קליפורניה בוחנת את מנגנון הנהיגה העצמית של טסלה

ה-DMV, שהוא משרד הרישוי של קליפורניה, חושש לאפשר את הפיילוט הנרחב של המנגנון, שיסיע את מכוניות החברה באופן אוטונומי - אך בנוכחות נהגים ליד ההגה - בשל חששות בטיחות

רכב של טסלה.

האם טסלה בבעיה? המנגנון המצופה שלה, עליו היא שוקדת שנים, עלול להיות מחויב בביקורת ורגולציה בטרם כניסתו לתפקוד נרחב. עד כה בחנו את המנגנון – המכונה FSD, ואשר עתיד לנהוג את המכוניות בלי התערבות הנהג, שיישאר יושב מאחורי ההגה – רק כמה מאות או אלפי נהגים, אך עתה הא עומד לפני פיילוט נרחב במדינה. הניסוי אמור להיערך בקרב נהגי טסלה, אבל במשרד הרישוי של קליפורניה, ה-DMV, חוששים מבעיות בטיחות ומחפשים דרך לרגולציה על פעולת הפיצ'ר החדשני.

משמעות הדבר היא שקליפורניה בוחנת מחדש את תוכנית מבחן הנהיגה האוטונומית המלאה של ענקית כלי הרכב החשמליים, על מנת לקבוע אם התוכנה החדשנית המיועדת למכונית החשמלית של היצרנית צריכה להיות תחת תקנות הרכב האוטונומי של מחלקת הרכבים שלה, כך דיווח הלוס אנג'לס טיימס השבוע (ג').

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011. צילום: וויקיפדיה

ב-2020 מאסק טען שהמכונית מסיעה אותו ללא התערבותו

FSD היא מערכת סיוע מתקדמת לנהג התומכת במשימות נהיגה מסוימות. אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר כבר לפני חודשים רבים כי הוא עצמו בודק את התוסף המתוחכם ושהמכונית שבה הוא נוסע מגיעה מביתו אל משרדי החברה בכוחות עצמה.

במהלך שיחת הרווחים של טסלה לסיכום הרבעון השני של שנת 2020, סיפר מאסק שהוא נוסע מביתו לעבודה כמעט ללא התערבות בנהיגה. מאסק ציין "אז בדקתי באופן אישי את ה-alpha build של תוכנת הנהיגה העצמית המלאה כשאני נוהג במכונית שלי, וזה באמת נראה לי טוב יותר ממה שאנשים מבינים. זה כאילו מדהים. זה כמעט מגיע לנקודה בה אני יכול להגיע מהבית שלי לעבודה ללא התערבויות, למרות שבדקתי קונסטרוקציות ומצבים שונים מאוד. לכן אני בטוח מאוד בכך שהפונקציונליות המלאה לנהיגה עצמית תושלם בסוף השנה הזו, מכיוון שאני ממש נוהג בזה". כאמור, המנגנון טרם הושלם.

בכל מקרה, טסלה מצידה אומרת כיום שהיא לא הופכת כלי רכב לאוטונומיים לחלוטין. אולי כדי לא לייצר ציפיות-על ובוודאי על מנת להבטיח שהנהגים במכוניותיה ידעו כי עליהם לשבת מאחורי ההגה ולהיות דרוכים במהלך הנסיעה לביצועי ה-FSD. החברה הדגישה חזור והדגש כי התכונה החדשה "דורשת נהג קשוב לחלוטין" ולא מאפשר לכלי הרכב להיות אוטונומי לחלוטין.

בנוסף, לטסלה יש בעיה משום שאם מכוניות טסלה ייחשבו כאוטונומיות על ידי קליפורניה, חוק המדינה יחייב את החברה לחשוף את כל התאונות המתרחשות בכבישים ציבוריים למכוניותיה, גם כשהן בשליטה ידנית. דיווחים אלו, לו היו נדרשים מהחברה, היו גם מתפרסמים לציבור.

לפי הטיימס, ה-DMV הודיעה לטסלה על סקירת רגולטור שתתקיים בשבוע שעבר כדי להחליט בעניין המנגנון והפיילוט הנרחב שלו.

"עדכוני תוכנה אחרונים, סרטונים המראים שימוש לא בטוח בטכנולוגיה זו, חקירות שיזם המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים וחוות דעת של מומחים אחרים בתחום זה הובילו לצורך בהערכה מחודשת זו", אמרה ה-DMV, לפי הדיווח של הטיימס.

יצוין כי באוקטובר אשתקד, רכבי טסלה הספורים יחסית שהחלו המריצים את הגרסה האחרונה, 10.3, של תוכנת FSD פרסמו שוב ושוב אזהרות התנגשות פרונטלית גם כאשר לא הייתה סכנה מיידית, כך על פי סרטונים שפרסמו משתמשים. מדובר בגרסת בטא, וטסלה, לדבריה ולפי אישור הנהגים, תיקנה את התוכנה תוך יום. מאידך – תוצאות שיניבו תקלות בתוכנה של מכוניות, בעיקר במנגנון אוטונומי מלא שלהן, עלולות להיות בלתי הפיכות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים