. אנחנו נדרשים לזמינות מקסימלית של המערכות, במיוחד במצב שכמות העובדים קטנה וארגון נמצא במשבר. גם העדכונים התכופים בתקנות דרשו מאתנו לתת מענה מהיר הן עבור הציבור והן עבור הלקוחות הפנימיים.עזרי ה- BI שסיפקנו למנהלים בדרגים השונים אפשרו לקבל החלטות מבוססות נתונים. הסימולטורים הממוחשבים שלנו הפכו ליותר חשובים, כשהם מסייעים לשמור על כשירות העובדים. השקענו במעבר לדיגיטל בתהליכי ניהול השדה ועד ניהול המרחב האווירי ומגדל הפיקוח. בזמן הקורונה קצרנו את פירות ההשקעה הזו".
מה צפוי ב-2022?
"עדיין קיימת עננת אי-ודאות כבדה לגבי השנה הבאה. אבל, למרות ועל אף המשבר, אנחנו ממשיכים לממש טרנספורמציה דיגיטלית, בפעימות קטנות. לשמחתי ההנהלה ומועצת המנהלים מבינות את הערך שמביא המחשוב לרשות.
אני נהנה לשמוע בכל פעם על הצלחת תהליכי העבודה הדיגיטליים שהתפתחו ומשפרים את השירות ללקוחות. אנחנו גאים במערכת ניהול המזוודות החדשה שפועלת על בסיס ענן פרטי שהקמנו עם כ"א של החטיבה. זו מערכת חדישה, שתלווה אותנו לשנים הבאות, ומשפיעה על כל מי שעובר בשדה התעופה.
לגבי השנה הבאה: בתכנון מופיעים פרויקטי E-commerce בדיוטי פרי, מערכת תשאול עצמי לנוסעים בעמדת הבידוק הביטחוני בכניסה, ופרויקטים נוספים. מכרזים רלוונטיים יצאו במהלך השנה הבאה. נחזיר מהקפאה את פרויקט ה-ERP למערכות ליבת הניהול הארגוני. כל אלו על פי היכולות התקציביות שתוכל הרשות להעמיד".
לסיכום, מה היית לוקח כמנמ"ר מהתקופה הזו?
"כמו בשגרה אבל במיוחד בזמן משבר, יש חשיבות רבה לייצר תוצרים מהירים ללקוחות. חשיבות לטיפול ב-'רוח הצוות' ובאנשים גם בשעות הקשות, ושמירה על קשר עם הלקוחות. במשבר ראו את הערך של מערכות המידע להפעלת התעופה האזרחית בישראל. מטוס ממריא הינו מחזה מרהיב. מקווה שהחיסונים יגברו על הווריאנטים, כאן ובעולם, ונוכל לראות הרבה המראות משדות התעופה".
תגובות
(0)