חוק הפייסבוק עבר בקריאה טרומית; נתניהו: "סכנה לדמוקרטיה"

הצעת החוק עברה ברוב של 58 תומכים מול 46 מתנגדים ● בימין זועמים וטוענים שהקואליציה מגישה הצעת חוק "דיקטטורית" והופכת את עצמה לצנזורית

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו.

החוק שמאפשר הסרת תכנים מהרשתות החברתיות במקרים מסוימים, שזכה לכינוי "חוק הפייסבוק", עבר היום (ד') בקריאה טרומית בהצבעה שמית במליאת הכנסת, ברוב של 58 תומכים מול 46 מתנגדים. הצעת החוק זוכה לגינוי בימין ולדברי יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, מדובר בסתימת פיות ובסכנה לדמוקרטיה.

ההצעה הוגשה על ידי ח"כ מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), בהשתתפות ח"כים נוספים מהקואליציה. היא מאפשרת את חשיפת הפרטים של גולשים שמפרסמים פוסטים פוגעניים ואלימים ברשתות החברתיות. כמו כן, ההצעה כוללת צעד מרחיק לכת, שיסמיך את בית המשפט לדון בתלונה על פוסט או כל תוכן פוגעני ברשת ולהורות על הסרתו בתוך 24 שעות.

יש לציין שהצעת חוק דומה עמדה על הפרק לפני כמה שנים, כשנתניהו היה ראש הממשלה, אולם היא לא קודמה. היום אמר נתניהו כי "החוק שהובא לכאן על ידי הקואליציה הדורסנית הזו הוא סכנה גדולה לדמוקרטיה ולחופש הביטוי. ממשלת בנט-לפיד, יחד עם סער, מבקשת למעשה לצנזר את הרשתות החברתיות, שהן כיום כיכר העיר, המקום היחיד שנותר שבו לימין יש עדיין חופש ביטוי מול התקשורת המגויסת של השמאל. יש גבול למה שהקואליציה הזו מנסה לעשות. מנסים לסתום פיות בכל מקום, וגם במקום הזה. הממשלה לא מסתפקת בתקשורת המגויסת, עכשיו היא רוצה גם לסתום לימין את הפה ברשתות החברתיות".

"שיהיה ברור: כולנו נגד שיח אלים ופוגעני – בין אם הוא מתנהל ברשתות החברתיות, בתקשורת ובדיאלוג בין שני בני אדם. אבל כפי שאנחנו לא מצמידים שופט לכל לשיחה בין שני בני אדם, ככה אנחנו לא צריכים להצמיד שופט כדי לצנזר את הרשתות החברתיות. כי פגיעה בחופש הביטוי ברשתות היא פגיעה אנושה בדמוקרטיה", ציין נתניהו.

ראש הממשלה לשעבר קרא "לכל מי שהדמוקרטיה באמת יקרה לו להתנגד לחוק הרע והאנטי דמוקרטי הזה ולהילחם בכל תוקף למען חופש הביטוי, שהוא נשמת אפה של דמוקרטיה אמיתית. אבל אם החוק הרע הזה יעבור, חבריי ואני, כשנחזור להנהגת המדינה, נפיל אותו יחד עם חוקי איראן הנוספים שהממשלה הרעה והאנטי דמוקרטית הזו מעבירה כביכול בשם הדמוקרטיה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית).

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית). צילום: איתן פולד, מתוך ויקיפדיה

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) קרא לו "החוק לסתימת פיות הימין" ואמר לחברי הקואליציה כי "אתם רוצים להפוך את עצמכם לצנזורים של הרשתות החברתיות, בהצעת חוק דיקטטורית". לדבריו, "המקום היחידי שבו הימין, המחנה הלאומי והציוני במדינת ישראל עוד יכול להתבטא בו ויש לו חופש ביטוי – גם את הפה הזה תסתמו".

לעומתם, ח"כ יצחק הלוי סבור כי ההצעה שהגיש שומרת על האיזון שבין הפגיעה בפרטיות וההסתה לחופש הביטוי. לדבריו, "האינטרנט הפך לאמצעי נגיש ויעיל לתקשורת, ומשמש זירה להבעת דעות ושיח ציבורי כמעט ללא הגבלות. אחד המאפיינים הוא אפשרות להתבטא באופן אנונימי. עם זאת, אין לראות באינטרנט עיר מקלט המאשרת ביצוע מעשי עוולה או הפרת זכויות בלי לתת על כך את הדין. כנגד הזכות להתבטא באופן אנונימי עומדת זכותו של מי שסבור כי ניזוק לפנות למיצוי הדין".

הצעת החוק תועבר עתה לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לקראת העלאתה להצבעה בקריאה ראשונה במליאה.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. א.בלב

    מנסים לעטוף בניארות של ימין ומאל לערפל את הציבור שעייף מהשחיתות השלטונית. כל הבינוניים ומטה נמאים בשילטון. מעניין ש- 104 חברי הכנסת הגיעו להצביע ראש בראש נגד אחד השני- כמה הגיעו להצביע נגד חוק הסמכויות? היכן היו חברי הימין ? וכל אותם אנשים שצידדו בחוק הזה בדיוק אותו חוק ב- 2008, חוק הסמכויות עוד פי שתיים גרוע יותר. מזמן אין כאן ימין ושמאל. זה רק כיסאות מוסיקליים. מטרת החוק היא לסתום פיות על הפגיעות מההזרקות- על השקרים בנוגע למשבר האקלים זו דיקטטורה וצינזורה פשיסטית . אנחנו רואים אתכם. השב"כ סגר לי את הפייסבוק. מחק לי את כל החומר שהפצתי במשך 12 שנה. ככה בלחיצת כפתור. הצינזורה קיימת עוד לפני החוק. עכשיו הם רוצים להקצין יותר. אנחנו הופכים לסין . ומי שלא עושה כלום ולא מתנגד- שותף.

  2. דנה

    לא ימין ולא שמאל. זה עוד צעד נגד הדמוקרטיה. נגד האזרחים נגד דיעות שלא מיישרות קו עם הדיקטטורה המתהווה. אין שמאל וימין, זו הסחה מהאמת.

  3. אליעזר

    יום שחור לדמוקרטיה. השאלה אם חברי הכנסת והתקשורת הממשית גם הם ישמרו על הכללים ? אולי גם יעקבו אחרינו לכל מקום מה אמרנו לחברים בפלאפון. אנחנו הופכים בה פאקטו למדינה דיקטטורית. החוק הזה לא מיועד נגד הימין. הוא נועד לסתום את הפה למי שסבור כי זריקות הרעל של "פייזר" גורמות לנזק ולא לתועלת.

  4. סירוס

    רשת חברתית אינה כמו שיח בין שני אנשים. מיסרון או וואטסאפ (לא קבוצתי), כן. אכן היא דומה לכיכר העיר, אך מתי היה אפשר לעלות בכיכר העיר עם מסכה ולטנף על אחרים ולקלל ולהשמיץ ולא לצפות שמי שהתכוונו אליו, שלא יהיה לו שום אמצעי להתגונן? זה תמיד היה אסור וידענו, רק שנרדמנו בשמירה על הכללים החדשים שהרשתות המציאו שלפני זה לא היו מקובלים. זה קרה בדומה לצפרדע ששמים אותו במים פושרים ומרתיחים לעט לעט! חייבים להחזיר את השד לבקבוק ויפה שעה אחת קודם!

  5. עמירם זקין

    הצביעות של נתניהו וחבר מרעיו עוברת כל גבול. התקשורת ברובה היא תקשורת תומכת ימין - ערוץ 13 עם אילה חסון , ערוץ 12עם עמית סגל, ערוץ 14 עם כל פליטי ערוץ 20. רשתות חברתיות שמנוהלות על ידי תומכי ליכוד בהוצאה אדירה מבלי לדעת מי עומד מאחורי למימון הזה ומי הם הכותבים שמתבטאים בצורה שאינה יכולה להתקבל על הדעת בכל חברה תרבותית וזה בלי שום קשר לתוכן. הסגנון פוגעני, מעליב, ירוד, עילג, מפלג ומשניא. ואת זה צריך לעצור בלי שום קשר אם זה בא משמאל או מימין. יללות התנים שנשמעות מכיוונו של נתניהו מצביעות יותר מכל עדות אחרת על כוונתו ועל מניעיו. אין לכך ולא כלום עם דמוקרטיה. יש כאן ענין של תרבות ואת הנקודה הזו נתניהו במודע מעלים.

  6. קרן

    אנשים שבעוד 3 שנים "התאיידו, מנהלים לנו את החיים....

אירועים קרובים