על מה רבים אילון מאסק וטסלה עם ה-SEC?

מאסק ורשות ניירות הערך מתקוטטים על סוגיה מ-2018 ועל החזר 40 מיליון ד' לבעלי המניות ● ה-SEC, לפי טסלה, "מטרידה" את מאסק כדפוס פעולה, ולא עמדה בחלקה בהסכמות ביניהם ● הרשות התקפלה והבטיחה "נכין תכנית"

מתעקשת שאילון מאסק יגיע לחקירתה. ה-SEC.

הרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC, היא לא גוף שכדאי להתקוטט איתו, אך זה לא מרתיע את המולטי-מיליארדר ויזם הטכנולוגיה המפורסם אילון מאסק, שפתח חזית מול הגוף הרגולטורי ואף גרם לנציג מטעם הגוף הרגולטורי להכריז בפני בית המשפט ביום ו' האחרון כי ה-SEC תכין "תוכנית פעולה" כדי לתקן עוול שמאסק הצביע עליו.

אולם כדי להבין במה מדובר יש צורך במעט חזרה לאחור, לשנת 2018.

מאסק, כידוע מזה שנים, מרבה להשתמש ברשתות חברתיות, ובעיקר בטוויטר, כדי להגיב על נושאים שונים, מהפעוטים ביותר ועד עניינים דרמטיים כמו השקעותיו, נכסים פיננסיים של החברות שבבעלותו, והתנהלותן.  באותה שנה התבטאות כזו גרמה לתנועות פתאומיות בשווי מניות אחת החברות שבבעלותו, טסלה, עד שהפרשה הגיעה לכדי חקירה של ה-SEC.

חקירה שהניבה קנסות לטסלה ומאסק

באוגוסט 2018 מאסק הפחיד את המשקיעים ותפס את הדירקטוריון שלו מופתע לחלוטין כשהודיע לעולם דרך טוויטר שבכוונתו להפוך את ענקית המכוניות החשמליות שייסד לפרטית. הוא הפך את הבשורה הזאת במהירות, בתוך כשבועיים, כשבישר שהחברה נותרת ציבורית.

המהלך הזה של מאסק עורר עליו זעם וטענות על כך שהוא עושה שימוש מכוון בקהל עוקביו בכדי להשפיע על ערך מניות החברה. בעיקר הצביעו המבקרים על כך שמאסק כתב בציוציו כי "המימון (למחיקת טסלה מהבורסה – ג"פ) מובטח" – דבר שלא היה מגובה בעובדות. לפי החשדות, מאסק הצהיר שביכולתו לבצע את המהלך – דבר שהביא מיד לכך שמחיר המניה זינק – אבל עשה זאת כשלא היו בידיו בכלל הביטחונות הנדרשים.

כאמור, הפרשייה נחקרה על ידי ה-SEC בחשד למניפולציה בשוק המניות, ותוצאות החקירה, שהתפרסמו בנובמבר באותה שנה, הביאו להסכם בין כל הנוגעים בדבר על כך שמאסק, אחרי 14 שנות כהונה, חייב לפרוש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון בטסלה, דבר שקרה כמעט מיד.

עוד סעיף באותו הסכם דיבר על פיצוי המשקיעים על הנזק שנגרם להם כתוצאה מהמקרה. מאסק נאלץ לשלם לרשות קנס של 20 מיליון דולר מההון העצמי שלו, וגם טסלה נקנסה באותו סכום, בנפרד. הכסף הזה היה אמור לעבור לבעלי המניות של טסלה ולהתחלק ביניהם, כפיצוי. מה שלא היה ברור הוא מתי בדיוק הכסף יועבר, וה-SEC כנראה "דגרה" על הקופה עד כה.

בעלי המניות לא קיבלו את הפיצוי. טסלה.

בעלי המניות לא קיבלו את הפיצוי. טסלה. צילום: BigStock

עורך הדין: ה-SEC הפרה הסכמים ו"מטרידה" את מאסק והחברות שלו

נחזור ל-2022 – במכתב שנשלח בשם מאסק וטסלה לבית משפט בארה"ב ביום ה' האחרון, טען עורך הדין אלכס ספירו מטעם שולחיו כי ה-SEC הפרה הסכמים וכן שהיא "מטרידה" את המיליארדר והחברות שלו בחקירות אינסופיות.

לדבריו, מאסק וטסלה סברו שהסדרת האישומים בפרשה הישנה תסיים את "ההטרדה" של הסוכנות כלפי יזם הטק. בנוסף, הוסכם אז שבית המשפט, ולא ה-SEC, יפקחו על ההקפדה של היזם הדומיננטי להתנהלות אחראית ברשתות החברתיות, כך כתב עורך הדין שהוסיף וגרס: "אבל ה-SEC הפרה את הבטחותיה". כן הוא ציין שהיא "הפכה את צו ההסכמה לכלי נשק כדי לנסות לחרפן ולהטריד את מר מאסק וטסלה".

"נראה שה-SEC שמה את מר מאסק וטסלה על הכוונת לחקירה בלתי פוסקת, בעיקר בגלל שמר מאסק נשאר מבקר גלוי של הממשלה", ציין ספירו. "נראה שהמאמצים המוגזמים של ה-SEC מיועדים לצנן את מימוש זכויות התיקון הראשון שלו", כתב ספירו בהתייחסו לזכות הביטוי החופשי של מאסק, "במקום לאכוף חוקים החלים בדרך כלל בצורה שווה".

בנוסף, לפי עורך דינו של מאסק, ה-SEC לא החזירה עד כה את 40 מיליון הדולר לבעלי המניות של טסלה. ספירו גם "רמז" שה-SEC לא התמקדה בהעברות הכספים, כפי שסוכם, משום שהייתה עסוקה מדי בחקירה ובהוצאת זימונים נוספים לטסלה.

תגובת ה-SEC

כבר למחרת הגיעה תגובת ה-SEC, ש-סטיבן בוכהולץ הגיש כמכתב מטעמה לבית המשפט.

באופן מפתיע התגובה לא נשמעה תוקפנית אלא מעט מתגוננת. לפי מה שנכתב, הסוכנות "מתקדמת" מבחינת התשלום, וזאת משום שמדובר במשימה "מורכבת מאוד".

כמו כן, לדברי בוכהולץ, עד היום טסלה כלל לא הביעה בפני הרשות דאגה מהעיכוב, אבל הוא הבטיח כי תוכנית לביצוע התשלום תוצג לבית המשפט "עד סוף מרץ".

עם זאת ה-SEC לא התאפקה והכניסה בכל זאת קצת מרוּת לסיפור, כשבוכהולץ הוסיף מטעמה שטסלה לא פעלה לפי נהלים נאותים כדי להתמודד עם זימונים שהוציאה לה הסוכנות בעבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים