משבר האקלים: מחקר חשף – ענקיות הטק מפריזות בתיאור מאמציהן

רבות מהחברות הגדולות בעולם לא מצליחות לעמוד ביעדים שהציבו לעצמן בנוגע להתמודדות עם שינויי אקלים, כך על פי מחקר שנערך בקרב 25 תאגידים ● בין חברות הטק שלא עומדות ביעד - גוגל, אמזון ואפל

ענקיות הטק לא מטפלות בו כפי הבטחתן. משבר האקלים.

תוצאות מחקר חדש בנוגע למאבק במשבר האקלים התפרסמו באחרונה, ומצביעות על תופעה: תאגידי ענק מפריזים בתיאורי התקדמותם במאבק, ולמעשה אינם עומדים בפועל בהבטחותיהם.

המחקר, ששמו 'מעקב אחריות אקלימית תאגידית 2022' (Corporate Climate Responsibility Monitor 2022), שערך ה-NewClimate Institute, בשיתוף פעולה עם Carbon Market Watch, מעריך את אסטרטגיות האקלים של 25 חברות גלובליות גדולות. החוקרים מנתחים בו באופן ביקורתי את המידה שבה התאגידים הללו מפגינים מנהיגות אקלים ארגונית.

המחקר כלל תאגידים טכנולוגיים, כמו גוגל, אמזון ואפל, וכן תאגידים בתחומים אחרים, ביניהם יוניליוור, איקאה ונסטלה. כל המוזכרים לעיל נכללו בין החברות שלא מצליחות להשתנות מספיק מהר, כך נטען במחקר.

ככלל, רוב החברות שהבטיחו אפס פליטות פחמן או ניטרליות פחמן אינן מצליחות לעמוד ביעדיהן השאפתניים, ובעיקר מספרות לציבור ואף לרגולטורים סיפורים על דרכיהן להשיג את היעדים – אך מציגות יישום פחוּת בהרבה.

אינפוגרפיקה מהמחקר.

אינפוגרפיקה מהמחקר. צילום: NewClimate Institute

לחץ לאפס פליטות פחמן ומהר

בסך הכל, הניתוח במחקר מגלה שההבטחות הראשיות של אמזון, דויטשה טלקום, Enel, GlaxoSmithKline, גוגל, היטאצ'י, איקאה, Vale, פולקסווגן ו-וולמארט הוגשמו עד כה במידה נמוכה.

כידוע, החברות הגדולות בעולם נמצאות בלחץ לצמצם את ההשפעה הסביבתית שלהן, וכן לעמוד בדרישה ההולכת וגדלה מצד צרכנים למוצרים ירוקים ובני קיימא. עקב כך רבות מהן נדרשו להגשמת היעד שהמוצרים והשירותים שלהן יתקדמו לכלכלת אפס פחמן – zero carbon – שעתידה למתן את שינוי האקלים, ואת הנזק הסביבתי הרב שנגרם עקב פליטות פחמן מסוכנות.

חברות מזייפות את הדרך אל היעד. אפס פליטות פחמן.

חברות מזייפות את הדרך אל היעד. אפס פליטות פחמן. צילום: BigStock

החברות התחייבו להפחית את הפליטות שלהן, או לקזז את הפליטות, באמצעות טכניקות כמו נטיעת יערות לוכדי פחמן, וזאת בפרקי זמן ספציפיים הטילו על עצמן, ושנמתחות בין השנים 2030 ל-2050. אלא שחוקרי NewClimate Institute הגיעו למסקנה שלמרות שחברות רבות התחייבו להגיע לאפס פליטות נטו, 25 החברות שהם חקרו התחייבו יחד להפחית את הפליטות רק בכ-40% ולא ב-100%, כפי שכנראה גרמו לאנשים להאמין.

המחר החדש חושף גם כי ההתחייבוית האקלימיות הארגוניות זוכות למימוש פחוּת בהרבה ממה שחברות הענק רוצות שנחשוב. "למען האמת הופתענו ואנו מאוכזבים מהיושרה הכוללת של טענות החברות", כך ציינו החוקרים במסקנויהם. "הטענות בכותרת האמביציוזיות שלהן לעתים קרובות מדי חסרות מהות אמיתית, מה שעלול להטעות הן את הצרכנים והן את הרגולטורים, שהם הליבה להנחיית הכיוון האסטרטגי שלהם. אפילו חברות שמצליחות יחסית מגזימות במעשיהן", ציינו החוקרים.

"הצבת יעדים מעורפלים לא תביא אותנו לשום מקום"

מחברי המחקר בחרו לחקור ענקיות תאגידיות, כולל אמזון ו-וולמארט, שהבטיחו הבטחות אקלים "נועזות" ומוחלטות, ושבשל גודלן, נתפשות כמשפיעות במיוחד. 

כך קרה שהדו"ח מתייחס אל היעד של אמזון לאפס פחמן עד 2040 כחסר בסיס. נאמר בו כי לא ברור אם המטרה של אמזון מתייחסת אך ורק לפליטת פחמן דו חמצני או לכל גזי החממה. הדו"ח גם פסק שלא ברור באיזו מידה אמזון מתכננת להפחית את הפליטות שלה, בניגוד לרכישת זיכויים לקיזוז פחמן, הנשענים על פתרונות מבוססי טבע.

בתגובה אמרה אמזון כי הייתה שקופה לגבי השקעותיה בפתרונות מבוססי טבע, כמו נטיעת היערות שכבר צוינה קודם, וחלקה על הקביעה כי יעדי האפס שלה מבוססים על קיזוזים. החברה אמרה שהיא בדרך להפעלת פעילותה עם 100% אנרגיה מתחדשת עד 2025, חמש שנים לפני היעד המקורי שלה של 2030. היא גם הדגישה יוזמות אחרות שלה, כולל פריסת 100,000 רכבי משלוח חשמליים עד 2030.

על אף כל זאת, החוקרים זיהו גם דוגמאות מבטיחות למנהיגות אקלימית. כך למשל ציינו בדו"ח את העובדה שגוגל מפתחת כלים חדשניים לרכישת אנרגיה מתחדשת באיכות גבוהה בזמן אמת, שתשרת חברות אחרות.

"חברות חייבות להתמודד עם המציאות של כוכב לכת משתנה. מה שנראה מקובל לפני עשור כבר לא מספיק", אמר ז'יל דופראסנה מ-Carbon Market Watch. "הצבת יעדים מעורפלים לא תביא אותנו לשום מקום ללא פעולה אמיתית, ויכולה להיות גרועה מלעשות כלום, אם היא מטעה את הציבור. מדינות הראו שאנו זקוקים להתחלה חדשה בעת אימוץ הסכם פריז, וחברות צריכות לשקף זאת בפעולות שלהן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים