האם החוק המאפשר ניסויים ברכבים אוטונומיים אמנם יאושר?

הצעת החוק אמנם צפויה לעלות להצבעות סופיות במליאת הכנסת, אלא שהמשברים הקואליציוניים מעלים את התהייה מה יעלה בגורלה ● במשרד התחבורה אומרים שאם ההצעה תאושר, הניסויים יתחילו עוד בשנה הנוכחית

שרת התחבורה, מרב מיכאלי.

ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') את העלאת הצעת החוק הממשלתית שתאפשר ניסויים ברכבים אוטונומיים לקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת. אלא שהאישור בא בעיצומו של משבר קואליציוני מהחריפים שידעה הממשלה הנוכחית – מה שמעלה את השאלה האם הוא יאושר.

למעשה, מדובר בשני משברים: האחד הוא עם כחול לבן, שהחליטה שלא להצביע בינתיים עם הקואליציה, עקב ההצבעות של מרצ והעבודה נגד הפנסיות המוגדלות ליוצאי צה"ל, והשני הוא עם ח"כ אלי אבידר, שבניגוד למה שהובטח לו, לא קיבל תפקיד ביצועי ונשאר שר בלי תיק. כתוצאה מכך הוא התפטר אתמול מהממשלה. ח"כ אבידר, שבמידה רבה הצבעתו עלולה לקבוע האם יהיה רוב לחוקים שהקואליציה מגישה או לא, מאיים להצביע לפי צו מצפונו, ולא להרים יד לטובתה בכל מקרה ומקרה.

כך או כך, כמו בכל הליך חקיקה רגיל, ההצבעה במליאת הכנסת לא צפויה בשבוע הקרוב, וייתכן שהמשברים הקואליציוניים ייפתרו בתוך זמן קצר. במשרד התחבורה אומרים שבהנחה שהצעת החוק תעבור, הניסויים הראשונים ברכבים אוטונומיים יתקיימו עוד במחצית השנייה של השנה הנוכחית.

הניסויים ייערכו גם בפריפריה

הצעת החוק נועדה לייצר תשתית חוקית לניסויים בכלי רכב אוטונומיים, שתאפשר ניסוי בשימוש ברכבים אלה למטרות ציבוריות, כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות ומשלוחים. שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שהשתתפה בדיון של ועדת הכלכלה, ויו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, אמרו כי הדבר "יציב את ישראל כפורצת דרך".

במשרד התחבורה ציינו כי 640 סטארט-אפים בישראל עוסקים ברכבים האוטונומיים, וכי כלי תחבורה אלה יכולים להביא ל-"אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים". עם זאת, אמרו, בעשור הקרוב, הרכבים האוטונומיים ישמשו "בעיקר להסעה ציבורית ופחות לרכב פרטי".

הצעת החוק כוללת תקנות, שבמהלך תהליך החקיקה התברר שאם הן לא יאושרו – הניסויים לא יוכלו להתחיל במועד שמשרד התחבורה מעוניין בו, משום שיהיה צורך לאשר אותן בתהליך חקיקה נפרד. לכן הוחלט לאחד אותן עם הצעת החוק. בנוסף, הוחלט להעלות את מספר הרכבים שישתתפו בניסויים ברבע – מ-400 ל-500.

השרה מיכאלי ציינה כי הופעלו עליה לחצים להכניס את התיקונים האלה כבר בחוק ההסדרים, שעבר בכנסת לפני כמה חודשים, אולם היא סירבה, בטענה שמדובר בצעת חוק שיש לדון בה "כמו שצריך". לקראת תום אותו דיון "כמו שצריך" – בישיבה היום – אמרה מיכאלי כי "ישראל תהייה אחת המדינות הראשונות בעולם שתאפשר לרכבים אוטונומיים לנוע בכבישים". היא ציינה שהניסויים ייערכו "לא רק במרכז הארץ, אלא במרקמי חיים שונים, בצפון, בדרום, בנגב ובגליל – וזה דבר חשוב".

לדברי ח"כ ביטון, "ישראל היא פורצת דרך בעולם העסקי, ועכשיו היא תהיה פורצת דרך גם בשימוש בטכנולוגיה לצרכים ציבוריים. אישור ההצעה מביא בשורה לחברה הישראלית, ואני מקווה שהיא לא תיתקע במליאת הכנסת".

"לתמרץ התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים"

היו"ר ביטון התייחס גם לתקנות למניעת שכחת ילדים ברכב, ואמר כי יש מחלוקת בין הוועדה למשרד התחבורה. הוא פנה לשרה מיכאלי ואמר: "קשה לנו לבטל את התקנה בלי לדעת שיש תוכנית פעולה לקיץ הקרוב. הכפפה אצלך". ביטון קרא לתמרץ בעלי רכבים ישנים להתקין מערכות טכנולוגיות למניעת שכחת ילדים, כמו שבעבר הומרצה התקנת מערכת הבטיחות של מובילאיי.

בתגובה לכך אמרה מיכאלי כי "האמצעים של מובילאיי הוכיחו את עצמם כיעילים, מה שלצערי לא הוכח במוצרים למניעת שכחת ילדים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים